Koho obdarovat? Tím se již pošesté zabývali věřící podnikatelé z celého světa na konferenci European Great Commission Collaboration v Praze. Za tou stojí spoluzakladatel značky Walmark a jeden z nejštědřejších filantropů Česka Adam Wałach.

Bez povšimnutí veřejnosti se na konci minulého měsíce do hlavního města sjela stovka mimořádně majetných filantropů. Spojila je víra, ale i zájem podělit se o své jmění s těmi, kdo to potřebují.

V rámci každoroční konference se za tímhle účelem domlouvali na projektech, které strategicky podpoří. „Hlavním cílem summitu je akcelerovat společnou štědrost,“ říká koordinátorka projektu Ilona Urbanová.

„Výjimečnost této akce spočívá v tom, že se scházíme, abychom se navzájem podpořili a podělili se o to, co a jak děláme,“ vysvětluje miliardář Adam Wałach, který za třídenní konferencí stojí.

K jejímu pořádání se dostal poté, co se svými bratry prodal miliardovou společnost Walmark. Trojice sourozenců po výrobě džusů Relax nebo třeba vitaminových Marťánků společně založila nadaci 3WFoundation, které dala 1,8 miliardy korun.

Kromě toho nastartovala i platformu European Great Commission Collaboration, která pomáhá z filantropů tvořit kolektiv přátel. Ti se pravidelně vídají, aby besedovali o štědrosti, ale také o víře. Akce se totiž na základě osobního pozvání účastní klíčoví křesťanští lídři.

Konference je pro ně bezpečným místem, kde se mohou bez zájmu veřejnosti potkávat jako sobě rovní. Když se pak přes internet spojují se zájemci o dary, činí tak anonymně. Jen samotní účastníci tedy vědí, kdo se s nimi v sále nacházel.

Nikdo je navíc k darování nenutí – akce je má pouze seznámit s tím, jak se při výběru řídí ostatní. Podle koordinátorky ovšem účastníky nejvíce oslovují aktivity podporující křesťanské hodnoty. Oblíbené je proto vzdělávání, práce s mládeží či sportovní kluby.

Beru za své poslání mobilizovat křesťanské filantropy ke spolupráci.

Adam Wałach

„Všichni přítomní si uvědomují, že mají víc, než mohou ve svém životě využít. Jejich touhou je podělit se o toto bohatství s těmi, kdo v životě takové štěstí neměli,“ vysvětluje Urbanová.

V prostorech nedaleko Pražského hradu se sešlo na dvacet různých národností – především Evropanů, ale i Jihoafričanů či Američanů. „Lidé ze zemí s různými mentalitami jsou schopni sejít se v Praze a společně dělat filantropii. To je myslím unikátní,“ říká Wałach.

Své zkušenosti přijel prezentovat i arcivévoda Imre Emanuel Habsbursko-Lotrinský či Simon Pillar, spoluzakladatel největší australské investiční společnosti Pacific Equity Partners.

„Není jednoduché to zorganizovat a pozvat všechny řečníky. Beru ale za své poslání mobilizovat křesťanské filantropy ke spolupráci,“ vysvětluje Wałach.

Akce chce na bohaté působit i po svém skončení. „Máme tu pár ze Slovenska, který myšlenka společné štědrosti nadchla. Doma proto hodlají oslovit další byznysmeny a začít společně přemýšlet nad tím, jak mohou měnit svět k lepšímu,“ říká koordinátorka.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

Kromě štědrosti si přítomní radí i v rodinných vztazích. „Otevíráme také otázky, jak vychovávat děti v bohatství nebo jak je naučit skromnosti a pracovitosti,“ říká Urbanová.

K tomu, jak probíhá předávání pravomocí v rodinných podnicích, pak promluvil panel mladých zahraničních podnikatelů. „Už když jsme byli malí, tak s námi táta u večeře řešil podnikání. Ptal se nás, jestli má například nějakou firmu koupit,“ vzpomíná David Läderach, generální ředitel stejnojmenné čokoládovny v Německu.

Jemu a jeho bratrům prý pomohlo, když jim otec řekl, že je bude mít rád bez ohledu na to, jaká rozhodnutí ve firmě učiní. „Myslím, že to je pro dítě velmi důležité slyšet,“ říká podnikatel.

Vystoupila i Jenna Gyorfi z poradenské společnosti Cedarstone. Ta pochválila své rodiče za to, že ji nikdy nevychovávali jinak než její bratry. Zdůraznila také, že současné negativní události ve světě se netýkají jen mužů – ať už je řeč o ukrajinských válečných uprchlicích, či matkách, které dostaly kvůli péči o děti vyhazov během pandemie.

Samotná filantropie pak podle ní není jen o penězích. „Být štědrý časem, vztahy či sebou sama je mnohem významnější než peníze. Důležité je také mít víru v druhé a povzbuzovat je,“ říká Gyorfi.