Měli nápad, zápal pro věc, ale taky bohatého rodiče, který do nich zainvestoval. Dnes si mnou ruce všichni tři: Alex Fenkell, Jordan Katzman a Jordanův otec David, výkonný ředitel investiční firmy Camelot Venture Group.

Tím nápadem bylo ulehčit svým americkým spoluobčanům pořizování rovnátek. Ve Spojených státech, sužovaných problémy s předraženou zdravotní péčí, může cena potřebné zubní korekce snadno přeskočit hranici čtyř tisíc dolarů, tedy zhruba 100 tisíc korun.

Alex s Jordanem rozjeli firmu SmileDirectClub, která drahé návštěvy u zubního lékaře zcela obchází. Nabízejí řešení na bázi „udělej si sám“, kdy stačí navštívit jeden ze sítě obchodů SmileShop, případně si pomocí zaslané soupravy sejmout trojrozměrný model svého chrupu zcela sami. Z něj jsou pak odvozena průhledná rovnátka, která vám firma zašle.

Souprava rovnátek od SmileDirectClubu

Jednoduchý postup má i jednoduchý háček – vůbec se nelíbí zubařům. Americká ortodontická společnost vede se SmireDirectClubem letité spory a ve svých prohlášeních opakuje, že podobná „domácí“ řešení mohou vést k celoživotním následkům. Součástí plánu, který u SmileDirectClubu zakoupíte, jsou sice i pravidelné zubařské kontroly, ale odborníci varují, že používání tohoto typu snímatelných rovnátek může vést k vyviklání zubů.

Zatímco zubařská veřejnost skřípe zuby, Alex s Jordanem si mohou gratulovat. Firma, kterou založili v roce 2014, se chystá vstoupit na burzu NASDAQ a každý z čerstvých třicátníků v ní vlastní zhruba 25procentní podíl. I nejskromnější odhady očekávané ceny akcií třídy B jim tak přisuzují sympatických 1,4 miliardy dolarů.

Tím by se oba pánové zařadili na seznam vůbec nejmladších miliardářů v Americe, kam patří třeba devětadvacetiletý tvůrce Snapchatu Evan Spiegel nebo modelka a podnikatelka Kylie Jenner, která ve svých dvaadvaceti řídí veleúspěšnou společnost Kylie Cosmetics. David Katzman může být na svého syna pyšný i proto, že sám drží ve SmileDirectClubu podíl v odhadované hodnotě 1,8 miliardy.

S oslavami by to však neměli přehánět: firma sice od svého zrodu přilákala 700 tisíc zákazníků a za loňský rok jí tržby vzrostly o 190 procent na 423 milionů dolarů, zároveň ale nabobtnala i ztráta. Ta v roce 2017 činila 33 milionů, ale loni už to bylo milionů pětasedmdesát. Mohly za to kromě jiného rozsáhlé investice do marketingu – reklamy na sociálních sítích, v televizi i na billboardech spolykaly přes polovinu tržeb.