Díky letošnímu pandemickému boomu v online nakupování zažívají majitelé internetových obchodů žně. Dveře jejich skladů se netrhnou, pracovníci jedou na plné obrátky a tržby dosahují rekordních cifer. Hlavní nákupní sezona má přitom teprve přijít.

Čistě z pohledu finančních výsledků si provozovatelé e-shopů lepší rok nemohli přát. Nezáleží, jestli hovoříme o těch českých či zahraničních – situace je všude stejná, nebo alespoň velmi podobná.

Nápor, který internetové obchody zažívají tradičně až během vánočních svátků, pociťují nyní de facto denně.

„Šíření covidu-19 způsobilo ve Spojených státech takový nárůst e-commerce, že objemy dodávek byly už od března stejně velké jako na Vánoce nebo během Cyber Monday (první pondělí po svátcích Dne díkůvzdání, pozn. red.),“ potvrdila webu CNN šéfka marketingového oddělení FedExu Brie Carereová.

„Směřujeme teď k vrcholu sezony uprostřed jiného vrcholu, takže očekáváme, že v některých dnech narazí naše kapacita na své limity.“

Tamní dodávkové služby totiž začínají nestíhat. Ačkoliv zmíněný FedEx i konkurenční UPS najaly v minulých týdnech tisíce nových pracovníků i brigádníků navíc a posílily své víkendové směny, doručovací lhůty se neustále prodlužují.

„V žádném případě to nemají šanci zvládnout,“ míní Hannah Testaniová, expertka na logistiku u poradenské společnosti Intelligent Audit. Kdo podle ní ještě stále nemá vyřešené vánoční dárky, měl by tak učinit nejpozději do 1. prosince.

V opačném případě riskuje, že si jeho blízcí budou muset pod stromečkem vystačit s obálkou, v níž bude napsáno, že Santa je teprve na cestě.

Na jaře začali nakupovat online i ti, kdo dříve dávali přednost kamenným prodejnám.

Satish Jindel, jehož firma ShopMatrix vybavuje logistické společnosti potřebným softwarovým zázemím, sice názor Testaniové nesdílí, ale i on varuje před tím, aby zákazníci zbytečně nezaháleli.

„Řekl bych, že datum 18. prosince, tedy poslední pátek před Vánocemi, bude v mnoha případech dostačující. I tak je to ale ve srovnání s loňským rokem o dva až tři dny dřív.“

Pořádně napilno mají a budou mít rovněž internetoví obchodníci a dodávkové služby působící v Česku. V jejich případě však situace podle všeho až tak kritická nebude. Alespoň prozatím.

„Na vánoční sezonu jsme připraveni,“ sdělil Forbesu místopředseda představenstva Alzy Petr Bena. Společnost jen během prvního letošního pololetí vyrostla zhruba stejně jako za celý loňský rok.

Hlavní důvod? „Ukazuje se, že na jaře začali nakupovat online i ti, kteří dříve dávali přednost kamenným prodejnám, a že tento trend nadále pokračuje,“ popisuje Bena.

Na měnící se zvyklosti v chování spotřebitelů ovšem stihli v Alze zareagovat včas, k žádným prodlevám z jejich strany by tedy docházet nemělo.

„Děláme maximum pro to, abychom zvládli všechny dárky doručit včas, spolehlivě a bezpečně i pro ty zákazníky, kteří nechají nákup na poslední chvíli. Držíme historicky rekordní výši zásob, nejen celkově, ale i přímo na jednotlivých pobočkách, včetně hůře dostupného zboží, jako jsou notebooky,“ shrnuje Bena.

V některých ohledech by naopak navzdory obrovskému zájmu lidí mohly být doručovací termíny ještě kratší než v uplynulých letech.

„Násobně jsme rozšířili síť AlzaBoxů a stejně tak službu AlzaExpress s instalací velkých domácích spotřebičů a televizí. Ta je nyní dostupná téměř ve všech krajských městech. Kombinace zásob na pobočkách a prohloubení spolupráce s platformou Liftago nám umožnila ještě zrychlit a zefektivnit doručování k zákazníkům.“

To je však jedna pouze strana mince. Co ta druhá, tedy logistické firmy? Podaří se Ježíškovi skutečně doručit všechny dárky předtím, než zazní vánoční zvonec?

„Oproti zbytku roku se pravděpodobně dočkáme nárůstu okolo 60 procent,“ odhaduje generální ředitel DPD Miloš Malaník.

Vydání Forbesu Outsider

„Přípravy jsme však nepodcenili a věřím, že vše bez větších problémů zvládneme. Na začátku roku jsme koupili balíkovou divizi společnosti Geis parcel a stali se tak největším soukromým přepravcem na trhu. Doručovat pro nás bude až dva tisíce kurýrů, budeme operovat na třiceti depech a navýšili jsme i počet výdejních míst, kterých máme i navzdory opatřením otevřeno 95 procent,“ objasňuje.

Situace se tedy zdá být plně pod kontrolou. Pozor by si měli dávat jen notoričtí opozdilci. „Prosíme zákazníky, aby letos opravdu nenechávali nic na poslední chvíli a nakupovali vánoční dárky tak, aby nám je e-shopy předaly k přepravě maximálně 18. prosince,“ upozorňuje Malaník.

„Vzhledem k tomu, že nikdo předem neví, jak se bude situace přesně vyvíjet a jaká opatření budou následovat, bych ale pro jistotu doporučil objednávat ideálně již v těchto dnech.“