Ortodontista sevře kleště, zmáčkne drátek přimáčknutý k mým zubům a klikne. Ústy plnými kovu projede bolest. Zná to většina z nás. Jednou z nejbolestivějších vzpomínek na dětství je utahování rovnátek. Podle statistik zdravotních pojišťoven trpí nepravidelností zubů až 80 procent Čechů. Neviditelná rovnátka, která mění (nejen) dětskou noční můru na rychlé, bezbolestné, a navíc zcela nepostřehnutelné vylepšení chrupu, tak lákají nejen spotřebitele, ale i podnikatele.

Dosud českému trhu dominovala neviditelná rovnátka americké značky Invisalign. Ta je i současným světovým lídrem trhu, loni se prodalo 80 milionů párů rovnátek. „V uplynulém desetiletí se tržby Align Technology, která obchodní značku vlastní, zvýšily o 530 procent na 1,97 miliardy dolarů. Ve stejné době se její akcie vyšplhaly na 3400 procent,“ shrnul v červenci americkému Forbesu editor RiskHedge Reportu Stephen McBridge.

Teď do Evropy přichází konkurence. Nový produkt, který chce zahýbat evropským trhem s hollywoodskými úsměvy, se jmenuje Beyli Dental a stojí za ním projektový akcelerátor Creative Dock. „Oslovil nás německý investor, který chce expandovat v Evropě. Na jaře jsme Beyli spustili v Německu a Polsku, nyní je uvádíme u nás a do konce roku nás ještě čekají launche na nizozemském a rakouském trhu,“ říká Tereza Košatová z projektového týmu, který v pražské kanceláři Creative Dock vyvíjel obchodní model nové značky.

Pro rovnátka Beyli použili vývojáři technologii německé společnosti CA Digital. „Ve srovnání s konkurencí překrývají rovnátka nejen celé zuby, ale částečně také dásně. Tím se zvětšuje plocha, přes kterou se přenáší tlak na zuby, a léčba je tak efektivnější. Navíc díky tomu není patrná hrana rovnátek, takže jsou opravdu neviditelná,“ popisuje řešení Košatová. Jednoduchý boj to však nebude. V CA Digital mají s průzračnými rovnátky osmiletou zkušenost, dosud jich pro různé značky vyrobili 400 tisíc. To je objem, ve kterém se konkurenční Invisalign vyrábí denně.

Neviditelná rovnátka Beyli. Foto: Beyli

Evropský trh je navíc proti tomu americkému fragmentovaný rozdílnými regulacemi v jednotlivých státech. V Polsku nemusí zájemci vůbec chodit do zubní ordinace. Stačí si nechat zaslat samootiskávací sadu, podle které vám pak vyrobí sady rovnátek na míru. V Česku, stejně jako v Německu, to nejde. Zuby mohou rovnat pouze specializovaní ortodontisté. „V Německu jsme otevřeli vlastní studia, kde je možné nechat si udělat 3D sken. Podle něj se pak vyrobí sady rovnátek, které si klient vyměňuje každý týden,“ upřesňuje Košatová.

V průběhu léčky se mění síla a tvrdost materiálu rovnátek, což má zvyšovat uživatelský komfort. „V Česku zatím spolupracujeme se dvěma pražskými zubními klinikami, příští rok bychom chtěli přidat další tři města.“ Zaměřit se chtějí na marketingovou komunikaci směrem ke koncovému spotřebiteli a důsledné telefonické vstupní konzultace.

„Díky tomu ortodontistům předáváme klienta, který už je informovaný. Lékař se pak může věnovat jen medicínské části a přijmout více pacientů.“ Ambicí značky je získat příští rok desítky tisíc zákazníků, a ukousnout tak první drobek z byznysu se stabilním dvojciferným meziročním růstem.

Těžko ale zopakují klasický příběh amerického snu zmíněného lídra trhu, společnosti Align Technology. Její globální úspěch stál zhruba na čtyřech stovkách patentů, které si zaregistrovali zakladatelé společnosti v průběhu dvacetiletého vývoje rovnátek. Studenti Stanford MBA Zia Chishti (vystudovaný ekonom a informatik) a Kelsey Wirth (majitel diplomu z literatury a americké historie) sice neměli odborné vzdělání, zato jim však nechyběla vize.

Dvojice věřila, že zadrátovaná pusa je v 21. století přežitkem a průzračná rovnátka budou obrovským hitem, jenž naprosto změní odvětví. Na podzim 2017 však vypršelo prvních 40 patentů Align Technology a přibylo konkurentů. K těm nejdravějším patřil SmileDirectClub, který rovnátka vytištěná pomocí 3D tisku zasílá poštou rovnou k zákazníkovi domů asi za pětinu ceny obvyklé u konkurence. Po počátečních soudních sporech Align Technology v roce 2016 převzala 17procentní podíl v SmileDirectClubu i místo ve správní radě. Uvidíme, jak široce se budou za rok usmívat investoři Beyli Dental.