Česká mlékárenská skupina Interlacto má za sebou úspěšný rok, a to i navzdory turbulencím způsobeným koronavirovou pandemií. V třicetileté historii skupiny jde navíc o rok do značné míry přelomový.

Skupina, pod kterou patří známá „zmrzlina z Opočna“ a značky Bohemilk Opočno, Moravia Lacto či Mlékárna Olešnice, za posledních dvanáct měsíců uskutečnila několik významných akvizic a rozkročila se vedle potravinářské a zemědělské oblasti také do zdravotnictví.

Jeden z nejvýznamnějších českých zpracovatelů mléka se sice musel vypořádat s výpadkem dodávek svých výrobků do gastro segmentu, kam běžně směřuje přes dvacet procent své produkce, zároveň však posílil v exportu.

Přestože konsolidované výsledky za loňský rok ještě nejsou k dispozici, podle předběžných údajů se tržby dostanou na podobnou úroveň jako za rok 2019, tedy lehce přes šest miliard korun.

Nejvýznamnější událostí je však změna v majetkové struktuře společnosti. Oldřich Gojiš, jeden ze dvou zakladatelů skupiny, které patří 28. příčka v letošním žebříčku největších českých rodinných firem, a zároveň její generální ředitel, letos v únoru předal svůj podíl ve firmě synu Ondřejovi.

Ten se tak s 65 procenty stal majoritním vlastníkem Interlacto Czech Group, čítající čtyřiadvacet společností. Dalších 35 procent stále drží druhý z otců zakladatelů Karel Kutílek, který se stará o provoz a skupinovou ekonomiku. 

„Všichni tři ovšem nadále zůstáváme jednateli firmy. A do budoucna jsme s mým společníkem domluveni na přednostním odkupu jeho podílu, až bude chtít odejít na odpočinek,“ říká Oldřich Gojiš k přeskupování sil ve skupině. 

https://forbes.cz/zebricky/rf2021/

To by navíc mělo postupně pokračovat, protože sám čtyřiasedmdesátiletý byznysový matador uvažuje o tom, že výhledově svému synovi svěří do rukou i řízení celé skupiny – plán je takový, že Ondřej Gojiš bude firmu řídit s podporou manažerů.

„Ondřej je lékař, působí v Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí, a ve zdravotnické oblasti i sám podniká, takže i když se teď blíž seznamuje s potravinářstvím a zemědělstvím, chci, aby se medicíny i nadále držel,“ plánuje Oldřich Gojiš.

Jeho syn Ondřej je absolventem 3. lékařské fakulty, tři roky strávil také na Královské univerzitě v Londýně a je vedle své lékařské praxe aktivní hned v několika společnostech. Řídí firmu Nutrego zabývající se vývojem, výrobou a distribucí klinické výživy a také kliniku Ambi Care Praha, zajišťující zdravotní péči v několika lékařských oborech.

Mlékárenské podnikání otce a medicínský byznys syna se tak postupně propojují – a s rostoucí angažovaností Ondřeje Gojiše v rodinném byznysu souvisí i první z dealů, které miliardový mlékárenský podnik v posledním roce uskutečnil. 

Právě na jeho popud Interlacto vloni na podzim koupilo farmaceutickou firmu Ardeapharma Ševětín, zaměřenou na produkci medicinálních roztoků a anestetik. „Ardeapharmu jsme kupovali společně, ale řídí ji Ondřej, protože téhle oblasti nejlíp rozumí a má k ní nejblíž,“ říká Oldřich Gojiš.

Vydání Forbesu Zázrak

Další přírůstek do portfolia skupiny má už sice blíž ke klasické výživě, pořád je ale ještě od mléka poměrně daleko. Stal se jím letos na jaře jeden z největších evropských výrobců dětské výživy Deva Nutrition z Nového Města nad Metují.

Devu, jejíž tržby vloni překročily 600 milionů korun, společnost koupila od finančního fondu Arx Equity Partners za blíže neurčenou cenu. 

„Původně jsme do téhle akvizice jít nechtěli, ale když jsem pak na vlastní oči viděl, jak vyspělá ta fabrika je, změnil jsem názor,“ pochvaluje si zkušený podnikatel, který už plánuje navýšení výroby Devy a posílení exportu do Spojených států, Jižní Ameriky a jihovýchodní Asie.

Interlacto ale posílilo i ve svém core byznysu: díky podzimní akvizici mlékárny Dolní Přím, která vyrábí mimo jiné tradiční českou nivu a nově se začlenila pod značku Bohemilk Opočno.

„O výrobu v Dolní Přími jsme stáli už před pětadvaceti lety a teď se nám kruh hezky uzavřel,“ usmívá se Oldřich Gojiš, který v 90. letech málem ovládl mlékárenskou Olmu – nakonec ji však získal Andrej Babiš. 

Na otázku, jestli v podobném tempu hodlá pokračovat i letos, šéf Interlacta rozhodně kývne hlavou. „Dividendy si umí vyplatit každý blbec,“ konstatuje. „Pokud chceme zůstat v centru dění, musíme smysluplně investovat.“