Psal se rok 2012, když bylo studentovi Benu Francisovi devatenáct let a živil se rozvážením pizzy. Pak ale v garáži svých rodičů začal šít svůj sen, a to doslova – pustil se do výroby vlastního fitness oblečení.
Dnes jeho značka Gymshark, kterou vybudoval z velké části s pomocí sociálních médií, rychle roste a Ben Francis je jedním z nejmladších miliardářů na světě.
Na záběrech ze začátku prosince roku 2021 stojí osmadvacetiletý Ben Francis před zavřeným obchodem na proslulé Regent Street – nákupní tepně Londýna. Na videu je vidět mladý podnikatel oblečený do sportovní bundy, kterou sám navrhl. Právě oznamuje, že začíná pracovat na prvním kamenném obchodu značky Gymshark.
Záběry jako z filmu o splněném snu. „Je to neuvěřitelný okamžik – vytvořil jsem značku ve svém pokoji a teď mám obchod na Regent Street, je to naprosto šílené,“ říká Francis.
O deset měsíců později Gymshark skutečně otevírá své brány. Pro jeho společnost je to velký milník. Francis ji vybudoval téměř výhradně s použitím sociálních médií a spolupráce s fitness influencery z TikToku a Instagramu.
K miliardám za osm let
Vše začalo v roce 2012 v garáži jeho rodičů. Od té doby vybudoval Francis z Gymsharku silnou značku sportovního oblečení. Když o osm let později, v roce 2020, prodal jednadvacetiprocentní podíl investiční společnosti General Atlantic, měla jeho firma hodnotu 1,45 miliardy dolarů.
V následujícím roce se čistý zisk společnosti zdvojnásobil na 68 milionů dolarů a tržby vzrostly o osmasedmdesát procent na 608 milionů dolarů. Právě tento růst udělal z Bena Francise miliardáře.
Forbes odhaduje, že Francisův sedmdesáti procentní podíl ve společnosti Gymshark má aktuálně hodnotu 1,2 miliardy dolarů, což z něj činí jednoho z nejmladších přírůstků na seznamu miliardářů.
Jak se ale z vysokoškoláka, který snil o kariéře fotbalisty, stal úspěšný podnikatel a miliardář? Cesta z nuly na vrchol vedla přes posilovnu a kurzy IT.
Z nuly na vrchol
Ben Francis se narodil v roce 1992 v Anglii. Jako chlapec snil o kariéře ve fotbale, ale rychle si uvědomil, že není dost dobrý. V sedmnácti letech vyměnil hřiště za tělocvičnu a cestou se přihlásil do kurzů IT.
Svou novou vášeň přetavil do vytváření jednoduchých aplikací, které uživatelům pomáhaly vytvářet tréninkové kalendáře a nabízely přístup ke cvikům na spalování tuků. „Byly jednoduché, ale umožnily mně uplatnit kreativitu v mých dvou oblíbených oblastech,“ uvedl Francis na svém blogu. „Obě se navíc dostaly na přední místa britských žebříčků, i když je pravda, že konkurence v roce 2011 nebyla příliš vysoká,“ říká Francis.
Po večerech rozvážel pizzu a veškerý volný čas trávil v posilovně. S platem osm dolarů na hodinu však nebyl spokojen, a tak si s kamarádem Lewisem Morganem založili firmu na výrobu doplňků stravy.
Zboží nakupovali od dodavatelů ve velkém a prodávali je s malou marží zákazníkům na webové stránce nazvané Gymshark (Morgan prodal svůj podíl ve společnosti Gymshark v roce 2020 za přibližně 130 milionů dolarů v rámci dohody s General Atlantic).
Později s Morganem investovali svůj skromný zisk do nákupu tiskárny na tisk oblečení a šicího stroje a začali šít vlastní fitness oblečení v garáži Francisových rodičů.
„Oblečení pro kulturisty tehdy nebylo k dispozici,“ řekl Francis časopisu Forbes v roce 2020. „Všichni moji hrdinové byli youtubeři, tak jsem jim posílal naše výrobky,“ dodal.
První velký zlom v podnikání přišel v roce 2013, deset měsíců po založení společnosti. Pronajali si stánek na BodyPower, největší kulturistické výstavě v Evropě, a odezva byla ohromující. „Byli jsme zaplaveni lidmi, kteří se chtěli setkat se sportovci, chtěli vidět naše výrobky, měli jsme vyprodáno,“ vzpomíná Francis.
Síla komunity a sociálních sítí
Tento počáteční úspěch nastartoval další marketingovou strategii společnosti Gymshark. Francis a Morgan začali posílat oblečení zdarma influencerům, jejichž jména už něco ve fitness komunitě znamenala. Objem prodejů společnosti Gymshark pak vzrostl z původních 450 dolarů denně na 45 tisíc dolarů.
Francis rychle pochopil sílu influencerů. Vytvořil guerillovou marketingovou kampaň založenou na vyplácení malých částek vysoce postaveným osobnostem z oblasti fitness. Plán byl jednoduchý – za 500 dolarů měsíčně influenceři ve svých videích předváděli oblečení Gymshark.
V roce 2018 se firma přestěhovala z garáže Francisových rodičů do Solihullu nedaleko Birminghamu a Francis začal po celém světě pořádat pop-up akce s názvem „We Lift This City“.
Podnikatelského talentu mladého Francise si v témže roce všiml časopis Forbes a zařadil ho do svého seznamu mladých talentů 30 pod 30. To ještě více posílilo povědomí o značce a od té doby Gymshark zaznamenává raketový růst tržeb – v průměru o šedesát dva procent ročně.
Roste více než giganti, ale má co dohánět
Jak už jsme zmínili, v srpnu 2020, rok poté, co společnost Gymshark dosáhla tržeb 214 milionů dolarů a čistého zisku 18 milionů dolarů, koupila její podíl společnost General Atlantic. Ačkoliv pandemie následně zavřela tělocvičny po celém světě, Gymshark se nevzdal. O rok později otevřel svou první pobočku ve Spojených státech.
Průměrný roční růst společnosti dnes stále značně předstihuje giganty, jako je Nike (který rostl o sedm procent v roce 2018), ale stále se ani zdaleka nepřibližuje jejich prodejním číslům. Ten u Nike loni činil 47 miliard dolarů.
Ačkoli se společnosti Gymshark nepodařilo uskutečnit plánované IPO na londýnské burze a v březnu uzavřela většinu svých amerických aktivit, armáda influencerů v čele s Francisem ji přesto dovedla k miliardovému statusu.
Otevření nového obchodu v Londýně, jen šest minut chůze od vlajkové prodejny Nike, navíc jasně ukazuje, kam se chce rychle rostoucí značka ubírat.
„Když začínal Apple, používali ho architekti, kreativci a další fajnšmekři,“ říká Francis. „Naši fanoušci si zase dokáží spočítají hodnotu svých makroživin a vědí, jak správně zvedat mrtvý tah,“ uzavírá.