Pražský concept store s parfémy a kosmetikou Ingredients je ojedinělý případ sám o sobě. Jeho majitelé Jakub Kopčák a Lukáš Loskot už před deseti lety Čechy naučili utrácet za vůně, jejichž jména zákazníkům často nic neříkala. Teď podnikatelé postupují na další level: přesvědčili ty nejzvučnější značky, aby vsadily na jejich nový způsob prodeje.

Ve Vězeňské ulici, v těsné blízkosti Španělské synagogy a pomníku Franze Kafky od Jaroslava Róny, vzniká enkláva prodejen té nejvytříbenější kosmetiky. Svou novou éru tu začíná psát Ingredients. Obchod, k jehož desátým narozeninám namíchal vůni samotný Maison Crivelli. 

A nejen proto je evidentní, že Kopčák s Loskotem svou práci umějí dělat tak jako málokdo u nás. Díky své schopnosti vycítit trendy a systematicky konzistentně pracovat přesvědčili firmy z Paříže nebo New Yorku naslouchat pražskému hlasu.

Jak? Za prvé, světoznámé značky zde ve spolupráci s Jakubem Kopčákem a Lukášem Loskotem otevírají své samostatné butiky. Stalo se tak téměř před dvěma lety s pařížským Diptyque a zopakuje se to za pár týdnů s newyorským Le Labo.

Podobný svébytný projekt newyorského parfémového domu najdete ve střední Evropě nejblíž v Berlíně. Ale to není jediný důvod k oslavám.

Další je stěhování z butiku v Maiselově ulici. Ingredients opouštějí dvoupatrový obchod a přesouvají se do prostoru ve výše zmíněné Vězeňské ulici. „Máme takovou tradici se po pěti letech stěhovat. Vyhodnotili jsme, že je čas na změnu,“ vysvětluje Lukáš Loskot.

Trh s niche vůněmi se za dvanáctiletou existenci Ingredients výrazně proměnil. Projekty, které začínaly jako nezávislé, postupně spolkli giganti. Příklad za všechny je akvizice australské kosmetiky Aesop, kterou společnost L’Oreál koupila před rokem za padesát miliard korun.

Ve chvíli, kdy se do nezávislých parfémových a kosmetických domů začnou vkládat velké peníze, lokálním prodejcům těchto značek se stále více diktuje. Pokud chcete prodávat konkrétní parfémy či krémy, musíte si často brát také nábytek či jiné produkty na jejich prezentaci. 

„Cítili jsme, že tak se vytrácí náš osobitý duch. Jsme přesvědčeni, že zákazník nic nepoznal, ale nám se přestávalo líbit, kolik je zde různého nábytku a log. Když jsme otevírali Ingredients, byla to osobitá záležitost. Prodávali jsme jiné zboží než všichni ostatní a také odlišným způsobem. Vešli jste k nám, připadali jste si jako v obchodě i galerii zároveň,“ vzpomíná Lukáš Loskot.

Stěhování do prostoru ve Vězeňské ulici je návrat ke kořenům proto, že zboží bude vystaveno na unikátních artefaktech. Nábytku, který Lukáš Loskot hledal a nakupoval po celém světě. „Jdeme proti proudu celosvětových trendů,“ říká Jakub Kopčák.

Každý, kdo se v podnikání s kosmetikou pohybuje, ale ví, že je to husarský kousek. Většina značek totiž podmiňuje odběr své kosmetiky přísnými instrukcemi, jak má být zboží vystaveno. I když přistoupíte na jejich podmínky, často musíte splnit seznam náročných byznysových i vizuálních kritérií.

„Většina parfémových domů ale naše rozhodnutí pochopila. Přesvědčili jsme je, že novým stylem komunikace přineseme něco nového i pro ně. Nechceme vypadat jako jiné butiky podobného zaměření v Berlíně, Paříži nebo New Yorku. A také máme ekonomické výsledky, které hovoří samy za sebe,“ vypočítává Kopčák.

Obraty firmy jsou okolo dvě stě milionů korun ročně, pražský Diptyque je prvním samostatným butikem ve střední a východní Evropě. To jsou skvělé vyjednávací pozice, nebo ne?

„Šli jsme do jednání s tím, že je možné, že firmy na naše podmínky nepřistoupí a přijdeme o ně. To nám reálně hrozilo, ale nejsme ochotni od své vize ustoupit. Teď nás těší, že se všemi jsme se dohodli a vidí v nás úspěch, který kontinuálně zažívají na českém trhu,“ raduje se Lukáš Loskot.

Čísla jsou podle něj určující v tom, proč na vizi pražského Ingredients firmy jako Kilian, Frederic Malle, Matier Premier, Maison Francis Kurkdjian a mnoho dalších akceptují podmínky pražského dua. 

„I když můžeme diskutovat o tom, že je tu malá kupní síla, svými obraty jsme je přesvědčili, že není ani ve světovém měřítku zanedbatelná,“ prozrazuje Jakub Kopčák.

Do nového obchodu přibude ale i sedm nových značek, jako jsou Astier Villatte, Perfumer H, BDK Parfums London a další. 

Zajímavostí také je, že vzhled nového butiku Ingredients vizuálně celý řešil Lukáš Loskot sám. „Architektura a design jsou mojí vášní, a tak jsem se rozhodl zkusit to sám,“ směje se. O tom, jak se mu to povedlo, se můžete přesvědčit už druhého dubna, kdy se nový obchod otevře.