Musí mít nejen výtvarný talent, ale až futuristické vize. Věnovat se dnes grafice znamená vnímat ji všemi smysly, posouvat ji od papíru a displeje třeba na textil, sklo a do veřejného prostoru. Zároveň jejich cestu za úspěchem doprovází překonávání nezdarů, schopnost přesvědčit některé jejich klienty, aby opustili zažité konvence a uvěřili jejich nápadům.

Kdo jsou ženy českého grafického designu, které stojí za to sledovat?


Cindy Kutíková

Můžete si od ní nechat navrhnout korporátní identitu firmy, ale také ji nosit třeba na hrudi. Grafiku dokáže efektivně propojit s módou a sklem, na čemž stála její diplomová práce na pražské UMPRUM.

Rok a půl tvořila Cindy Kutíková outfit z korálků, kde také převáděla grafický design z digitálního do analogového prostředí.

Velký zájem vzbudila ale už pestrobarevnými šálami, kdy do pleteniny převedla pixelové zobrazení. Kolekce Infinity Icon vznikla opět díky spojení dvou ateliérů na UMPRUM – ​​studenti měli za úkol společně připravit a navrhnout kolekci graficky zpracovaných pletenin.

Cindy se spojila s designérkou oděvů Natálií Nepovímovou a vznikly originální kusy, za které Cindy v minulém roce získala nominaci na cenu Czech Grand Design v kategorii Objev roku. Na e-shopu cindy-k.com šály koupíte za 990 a 1590 korun, svetry pak za 2490 korun.

A šály slouží i dobré věci, letos krátce po vypuknutí války na Ukrajině Cindy vytvořila šálu v kombinaci modré a žluté barvy, přičemž stoprocentní výtěžek z prodeje šel na podporu neziskové organizace Člověk v tísni.

V módních a uměleckých kruzích je Kutíková velmi vyhledávanou tvůrkyní vizuální identity. Tu navrhla pro designéra skla Lukáše Nováka, návrháře Adama Kosta, Vandu Jandu a Terezu Rosalii Kladošovou. Balíček služeb zahrnoval design veškerých tiskovin, jako jsou vizitky, objednávkové formuláře či faktury a samozřejmě také podobu webových stránek. 

Pod hlavičkou studia Permanent Office, které založila společně s Danielem Šmírou a Jiřím Mockem, Cindy Kutíková rebrandovala například vizuální identitu online platformy Voyo nebo kompletní vizuální identitu pro Galerii moderního umění v Hradci Králové, kde porazila šedesát uchazečů.


Adéla Svobodová

Tvoří polovinu studia adela&pauline, které založila s kolegyní Pauline Kerleroux. Adéla Svobodová ale v posledních letech získává prestižní ocenění v oblasti knižní tvorby.

V soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2020 obdržela Adéla cenu za publikaci Výstava jako médium. Další titul: České umění 1957–1999 zvítězil v kategorii Odborná literatura a svoji cenou ji tehdy ověnčila také Unie grafického designu. 

Tím ale úspěchy Svobodové nekončí, další sošku získala v kategorii Katalogy za knihu Móda v modré. Kdo si vsadil, že si odnese také cenu Czech Grand Design, ten neprohloupil. Svobodová má na poličce i tuto trofej z roku 2021.

Ačkoli to vypadá, že Svobodová se našla především v tvorbě knih, stojí také za vizuální identitou loga, plakátů a dalších tiskovin k filmovému festivalu Fresh Film Fest.

Na své vzdělávání ovšem Adéla Svobodová i přes dosavadní úspěchy rozhodně nerezignuje, protože právě studuje doktorské studium v rámci Ateliéru grafického designu a nových médií na pražské UMPRUM.


Anežka Hrubá Ciglerová


Co spojuje Muzeum umění Olomouc, Ústav mezinárodních vztahů Praha nebo knihu Baťovský domek: mizející prvky zlínské architektury? Grafický design z dílny studia Publikum design, za nímž stojí Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde.

Trojice designérů studio založila před třemi lety a letos získala nominaci na ocenění Czech Grand Design právě za vizuální identitu pro Muzeum umění Olomouc. Se svým návrhem založeném na liteře M a spojení starého a nového zaujali v loňském roce porotu nejvíce. 

Grafička a typografka Anežka Hrubá Ciglerová v minulosti spolupracovala i s jinými grafickými studii a mezi její práce patří například vizuální styl pro festival Pražské jaro 2014, vytvořila také lookbook a vizitky pro módní značku Oneday a spolu s Martinem Grochem a Richardem Wildem navrhla vizuální styl pro architektonické studio Jakub Cigler architekti.


Anežka Minaříková

První Češka Yale University School of Art zaujala svou publikací i o významné české umělkyni Claře Istlerové, která léta odmítala s kýmkoli veřejně hovořit.

Kromě nominace na Czech Grand Design za projekt vytvořený pro Národní ústav duševního zdraví je Minaříková podepsaná například za vizuální podobou knihy Novinářky od Lindy Bartošové.


Zuzana Lednická

Jedna z nejvýznamnějších lokálních grafických designérek nastoupila do studia Najbrt v roce 1995, které společně s Alešem Najbrtem už jednadvacátým rokem spoluvlastní a vede.

A existuje jen málo cen, které by ve své kategorii Zuzana Lednická nezískala. Pochlubit se může třeba bronzovou medailí ze soutěže o Nejkrásnější knihu světa roku 2012 za knihu o Libuši Niklové nebo ceny Type Directors Club 2016 za projekt Typo 9010.

S prací Zuzany Lednické jste se určitě setkali, aniž byste to možná tušili. Je totiž autorkou vizuálních stylů Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.

Chvályhodná je i její práce pro celospolečensky prospěšné projekty, jako jsou například organizace Spolku Dcery politických vězňů 50. let nebo Česká alzheimerovská společnost.