Mají úspěšné pracovní kariéry, žijí spokojeným životem. Přesto se tři čtyřicátníci z Chrudimi nadšeně pustili do další profesní výzvy. Svými triky CityZen, které se nepropotí a neušpiní, chtějí proniknout do každého šatníku. A pozvolna se jim to daří.

René Němeček, Martin Burkoň, Pavel Hrstka. Na první pohled tito chlapíci nepůsobí dojmem někoho, kdo by měl utvářet obsah vaší šatní skříně. Přesto si jimi vyráběná trika, která se spíše než na kopírování módních trendů soustředí na uživatelský komfort a užitečnost, našla desetitisíce zákazníků napříč republikou.

Trika jsou upravena patentovanou technologií, na níž v CityZen dlouho pracovali a která tričkům dodává unikátní vlastnosti, přesněji efekty, jak sami autoři podotýkají.

Vnější strana je hydrofobní, tudíž odpuzuje vodu a nečistoty. Když se nositel trika polije, tekutina na něm zůstane ve formě kapek a „odperlí“. Dále je pletenina ošetřena tak, že z ní pot neprosákne naskrz, čímž nevznikají nevzhledné mokré skvrny. Zároveň silně saje a urychluje odpařování vlhkosti, aby propocené triko na těle nestudilo.

„A to všechno na prémiové bavlně, od níž byste takový efekt neočekávali,“ podotýká René Němeček. „Soustředíme se na jednobarevné věci, jejichž výhoda je v univerzálním použití. Snažíme se být moderní, pilovat střihy i materiály, aby zároveň byly maximálně příjemné na omak,“ vysvětluje třiačtyřicetiletý muž, který v oboru působí téměř dvě desítky let.

Tři kamarádi se před dvěma a půl lety rozhodli navázat na textilní výrobu v regionu, přestože odborné znalosti o textiliích měl tehdy jen jeden z nich – právě René. Jak ale sám přiznává, bez Martina a Pavla by nápad nejspíš nikdy naplno nezrealizoval.

Myšlenka na vytvoření trika s podobným efektem se v hlavě Reného Němečka zrodila již v polovině devadesátých let. S první technologií, kterou ladil asi rok, nicméně přišel až na konci první dekády 21. století.

„První kolekce jsem většinou rozdal kamarádům, vnímal jsem to jako hobby,“ vzpomíná na úplné začátky diplomovaný student textilní fakulty na liberecké TUL, který zkušenosti v oboru sbíral také během studií v Itálii.

V byznys se Reného záliba začala přetvářet, když potkal podnikatele Martina Burkoně a spoluzakladatele e-shopu Lekarna.cz Pavla Hrstku. Vědomi si potenciálu neobyčejných trik se jednoho večera dohodli, že by se do výroby a prodeje měli pustit naplno. Otázkou zůstávalo, jakým způsobem.

Ve čtyřiceti jste si na kamna mockrát sáhli a nepotřebuje se spálit znovu.

Jestliže se zkušenému obchodníkovi Pavlovi ihned zjevila vize o budování velké textilní firmy, René s Martinem se drželi více při zemi. Ve čtyřiceti letech, s dětmi a hypotékami na krku cítili všichni zodpovědnost.

„V tomhle věku už vás žádný nezdar nepotěší. Už jste si na ta kamna mockrát sáhli a nepotřebujete se spálit znovu,“ říká pětačtyřicetiletý Martin, který před vstupem do podnikání pracoval jako státní úředník.

Nadšení a víra v užitečnost produktu ale Chrudimáky přiměly k tomu, aby v září 2018 založili společnost CityZen. Částečná opatrnost jim nicméně zůstala – mimo jiné i proto, že projekt financují také vlastním kapitálem. Jen na startu do něj ze svého vložili zhruba tři čtvrtě milionu.

„Od počátku víme, že náš startup nestavíme na zlatý exit. Naší strategií není řízená ztráta s cílem firmu do pěti let prodat, setřít všechny dluhy a vydělat na tom. Naším snem je vybudovat prosperující společnost s produkty, které jednou budou v každé skříni, protože jsme přesvědčeni, že jsou skvělé,“ vysvětluje sedmačtyřicetiletý Pavel.

Jako klíčový se pro chod podniku ukázal předloňský zisk prvního místa ve startupové soutěži T-Mobile Rozjezdy.cz, tři čtvrtě roku po založení. Vizionářské trojici dodalo vítězství sebevědomí a jistotu, že jejich podnikání má skutečný smysl.

Další potvrzení přišlo loni, když firma navzdory pandemické situaci zakončila rok s obratem 28 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o více než 500 procent.

Sortiment tvořený triky a polokošilemi pro muže a ženy, na nichž není vidět pot a odolají špíně, se proto v nejbližší době rozšíří o pánské boxerky. V plánu jsou rovněž košile, bavlněné kalhoty, sportovní kolekce nebo trička pro děti. Vše pochopitelně se zmíněnými efekty.

Z chrudimské textilní značky se tak pozvolna stává love brand. Přestože v centru někdejšího královského věnného města toto slovo nemají příliš v oblibě, věří, že k němu nemají daleko.

Dost možná i díky nadstandardnímu servisu, na němž si zejména Pavel Hrstka zakládá. V CityZen se řídí heslem, že na každou příchozí objednávku musejí zavolat, potvrdit ji a ideálně s nakupujícími navázat pozitivní komunikaci.

Vydání Forbesu Zázrak

„Je to zábava povídat si s nimi a smát se společně,“ tvrdí Pavel, který si dokonce ukládá kontakt na každého zákazníka, aby mu ve správném okamžiku mohl v rámci každodenního rituálu poslat esemesku s přáním k svátku.

„Může to vypadat jako úchylka, ale mně to dělá radost. Budeme to s kolegy dělat tak dlouho, dokud to budeme stíhat. Proto nás lidi milují,“ je přesvědčen.

Další faktor, který podle něj přidává na oblíbenosti, představuje vztah k udržitelnosti. Jestliže se polyesterové triko v přírodě rozkládá až 200 let, bavlněné tři až pět měsíců. V CityZen navíc díky unikátnímu procesu spotřebují na výrobu pěti trik jen třicet litrů vody, zatímco standardní proces si vyžádá i třikrát více.

Jako prioritu pro letošek si ve firmě předsevzali její stabilizování, neboť obrovský nárůst a nafouknutí produktového portfolia loni padly na bedra čtyř lidí a brigádníků. Věnovat se chtějí také expanzi a dalšímu vývoji.

Do budoucna pak trojice sní o vybudování vlastní fabriky. Aby se to ale vyplatilo, museli by v CityZen vyrábět – a také prodávat – minimálně o jeden řád více zboží, než je tomu nyní. V současnosti tak většinu služeb outsourcují, což i s ohledem na probíhající pandemii představuje minimalizaci rizik a snížené náklady. Role největších výrobců náleží textilkám Pleas, Sintex a Intercolor.

„Snad už jen tři roky,“ podotýká Pavel Hrstka. „Kluci mi řekli, že mi fabriku nadělí jako dárek k padesátinám,“ směje se. „To jsme sice řekli, ale v rozmaru opilosti,“ kontruje Martin Burkoň a přikládá pod kotel pozitivní nálady, který během dvouhodinového sezení ve společnosti tohoto tria nevyhasíná.