skip to main content
Byznys

Umění a hodinky už nestačí. Aukční síně se učí dražit digitál

Reklama

Aukční kladívka doprovází imaginární cinkání tokenů. Do nejprestižnějších světových aukčních síní dorazila novinka loňského roku, aukce NFT. K nejnovějšímu módnímu výstřelku ze světa digitálních aktiv se hlásí Sotheby’s i Christie’s, ale uvedený trend se nevyhnul ani domácímu prostředí.

Tradičním aukčním síním se přitom daří. Když v létě 2019 převzal francouzský telekomunikační magnát Patrick Drahi za 3,7 miliardy dolarů Sotheby’s, vypadalo to jako drahý nákup. S nástupem pandemie dokonce jako jasný přešlap. Dnes však Sotheby’s i Christie’s tvrdí, že jejich loňské tržby – 7,3 a 7,1 miliardy dolarů – překonaly tržby roku 2019, dosahující 4,8 a 5,8 miliardy dolarů.

Oba domy se snaží jít vstříc svým zákazníkům. A to znamená, že staromódní klasika jako tradiční umění, hodinky či víno už nestačí. V říjnu 2020 byla v aukční síni Christie’s vydražena dinosauří kost za 31,8 milionu dolarů a jako důkaz, že samotná aukční síň mezi „dinosaury“ nepatří, do aukcí vloni zařadila i digitální tokeny.

Christie’s navázalo spolupráci s kryptoplatformou OpenSea, Sotheby’s založilo svoji Sotheby’s Metaverse. Za loňský rok oba domy utržily přes sto milionů dolarů za digitální tokeny a obě instituce tvrdí, že díky jejich nabídce NFT k nim přicházejí noví klienti, kteří později sáhnou třeba po osvědčeném Picassovi.

Právě v Christie’s bylo také vydraženo doposud nejdražší NFT, které se prodalo za 69 milionů dolarů a učinilo ze svého autora jednoho ze tří nejhodnotnějších žijících umělců. O něčem takovém se zakladateli Jamesi Christiemu v roce 1766 bezpochyby ani nezdálo. Tedy o dinosauří kosti možná ano, o tokenech zcela určitě ne.

U nás na sebe pozornost přitáhla aukce digitálních aktiv šlechtického rodu Lobkowiczů. Dražba proběhla na aukčním portálu pro digitální umění SuperRare, která je přísnější platformou než OpenSea – všechna NFT musejí být schválena správcem. Šlechtici nabídli trojici NFT a prodali je za 36,71 etheru, což v čase transakce znamenalo zhruba tři miliony korun.

Reklama

Naprostou specialitkou, kde mně zůstává rozum stát, jsou CryptoPunks. Nepochybuji, že na sociálních sítích jste zaznamenali pozoruhodně barevné obličeje o rozlišení 24 krát 24 pixelů. Studio Larva Labs před čtyřmi lety vygenerovalo omezený počet (konkrétně deset tisíc) originálních a unikátních postaviček, které byly nabízeny zdarma.

Nyní se však živě obchodují na sekundárním trhu. V kryptokomunitě reprezentuje vlastnictví NFT vysokou společenskou prestiž – stejně jako jiná NFT si CryptoPunks můžete koupit a těšit že, že daná postavička je „jen vaše“. Na druhou stranu tato digitální forma objektu zůstává volně dostupná na internetu pro kohokoli, kdo má zájem o kopii.

Série CryptoPunks dokonce s jedním ze svých tokenů (konkrétně číslem 9998) na chvilku obsadila první příčku v žebříčku nejdražších NFT. Na sekundárním trhu proběhla v říjnu transakce, která tento konkrétní token ocenila na 530 milionů dolarů – záhy se však ukázalo, že s použitím více kryptoměnových peněženek uskutečnil tuto transakci sám autor, aby tak uměle navýšil cenu a s tím spojený zájem o svá kryptodíla.

Nerozumím všemu, co se děje v současném světě. Velkou neznámou zůstává, co se s trhem NFT stane v případě značných výprodejů na akciích či kryptu. Od pořádných cenových korekcí klasických aktiv jsme si odvykli, ale ony zase přijdou.

Zatímco svět je unaven z pandemie a uvažuje nad délkou dočasnosti zvýšené inflace, vzniká zde ekosystém tvorby, distribuce i vlastnictví digitálních aktiv. Vedle popsané distribuce umění vstupují digitální tokeny do průmyslu hudebního, herního a obecně do metaverza. Přemýšlejte, jestli byste si koupili virtuální pozemek ve světě, který buduje nejen Facebook, a za jakou sumu.

A pokud máte chuť, sledujte nabídku Sotheby’s Metaverse.

Reklama
Reklama