skip to main content
CEO Talk

Z garáže na miliardu. České prádlo od Astratexu dobývá západní trhy

Astratex začínal před více než dvaceti lety v Náchodě jako klasická garážová firma. Prodával spodní prádlo přes tištěný katalog a posílal ho zákazníkům poštou. Dnes je největším online prodejcem prádla a plavek ve střední a východní Evropě. Letos míří k obratu přes miliardu korun a začíná expanzi na západní trhy.

Firmu nakopla pandemie, díky níž se nákupy ve větší míře přesunuly online. Byť na jejím začátku to tak růžově nevypadalo. „S první vlnou přišel nejdřív masivní propad, protože zákazníci řešili základní potřeby a spodní prádlo patří mezi zbytné věci. Z týdne na týden jsme na některých trzích zaznamenali až osmdesátiprocentní pokles,“ líčí generální ředitel Astratexu Miroslav Tesař.

Loni na podzim ale začala firma růst meziročně o dvacet až třicet procent a se zavřením kamenných prodejen na konci loňského a na začátku letošního roku se její meziroční růst zrychlil až na sto procent. Rok 2020 tak zakončila s obratem 804 milionů korun, což je o pětinu více než v roce 2019.

Letos už tuhle hranici firma překonala a podle odhadů by měla tržby navýšit až o polovinu na 1,2 miliardy korun. „Online prodej díky pandemii přeskočil dva až tři roky vývoje. Našli si k němu cestu i zákazníci, kteří dřív na internetu vůbec nenakupovali a už u toho zůstali. I po otevření kamenných prodejen tak rosteme dál,“ říká Tesař.

Reklama

Vedle pandemie podle něj za úspěchem firmy stojí i její proměna, kterou prošla od roku 2018, kdy většinový podíl ve společnosti koupila investiční skupina Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše.

Vedení Astratexu se tehdy obměnilo a do jeho čela nastoupil právě Tesař, který předtím působil jako šéf prodejní sítě a zákaznické péče internetové jedničky Alza.cz.

„Z tradičně řízeného byznysu jsme postupně vybudovali moderní firmu. Přibrali jsme do týmu nové odborníky, začali se intenzivně věnovat procesnímu řízení a kromě Náchoda jsme otevřeli kanceláře také v Praze. To vše nám pomohlo posunout firmu na evropskou úroveň, a díky tomu teď začínáme expanzi na západní trhy,“ popisuje Tesař.

Jak už jsme zmínili, Astratex je v současnosti lídrem trhu se spodním prádlem ve střední a východní Evropě. A v roce 2021 poprvé jeho prodeje v zahraničí předčí ty tuzemské. Firma působí na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Maďarsku, Bulharsku, na Ukrajině, v Chorvatsku, Slovinsku nebo Řecku. Letos v září začíná nově prodávat v Německu. A do konce roku plánuje otevřít rakouský trh, který má následovat Švýcarsko.

„Na západních trzích mají zákazníci vyšší očekávání a působí tam více konkurenčních firem. To, co by nám některé východní trhy prominuly, si na Západě nemůžeme dovolit. Než jsme se tak k tomuto kroku odhodlali, museli jsme zapracovat na rychlosti doručení i vrácení a spustit různé nové služby,“ říká šéf Astratexu.

Jednou z nich je možnost online výměny. Pokud zákazníkům zboží není, mohou si ho v rámci jedné objednávky vyměnit kus za kus, nejen v jiné velikosti, ale klidně i za zcela jiný produkt. A to aniž by museli řešit vrácení peněz a znovu platit za novou objednávku. Doplatí maximálně rozdíl v ceně původního a nového zboží.

Reklama

V Česku firma spustila ve spolupráci se společností Twisto také možnost odložené splatnosti. Zákazníci si díky tomu mohou objednat více zboží, vše vyzkoušet a zaplatit jen za to, co si chtějí nechat. Jde o alternativu ke kamenným prodejnám, které Astratex sice v minulosti provozoval, ale kvůli nízké efektivitě je zrušil.

„Zákazníci je využívali jako zkušební místa. Objednali si desatery plavky a odnesli jedny. Současné řešení je lepší jak pro nás, tak pro zákazníky, kteří nemusejí nikam chodit, ale můžou si prádlo vyzkoušet v klidu domova třeba i s různými kousky oblečení,“ přibližuje Tesař.

Letos v květnu také firma otevřela nové poradenské centrum v Praze. Zákaznice se tam mohou předem objednat a následně se jim zhruba 75 minut věnují vyškolené odbornice, které jim pomohou správně si vybrat podprsenku.

Provedou je procesem měření, doporučí, co jim padne, jaké střihy jsou pro ně vhodné i čeho se vyvarovat. „Zájem je o to velký a ohlasy jsou nesmírně pozitivní. V srpnu, byť je to dovolenkové období, jsme měli na měsíc dopředu kompletně vybookovaný kalendář,“ popisuje ředitel e-shopu.

Typicky u Astratexu nakupuje žena okolo 35 let věku, vdaná, se dvěma dětmi. „Naše běžné zákaznice jsou maminky, které mají spoustu starostí a nemají čas běhat po obchodech a hledat prádlo v úzké vymezené nabídce jednotlivých prodejen. Bývají konzervativnější, ale na druhou stranu vědí, co chtějí,“ říká Tesař.

Zatímco loni během pandemie byla největší poptávka po pohodlných věcech na doma či sport od tepláků přes pyžama a župany až po legíny, sportovní podprsenky či topy, zájem o plavky naopak pokulhával. Letos se situace vrátila do normálních kolejí a poptávka se táhne napříč sortimentem, který nově doplnily ještě bytové doplňky ze sesterského e-shopu Bonatex, s nímž se Astratex spojil.

E-shop prodává zboží nejrůznějších značek a postupně navyšuje podíl produktů od své vlastní značky Astratex. Zatímco v roce 2019 tvořila zhruba pět procent prodejů, letos jde o třináct procent a na konci příštího roku se chce firma dostat na dvacet procent.

Výrobu má společnost nasmlouvanou od subdodavatelů napříč světem od Lotyšska přes Itálii až po Brazílii a Čínu. Stejně jako firmy po celém světě se tak v současnosti potýká s problémy s dopravou. Zboží, které do Česka putovalo dříve tři týdny, dnes cestuje i dva a půl měsíce.

Firma proto například místo lodní dopravy z Číny začala využívat vlakovou dopravu hedvábnou stezkou přes země bývalého Sovětského svazu. Vedle problémů s dopravou ji zasáhl také aktuální nedostatek materiálů. „Například některé krajky jsou vyprodané a je složité sehnat různé komponenty. Tak jako ve spoustě jiných oborů proto příští rok dojde zřejmě ke znatelnému zdražování ze strany dodavatelů,“ popisuje Tesař.

Nečeká ale, že by to mělo zásadní vliv na byznys Astratexu. Naopak věří, že firma bude dál růst. Plánuje přitom celou řadu novinek. Už letos začala působit na globální platformě Amazon na sedmi trzích a od příštího roku chce vstoupit na polské internetové tržiště Allegro a rumunské tržiště EMAG.

Ale zpátky do Česka. Tady si Astratex letos vydobyl titul pro nejlepší e-shop. Získal ocenění Český košík roku, které vyhlašuje fintechová společnost Twisto. Dosavadní úspěch v Česku a dalších deseti trzích přitom Tesař bere jako odrazový můstek k dobytí celé Evropy. A plánuje, že do pěti let bude Astratex působit ve všech evropských zemích.

Reklama
Reklama