Do kin ve čtvrtek vstupuje Poslední noc v Soho, v níž se vyvolává duch londýnské čtvrti, kde v každém kamrlíku někdo zemřel, ve zdech každého baru jsou vsáklé zapomenuté večírky, a kde se všichni odvolávají na idealizovaná šedesátá léta, která mají být v ulicích pořád cítit.

Mysteriózní horor Edgara Wrighta se ale zároveň tak trochu točí v kruhu průhledného detektivního pátrání. Long story short, nejde ve výsledku o moc dobrý film.

Ve videotéce Apple TV+ se ale právě můžete vydat na jinou cestu zpátky časem do velkoměsta. Tahle cesta genia loci rovněž problematizuje, ale je mnohem silnější. Dokument The Velvet Underground o stejnojmenné kapele natočil režisér Todd Haynes (Carol nebo Daleko do nebe), jenž skrze hudbu rekonstruuje hlavně umělecký kvas New Yorku šedesátých a sedmdesátých let, který kypěl v gay barech, diskotékách i Warholově The Factory. Je to vtahující podívaná. 

Vzpomínky pamětníků a legendární hudbu navíc střih mísí se starými reklamami, dobovým videoartem, filmovými deníky, zašlými klipy i dokumentárními záběry newyorských ulic.

Chvílemi to působí, jako kdyby před vámi někdo otevřel časovou kapsli. Samozřejmě dojde i na spory mezi Lou Reedem a Johnem Calem, dusno ale dokáže rozčeřit Maureen Tucker svým nedostižným hejtem hippies.

Haynes tady zkrátka nestaví monument, ani nic nedemaskuje, jen dokonale souzní s kapelou a vším, co reprezentovala. Po povrchních ódách typu Karel nebo deseti rádoby šokujících dokumentech o opatrovnictví Britney Spears tohle zní jako rajská hudba.

V nabídce videotéky od Apple ale najdete nečekaně zajímavého obsahu čím dál tím víc. Předávání Oscarů je sice ještě poměrně daleko, podle zahraničních komentátorů je ale tutovkou nominace za nejlepší film pro snímek V rytmu srdce, který už stihl vyhrát festival v Sundance.

Středoškolačka jménem Ruby si v něm chce splnit svoje sny, uprchnout od rodiny v rybářském zapadákově a studovat zpěv. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby její rodiče i bratr nebyli hluchoněmí.

Režisérka Sian Heder v remaku francouzského hitu Rodinka Belierových mísí komedii o dospívání a hledání vlastního hlasu (doslova) s rodinným dramatem ovládaným handicapem.

Výsledek je však vtipný, povznášející i dojemný takovým tím ideálním způsobem, kdy si nepřipadáte, že si o vás tvůrci myslí, že jste úplně debilní, i když se samozřejmě většina problémů postav ve filmu vyřeší skutečně zázračným způsobem.

Apple také před pár dny uvedl asi nejpohodovější film o globální ekologické katastrofě, jaký jste kdy viděli. Snímek Finch je velkým hereckým sólem Toma Hankse, jenž hraje vědce utíkajícího v postapokalyptické Americe před superbouří. Společnost mu dělají jen milovaný pes a robot jménem Jerry, jehož si pomocí technologie motion capture zahrál Caleb Landry Jones.

Američtí kritici jsou sice trochu zlí a vidí za Finchem nedopečený scénář, který by v Pixaru vyhodili před patnácti lety. Je však v něčem uklidňující vidět Hankse v dědkovském módu jako robotího vynálezce, nostalgicky se dojímajícího nad papírovými pohledy a dobou, kdy neexistoval internet.

Navíc i uprostřed toxické apokalypsy v něm předává svému robotovi hodnoty a učí ho důvěře. I tady možná budete slzet. Hanks je však jen jednou z hvězd, které se Applu na tučné honoráře podařilo ulovit. Už loni se navíc videotéce za sedmdesát milionů dolarů prodalo jeho válečné drama Greyhound, které mělo rozpočet o dvacet milionů nižší.

V úspěšných seriálech jako The Morning Show nebo Ted Lasso zase hrají jména jako Jennifer Aniston, Reese Witherspoon či Jason Sudeikis, kritiky zase oblažoval například animák Vlkochodci nebo dramedie Sofie Coppoly V úskalí s Billem Murrayim v hlavní roli. Budoucnost je u Apple navíc ještě velkolepější.

Už v lednu bude mít na síti premiéru nový Macbeth od Joela Coena s Denzelem Washingtonem a Frances McDormand v hlavních rolích. V září navíc Martin Scorsese pro streamovací kanál dokončil epické sedmiměsíční natáčení detektivky Killers of the Flower Moon s Leonardem DiCapriem za 200 milionů dolarů.

Příští rok bychom také měli vidět akční thriller Emancipation, v němž si Will Smith zahraje uprchlého otroka. A v lednu potom pro Apple začíná Ridley Scott točit drama Kitbag o Napoleonovi Bonapartem, jehož si zahraje Joaquin Phoenix. Ano, o Apple TV+ asi ještě bude slyšet.