Slovo růst zazní v tomto rozhovoru velmi často. V regionu je totiž jen málo firem, které dokážou zvyšovat tržby v tak vysokém tempu jako e-commerce firma Dedoles, zaměřená na prodej originálního oblečení. Její zakladatel a šéf Jaroslav Chrapko teď velí: Přibrzdíme. Bude to „rok kvality“ a příprav na příchod velké investice.

Jaroslav Chrapko byl před rokem přesvědčen, že obratem za rok 2021 pokoří jeho Dedoles hranici sta milionů eur. Nakonec to bylo „jen“ 93,5 milionu. A i když se jedná o devadesátiprocentní růst, šéf firmy vidí důvody pro (sebe)kritiku. Byl příliš ambiciózní. Viděl před sebou příliš velká čísla. To se má změnit. Nenechejte se však zmýlit: křečci, které má Dedoles za maskoty, mají tohoto e-commerce skokana stále táhnout dvojciferným tempem.

Začněme momentkou z fotografování. Před jeho začátkem jste se usmíval, že pro vás byl problém vybrat si na něj oblečení, protože jste výrazně zhubl. Kolik kilogramů šlo dolů? 

Za tři měsíce jsem shodil sedm kil. Už jsem cítil nějaká ta kila navíc, ale důvodem byla i sázka. Při ní jsem navíc zjistil, že taková forma motivace na mě dobře funguje. Nevím, jestli v hubnutí nebudu pokračovat. (úsměv) Našel jsem si už trenéra, plánuji, že budu pravidelně cvičit. Nebo se například vsadím, kolik knih za určitý čas přečtu. Je pro mě důležité dál se vzdělávat, mít na to dostatek energie a celkově postupovat.

Postupovat i manažersky?

I manažersky. Dovolím si tvrdit, že mám dobré,  nazvěme to spirituálně-emoční vyzrání. Naopak své slabiny vidím v některých odborných zručnostech, proto zvažuji, že bychom s kamarádem absolvovali vzdělávací program na Stanfordské univerzitě. Jeho délka je jen dvanáct dní, ale je velmi intenzivní. Doporučil mi ho Mišo Štencl (zakladatel mobilní navigace Sygic, která se stala globálně úspěšnou, pozn. red.).

Vzpomenete si na moment v práci, kdy jste si řekl, že v tu chvíli by se vám hodilo toho umět více?

Stává se to, samozřejmě. Růst firmy přináší velké výzvy. Na ty se můžete připravit buď tak, že je předtím někdy zažijete, nebo chybějící zkušenosti vyvažujete studiem a posloucháním moudrých a zkušených lidí.

Jaké zkušenosti vám tedy přinesl uplynulý rok? Začal slibně, za první dva měsíce vaše tržby přesáhly deset milionů eur, což byl oproti roku 2020 téměř dvousetprocentní nárůst.

Během lockdownů v první polovině roku byla oblast e-commerce velmi silná, korona ji vykopla až nepřirozeně vysoko. Jenže potom se to otočilo. Dokonce v posledním kvartálu celý segment meziročně klesl. Otevřel se retail, přišla spotřebitelská nejistota z inflace nebo z nárůstu cen energií.

Poslední tři měsíce, v období před Vánocemi, jste dosahovali až šedesáti procent celoročních tržeb. To se tedy změnilo?

Ano, za poslední kvartál roku 2021 se tržby pohybovaly na úrovni okolo 45 procent, což je významný rozdíl oproti předcházejícímu roku. I proto jsme vloni v tržbách nepřekročili hranici sta milionů, o jejímž dosažení jsem byl přesvědčen.

Celý rok však poznamenalo několik faktorů: například pokulhávající logistický řetězec, problémy měli dodavatelé, objednávky od nich nechodily včas a my jsme museli všechno zasmluvňovat o šedesát až devadesát dní dříve. Hodně se nám tím zkomplikoval například i prodej naší letní kolekce.

Museli jsme posouvat kampaně, protože některé produkty k nám dorazily až v průběhu léta. Navíc vzrostly i náklady, na maržích jsme tím ztratili okolo milionu eur.

A při tom všem jsme ještě řídili dva sklady najednou – dosavadní v Pezinku a nový, výrazně větší v Senci, který jsme otevřeli v září a zavedli v něm prvky automatizace. Pendlovali jsme mezi nimi, což jsou hned další desítky až stovky tisíc eur nákladů navíc. To způsobilo, že rok byl náročnější.

Hon na stovku

Jak pro vás nakonec dopadl?

Celkové tržby byly přibližně 93,5 milionu eur. A zisk okolo nuly, což souvisí s naším prudkým růstem, velkými investicemi. Ale upřímně řeknu, že se pod tím podepsala i některá rozhodnutí, která s odstupem času nepovažuji úplně za správná.

Dělal jste je s velkýma očima?

Možná by se to tak i dalo říct. Cílili jsme na o mnoho vyšší růst, některé investice byly možná zbytečné. Kdybychom si od začátku stanovili nižší cíle, i některá rozhodnutí by byla jiná.

Co byste dnes ještě udělal jinak?

Největší chybou, kterou jsem udělal, bylo právě stanovení si příliš ambiciózního plánu. Přitom se z různých prognóz dalo očekávat, že rok 2021 bude složitý a zlepšení zřejmě nastane až v tomto roce. Ale my jsme šli živelně a spontánně do růstu – tak jsme to vždy dělali a vždy nám to fungovalo. Jenže jak objem narůstá, zákonitosti se mění.

Například?

Přijmete nové zaměstnance, ale oni se osobně ani nepotkají, protože kvůli covidovým opatřením musí pracovat z domu. To je komplikace. Navíc jsme přetěžovali své „tahače“, klíčové lidi. Snažili jsme se jim odlehčit agendu rozšířením týmu, jenže v první fázi jsme jim spíš přitížili. Udělali si svoji práci a ještě museli zaučovat nové kolegy v komplikovaných podmínkách pandemie.

Kolik lidí jste vlastně přijali?

Aktuálně máme okolo osmi stovek zaměstnanců, v hlavní sezoně, tedy před Vánocemi, jich bylo přes tisíc. Vezměte si, že vloni jsme takhle zaměstnávali okolo 360 lidí, takže jen výběrový proces přinesl další nápor. Během roku jsme museli dohromady zvládnout více než 3500 pohovorů.

Během roku jsme museli dohromady zvládnout více než 3500 pohovorů.

Meziročně však tržby Dedolesu navzdory všemu vyrostly o více než devadesát procent.  V regionu je zřejmě málo firem, které vyrostly tak prudce. 

Ano, podařilo se nám kontinuálně růst už několik let po sobě. Zároveň však přiznávám i už vzpomínané chyby, že ten růst v roce 2021 jsme mohli trošku zpomalit a vyhnuli bychom se některým fuckupům. I rozběh automatizovaných výrobních linek v logistickém centru v Senci zpočátku vypadal všelijak.

S tím mají problémy i velké firmy. I zkušení lidé v této oblasti nám říkali, že na to, aby se všechny technologie vyladily a sklad fungoval na sto procent, je potřeba minimálně půl roku. Nám se to naštěstí podařilo za pár měsíců a zvládli jsme svou nejsilnější sezonu.

Na technologických řešeních v oblasti skladového managementu a logistiky jste spolupracovali s dvěma slovenskými firmami. Jaká řešení od nich využíváte?

Software firmy Anasoft je architektem systému, který řídí práci v celém skladu. Kombinace mobilních robotů a robotického ramena, které využíváme na automatické vyskladňování objednávek, je zase řešením velmi perspektivního slovenského startupu Photoneo.

Fungování inteligentního skladového procesu samozřejmě stále dolaďujeme, ale postupně si všechno sedá. Už jsme s ním za den dokázali vybavit i čtyřicet tisíc objednávek. Náš plán je jít až na úroveň šedesáti tisíc.

Forbes Digital Premium