Někdy stačí málo a namísto složité cesty zvolit jednoduchou. Třeba poslat balík se zástěrou jednomu z nejlepších šéfkuchařů Česka – a zakázka na stovky dalších je na světě.

Přesně takhle si Zuzana Válková, majitelka a zakladatelka liberecké firmy Apronista, získala nového prominentního klienta: Radka Kašpárka. A do svého portfolia zařadila jeho michelinskou hvězdou ověnčený Field a nedávno otevřenou restauraci 420.

Apronista je na světě už od roku 2016, kdy se Válková rozhodla, že opustí práci v pražírně kávy a začne šít designové zástěry, aby měli baristé i číšníci v čem obsluhovat hosty nebo vystupovat na soutěžích. O šití sice nevěděla nic, ale protože je technický typ a na YouTube je dnes možné naučit se téměř všechno, nakonec šicí stroj přeprala.

Dnes v malé dílně kousek od centra Liberce vyrobí tisíce zástěr ročně – za poslední čtyři roky jich bylo dohromady přes jedenáct tisíc. Loni pak obrat firmy vyrostl na zhruba čtyři miliony korun. Válková má kolem patnácti set stálých zákazníků a zájem o její výrobky narostl především ve chvíli, kdy na trh uvedla zástěry z nešpinivého materiálu.

O ten se pokoušela téměř rok ve spolupráci s textilní firmou, s níž začínala. Vypadá stejně jako dosavadní látka, z níž zástěry šije – je však hydrofobní a nezůstávají na ní žádné nečistoty.

Foto Coletta Bitmanová / Apronista

„Nanotechnologie poskytuje přirozený samočisticí účinek a extrémně vysokou úroveň odpuzování vody a nečistot. Umožnila přenést nepřilnavý a samočisticí proces některých rostlin a hmyzu na textilie, jejichž povrch neviditelně mění,“ vysvětluje podnikatelka.

Nanočástice tvoří hrubou strukturu, připomínající horské vrcholky. Voda a nečistoty typu mastnoty pak na zvrásněném povrchu neulpívají, ale jednoduše stékají nebo jdou opláchnout vodou. Válková plánovala, že s materiálem zaujme i šéfkuchaře formátu Radka Kašpárka.

„Čtyři roky jsem tajně doufala, že mi cinkne e-mail a tam bude napsáno něco jako: Milá Zuzko, máte ty nejkrásnější zástěry na světě a já je chci okamžitě do své restaurace. A ono nic,“ vzpomíná. Proto se rozhodla zariskovat a trochu štěstí popostrčit.

„Podívala jsem se na Kašpárkovu restauraci, vytipovala zástěru, která by se mu tam hodila a mohla se mu líbit a poslala ji v balíku na jeho jméno,“ vypráví. Chvíli se nic nedělo, až jednoho dne zazvonil mobil a v něm se ozvalo: „Dobrý den, tady Radek Kašpárek.“

„A bylo to,“ říká Válková. Trefila se zrovna do doby, kdy šéfkuchař plánoval otevření restaurace 420. Následovala řada telefonátů a osobních schůzek, kde dolaďovali detaily obsáhlé objednávky.

Pořád jsem řešil seprané zástěry u kuchařů.

„Líbilo se mi, že je to český produkt, a hlavně že jsou zástěry vyrobeny z materiálu, který není třeba prát, jsou dobře otíratelné. To mě hodně zaujalo – pořád jsem řešil seprané zástěry u kuchařů a museli jsme je neustále měnit. Líbil se mi i střih,“ říká Radek Kašpárek, kterému se dnes s Apronistou spolupracuje „opravdu dobře“.

Jen do „Čtyřistadvacítky“ si objednal na 200 kusů, další zástěry skončily v jeho Fieldu nebo další tuzemské michelince La Degustation Bohême Bourgeoise, pro niž Válková šila už před lety. Nově její práci nosí v restauraci pražského Four Seasons a mezi další významné zákazníky patří třeba Marie B, Starbucks Reserve Store nebo Božkov Stock.

Apronista oslovuje také v zahraničí, kde nosí liberecké zástěry i rondony převážně v německých gastroprovozech. Objednávky už ale Válkové přišly třeba z Malty.

Nově má k dispozici také materiál na nešpinivá trička a košile, se kterými plánuje do budoucna rozšířit sortiment. Zatím chce věnovat veškerou pozornost gastru, ale zhruba do dvou let by se ráda pustila i do volnočasové módy.

„Zakázek máme opravdu hodně, což mě moc těší i s ohledem na to, že konkurence je stále větší,“ přiznává. V její dílně dnes pracuje pět švadlen, ale v kontaktu je i s několika dalšími šicími dílnami v Liberci a sousedním Jablonci nad Nisou. Ty vypomáhají hlavně při větším objemu zakázek.

Stále jde o ruční práci – než vznikne od návrhu až po zabalení do krabice jedna zástěra, uplyne hodina. Válková se zároveň netají ambicí stát se největším evropským výrobcem a prodejcem funkčních oděvů do gastronomie. A nebrání se proto vstupu investora.