Práce od devíti do pěti, plat jednou za měsíc, firemní benefity ve formě stravenek a MultiSport karty, abychom i přes pracovní nápor stále dodržovali pravidelný pohyb? Minulost.

Po pandemii pracovní režim už nikdy nebude jako dřív. Z úst zaměstnanců jasně zní touha po změně snad ve všech aspektech jejich práce a firmy se s nástupem nového normálu příliš nebrání realizaci. 

Matematika za tím je jednoduchá: spokojený zaměstnanec rovná se lepší pracovní výsledky a ty vedou k lepším finančním výsledkům firmy. A víc peněz rovná se co? Spokojený šéf a tím pádem i spokojená firma. Ale aby si všichni mohli přijít na své, musí se toho z hlediska pracovního režimu hodně změnit. Co všechno to je a proč práce už nikdy nebude jako dřív?

Místo a čas výkonu: neurčeno

Pracovní režim se za poslední roky příliš neměnil, ale potom přišla pandemie a se zaběhnutými pořádky zamávala jako nic dlouho předtím.

Zatímco ještě před lety nahlížela většina firem na práci z domova jako na krajní možnost, která může nastat maximálně jednou dvakrát do roka, dnes se z home officu rychle stává nový trend, ke kterému se přesouvá čím dál víc menších startupů i nadnárodních gigantů. 

Menší a novější firmy s pár zaměstnanci mají v tomto případě bezesporu velkou výhodu díky své flexibilitě a zpravidla také dobré orientaci ve světě digitálních technologií, která jim umožňuje neztratit kontakt s ostatními ani v případě, že jeden člen týmu pracuje z Prahy a druhý třeba z pláže na Bali. 

Ve světě trendu home officu vedle menších startupů vévodí technologičtí obři, z nichž nejvýraznější jsou třeba Facebook, Google, Twitter nebo Spotify. Výrazné změny se ale začínají dít i u nás. Po vzoru Ameriky se tímto směrem nedávno vydal například i český Avast, který výrazně proměnil možnosti v pracovním nastavení svých zaměstnanců. 

„Každý si nyní může vybrat, zda bude většinu času trávit v kanceláři, nebo jestli preferuje chodit do kanceláře jen příležitostně kvůli schůzkám nebo setkáním s kolegy a většinu své pracovní agendy bude řešit z domova, z kavárny nebo třeba z chalupy,“ popisuje dva nové základní modely CEO Avastu a 55. nejbohatší Čech v našem miliardářském žebříčku Ondřej Vlček.

„V obou případech zůstává na jednotlivci, kdy se bude zrovna věnovat práci a kdy rodině nebo svým osobním záležitostem,“ dodává. 

Podobné nastavení však dává čím dál větší smysl i stovkám dalších českých firem, které po pandemii umožňují svým zaměstnancům pracovat z domova alespoň část týdne. Výhradně z domova podle nedávného průzkumu kariérní platformy Welcome to the Jungle pracuje zatím asi dvanáct procent Čechů, ale tzv. hybridní režim využívá už 37 procent lidí. 

Takovou možnost ale, i v rychle se měnícím prostředí, stále ještě nemají všichni. Týká se to až 63 procent zaměstnanců, kteří musí docházet do práce bez výjimky každý den. 

Čechy ale neláká jen vidina práce odkudkoli. Čím dál zajímavější je pro ně i možnost flexibilní pracovní doby, díky níž si mohou sami určit svůj denní program – takový režim by ve svém zaměstnání chtělo 73 procent dotázaných v průzkumu. 

Víc než šedesát procent z nich by dokonce uvítalo čtyřdenní pracovní týden, který se stává novým trendem a benefitem hlavně v západních zemích, a přes polovinu dotázaných by lákala pětihodinová denní pracovní doba. Vedle už zmíněných benefitů Češi projevují zájem také o neomezenou dovolenou, která je součástí benefitů ve společnostech, jako je Netflix, LinkedIn a Kickstarter. 

Zaměstnanci „v pohodě“ 

Požadavky zaměstnanců se vlivem pandemie výrazně mění také v oblasti tzv. wellbeing, tedy fyzického a duševního zdraví. Izolace od společnosti během posledního roku u řady lidí způsobila, že se začali cítit vyřazeni z kolektivu, bez motivace a téměř na hranici vyhoření, proto se firmy rozhodly zakročit i v tomto ohledu. 

V rámci zaměstnaneckých benefitů spousta z nich v posledních měsících zavádí programy na podporu duševního zdraví interně i ve spolupráci s externími organizacemi. Běžná jsou například terapeutická sezení pro zaměstnance i jejich rodiny, která jim mají pomoci s návratem do běžného pracovního režimu a vyřešením osobních problémů často ovlivňujících jejich výkon v práci. 

Strmého nárůstu zájmu ze strany firem po pandemii si všímá například šéf platformy Hedepy, která poskytuje psychoterapii online. Terapeutická sezení pro zaměstnance i jejich rodinné příslušníky se v posledních měsících stala důležitou součástí příjmů firmy a tvoří už více než dvacet procent všech provedených sezení. 

Článek je rozdělený na dvě části, pokud si chcete přečíst jeho zbytek, klikněte na následující tlačítko.