skip to main content
Restart

Víc zemí, víc značek. Marks & Spencer sází na e-shop

4 minuty čtení

Kde teď seženu hummus, jasmínovou rýži, bagely a veganské maso? Mezi fanoušky oddělení potravin britského řetězce Marks & Spencer nastala v lockdownu nefalšovaná panika. Část jeho obchodů totiž v Česku zůstala zavřená úplně a z jiných jsou výdejní okénka. 

Je to už navíc jejich druhé leknutí, první přišlo po brexitu, kdy z regálů některé zboží načas zmizelo. Pro všechny, kdo se do Marks & Spencer naučili chodit pro jídlo i oblečení a doplňky, teď však přichází jedna dobrá zpráva – společnost se rozhodla výrazně posílit online prodej.

Má pro to dobrý, nebo lépe řečeno špatný důvod. Loni se poprvé po 94 letech propadla do ztráty, a vinou toho propustila po celém světě sedm tisíc zaměstnanců. Nicméně v České republice v této souvislosti o práci nikdo nepřišel.

Reklama

Teď naopak firma ohlásila jedno číslo se znaménkem plus – otevírá 46 nových e-shopů od Islandu až po Uzbekistán. V reakci na pandemii a zavřené kamenné prodejny tak nabídne své zboží ve více než stovce zemí.

I v Česku jde svým zákazníkům naproti, při nákupu nad 1500 korun nemusejí platit za dopravu nebo si objednané věci mohou vyzvednout v otevřených prodejnách v rámci služby rezervuj & vyzvedni.

Podle zástupce společnosti Petra Vokroje se navíc plánuje, že si zákazníci budou moci tímto způsobem vyzvednout i suché potraviny, pro oblečení už funguje služba od ledna. Část potraviny pak navíc firma prodává už čtvrtým rokem přes Rohlík.cz.

Problémy s prodloužením dodávek ke konečným zákazníkům přiznala firma na začátku roku. „Dnes je ale již vše v pořádku a dodáváme zboží ve slíbené době,“ uvádí Vokroj. 

Reklama
Společnost je po 94 letech poprvé ve ztrátě a otevírá 46 nových e-shopů.

Sázka na prodej po síti společnosti zatím vychází, tržby z online prodeje vzrostly podle posledních průběžných výsledků asi o tři čtvrtiny. Ale ani to negativní dopady pandemie a brexitu zcela neodvrátilo. Celkově tržby řetězce poklesly za šest měsíců do loňského září o téměř 16 procent na 4,09 miliardy liber. 

Společnost tak zaznamenala ztráty ve výši necelých 88 milionů liber, zatímco v totožných měsících předešlého roku naopak rostla o 159 milionů liber. Jen v centru Londýna se mezi červencem a zářím 2020 prodalo o polovinu méně oblečení než v roce 2019.

Kromě rozšíření sítě online obchodů začíná řetězec prodávat i více značek. Do loňska nabízel pouze vlastní, ale od jara postupně rozšiřuje svoji nabídku o 11 „cizích“.

Nechybějí mezi nimi například dámské spodní prádlo Sloggi, pánské oblečení Jack & Jones či značky Phase Eight, Hobbs, Joules nebo White Stuff. Zároveň společnost v lednu potvrdila koupi značky Jaeger. Naopak méně prostoru dostanou vlastní řady Classics a Limited.

Vedení společnosti doufá, že nové značky přilákají kromě stávajících asi 22 milionů zákazníků i zákazníky nové, kteří si dosud do obchodu nenašli cestu. 

Reklama
Reklama