skip to main content
Technologie

Tvoje tvář má známý věk. Společnost z Prahy investuje do světa budoucnosti

Systém detekující věk z obličeje. A monitoring osob v interiérech, který upozorní a případně zalarmuje pomoc po pádu, eventuálně po pohybech sledovaného, jež mohou indikovat zdravotní problémy.

Tyto dva projekty se aktuálně realizují pod taktovkou investiční společnosti Biometric Ventures zaměřující se na úspěšné komerční uvedení nových produktů využívajících biometrické technologie.

Investiční společnost se sídlem v Praze je jakýmsi sběratelem nápadů. Obrátit se na ni může každý s ideou, jak prostřednictvím biometrie vylepšit například bankovnictví, bezpečnost letišť, ale i státní sektor třeba zajištěním větší transparentnosti voleb. Shledají-li projekt smysluplným, podpoří ho nejen penězi, ale již hotovými moduly, potřebným technologickým zázemím.

„Na podporu máme připravené miliony eur a do jednotlivých projektů plánujeme investovat až 400 tisíc eur plus technologickou část, mentoring, know-how či obchodní rozvoj. Kombinací těchto věcí jdeme dál než klasické fondy a už z počátečních signálů je zjevné, že pro startupy je to hodně zajímavý bonus,“ říká Martin Vápeník, CEO Biometric Ventures.

Finanční zdroje, z nichž Biometric Ventures nadějné startupy podporuje, zatím plynou výhradně z mateřské společnosti Innovatrics, jedné z globálně nejlépe hodnocených nezávislých biometrických společností, jež se rozpíná do světa z ústředí v Bratislavě.

Primárním výstupem Innovatrics však nejsou konečná řešení, nýbrž algoritmus, software, který je dodáván dalším subjektům pro jejich aplikace. Cílem loni založené firmy Biometric Ventures je tak podchytit lidi generující nápady, případně nadějné projekty v rané fázi vývoje, a souběžně umožnit, aby bylo možné sáhnout si na finální produkt.

Nápady pocházejí jak ze zdrojů uvnitř Innovatrics, tak z těch externích. V minulém roce vzniklo v interním inkubátoru dohromady šedesát nápadů, z nichž se do této doby rozpracovalo deset. Dva projekty zmíněné v samotném úvodu se již realizují.

Prvním je projekt Ageware zaměřený na verifikaci věku uživatelů v online i offline prostředí. V online nyní e-shop či web, který kontroluje věk návštěvníků – klasicky jde o nákup tabákových a alkoholových výrobků nebo o pornostránky – využívá formálního tlačítka „ano/ne“. Ageware na základě selfie či krátkého videa automaticky a s poměrně velkou přesností vyhodnotí skutečný věk a podle toho dotyčného pustí, nebo zablokuje.

Reklama

Mimo online spočívá využití kupříkladu v nákupních centrech u samoobslužných pokladen, kde při nákupu alkoholu musí být pro ověření plnoletosti přítomen personál. Této pracovní síly by díky Ageware nebylo potřeba, proto je podle Vápeníka mezi velkými řetězci o produkt zájem. Ten by také v ulicích umožnil umístění automatů na cigarety a alkohol, i to by obchodníci uvítali.

Druhým startupem, který s podporou Biometric Ventures šlechtí vlastní myšlenku pro uvedení do praxe, je Elderly Monitoring Systems vyvíjející monitorovací systém pro okamžité upozornění na nehody a život ohrožující situace. Systém je nyní primárně určený seniorům, může se však hodit i pro malé děti, vlastně pro kohokoliv.

V chodbách a pokojích vlastních nebo pečovatelských domů by měl monitoring z „dílny“ Elderly Monitoring Systems prvotně zachytit pády, v budoucnu by mohl být schopen pádům i předcházet, když vyhodnotí netypický pohyb, třeba vrávorání. Systém navíc dokáže „vyseknout“ ze snímaného obrazu pouhou kostru – nevidí tedy nic intimního, čímž eliminuje častý odpor vůči takovému monitoringu.

Jak jsou oba projekty daleko? „U Elderly Monitoring Systems se ještě zpřesňuje algoritmus ve smyslu, co přesně má vyhodnocovat, vše je spíše ve výzkumné fázi. Zato Agawere už je ve vývojové a komerční fázi – do měsíce by měla být na světě první použitelná verze,“ prozrazuje Martin Vápeník.

Ageware i Elderly Monitoring Systems jsou startupy pocházející z „líhně“ skupiny Innovatrics. V jednání jsou už ale také investiční vstupy do startupů zvenčí.

„Jeden z nich například vyvíjí vyhodnocování chování lidí v klasickém retailu, který má ve srovnání s e-shopy strašně málo dat. Neví, kolik lidí přijde do obchodu, v jakém věku a jakého pohlaví, v jakou hodinu, a tak dál. Systém, o kterém mluvím, to umí zanalyzovat naprosto přesně,“ říká Vápeník.

Následně vylíčí záměr jiného zvažovaného startupu: „Jeho aplikace udělá bez hostesky kompletní registrační proces na akcích, jako jsou koncerty nebo konference. Může i sledovat, na jaké přednášky lidé chodí, kde zůstávají, s jakou pozorností. Z vizuálních prvků v obličeji může vyčíst spokojenost, zaujatost přednáškou. To je velký pokrok oproti klasickým dotazníkům, ve kterých může každý napsat, co chce.“

Aplikace může z vizuálních prvků v obličeji vyčíst třeba spokojenost, zaujatost přednáškou.

Společnost, kterou Vápeník řídí, hodlá také pro myšlenky zvenčí vyhlásit soutěž o biometrický nápad roku, do které se bude moci přihlásit kdokoliv. „Soutěž je skutečně pro širokou veřejnost, takže jsme zvědaví, s čím lidé přijdou,“ těší se Martin Vápeník.

Biometric Ventures bude podle dohody s mateřskou skupinou v letošním roce privátní investiční společností, poté se může proměnit v otevřený fond, který může mít víc investorů, nikoli pouze Innovatrics. Tím by bylo zajištěno navýšení kapitálu.