skip to main content

Virtuální Signal. Jsme připraveni na všechny varianty, říká ředitel festivalu

Pokud vám život připraví nečekaný scénář, připravte si vždy plán B. Jenže co když selže i ten? Pak přichází na řadu Plán C. Jakkoli ředitel Signal Festivalu Martin Pošta myslel podtitulem své akce – „Plán B“ – výzvu a příležitost v environmentálním kontextu, stal se béčkový plán ztělesněním jeho současných aktivit.

Loňský ročník svátku digitálního umění v městském prostoru byl totiž z epidemiologických důvodů zrušen osm dní před začátkem. „Celý náš tým z toho byl zdrcen, ale turbulentní realita nás vybavila na to, abychom urychlili vývoj našeho dlouhodobého záměru,“ vysvětluje Pošta.

Letos se Signal Festival totiž odehraje také ve virtuální realitě, která dostane svou vlastní festivalovou trasu. Pod názvem Signal AR si prohlédnete umělecká díla Jana Kalába, AOKU nebo Jana Hladila pomocí svého chytrého telefonu. 

Reklama

„Nedokázali jsme si představit, jak náročné bude nejen vyvinout aplikaci a plugin, ale najít také to správné místo, aby bylo bezpečné pro návštěvníky a šel tam umístit QR kód,“ popisuje Pošta. Za vznik festivalu v AR podobě zaplatil Signal přes dva miliony korun a vývoj trval rok.

Výhodou je, že bude dostupný i po skončení festivalu po dobu jednoho roku a postupně k němu budou přidávány další instalace. Podle odhadů mobilních operátorů navštívilo minulé ročníky Signal Festivalu v průměru okolo 600 tisíc lidí.

Reklama

Je podle Martina Pošty průměrný divák připraven na to, aby zažíval svátek digitálních technologií ve městě prostřednictvím obrazovky telefonu?  „Je pro nás fascinující hledat nové cesty. Zážitek v augmentované realitě se na rozdíl od toho, co je návštěvník u nás zvyklý, bude odehrávat přes den. S ohledem na pandemii je to také velmi bezpečné řešení,“ vysvětluje Pošta.

A je momentálně optimistický, i když stav svého týmu po zrušení loňského ročníku trefně pojmenovává jako „opak vyvrcholení“. Nejen proto, že z lidí, kteří pro něj pracují, nikoho nepropustil a Signal Festival nebyl zmítán finančními ztrátami. „Máme skvělé partnery, kteří nás podpořili, částečně jsme také dostali kompenzace od státu,“ říká festivalový šéf.

Devátý ročník Signalu odstartuje přesně za měsíc, v termínu od 14. do 17. října, a slibuje velkolepou podívanou i v hmotném světě. Celkově nabídne čtyři festivalové trasy – novinkou jsou Holešovice, doplňující Karlín a Staré Město – a patnáct instalací ve veřejném prostoru.

Důkazem, že to Martin Pošta myslí s ohledem na otázku životního prostředí vážně, je zelená energie z obnovitelných zdrojů, která instalace pohání.

Došlo také ke zrušení veškerého merchandisingu. Lze jen doufat, že Plán C v nepředvídatelném roce 2021 už opravdu vyjde.

Reklama
Reklama