skip to main content
Jak být lepší

Začátek září je druhý Nový rok. Jak začít doma i v práci s čistým štítem?

3 minuty čtení

Školní rok je tady, velký předěl to ale není jen pro děti. Restart pracovních návyků čeká po prázdninách úplně všechny, proto pro vás máme organizační tipy, jak si doma i v práci udělat pořádek a začít v pohodě a bez zbytečných přítěží. 

Máte děti?

Pak je ve zbývajících dnech připravte na to, že se zase vrátí do školy či školky a budou muset ráno vstávat. Času na to máte podle psychologa Jana Kulhánka z Centra psychoterapie Anděl tak akorát.

„U naprosté většiny dětí stačí na návrat k režimu brzkého usínání i vstávání poslední prázdninový víkend a nemá cenu je k tomu nutit od půlky srpna,“ říká. „Pokud si myslíte, že děti ráno z postele nevyženete, pomozte si malým trikem – připravte na ráno výlet nebo nějakou zábavnou akci, když se budou těšit, budou vstávat samy.“

Reklama

Stejně tak byste se podle Kulhánka neměli stresovat tím, že jste se s dětmi o prázdninách neučili. „Prázdniny nejsou jen předěl mezi dvěma třídami, ale čas určený k odpočinku, s jiným režimem i aktivitami a učení do něj, pokud vaše dítě nemusí dělat reparát, nepatří,“ je přesvědčený dětský psycholog. 

Takže hoďte tyhle starosti za hlavu, a pokud máte nakoupené pastelky i bačkory, zaměřte se na sebe, využijte začátek školního roku k tomu, abyste se do zbytku toho kalendářního patřičně nakopli.

Začněte u šatníku

Třicítky nás podle všeho už nečekají, takže je ten nejlepší čas na to, připravit si šatník na podzim. Letní klobouky schovejte do komory, a naopak vytáhněte obvyklou podzimní garderobu. 

Až budete procházet šatník, proberte všechno letní oblečení a položte si upřímnou otázku: „Měl/a jsem tento kousek tohle léto vůbec na sobě?“ Pokud ne, nemilosrdně se ho zbavte. 

Pokud zjistíte, že nejste schopni se starých věcí zbavit, vezměte si na pomoc foťák nebo telefon. Ukázalo se, že když na ně máme vizuální vzpomínku – třeba v podobě fotografie -, jsme ochotnější se jich definitivně zbavit. 

Reklama

Zorganizujte si celý byt

Pokud vám třídění šatníku nezabere moc času, vrhněte se na zbytek bytu. Projděte kuchyni a postupujte podle následujícího čtyřstupňového návodu, jak si v ní udržet pořádek. Podívejte se, jak je na tom vaše krabice s účty, a vyhoďte ty, které už nebudete potřebovat. Prolistujte papíry, které se vám za léto nahromadily, a vytřiďte ty zbytečné. Vypořádejte se s veškerou poštou, jejíž řešení jste odkládali. 

Až při úklidu narazíte na cokoli, čeho byste se rádi zbavili, dejte to do speciální krabice. Tu pak někomu věnujte nebo ji odneste do sklepa. 

Udělejte si pořádek v digitálním životě

Fotky: Pokud patříte mezi chorobné shromažďovače fotografií, úkol je jasný: promažte ty, které za to nestojí, a dostaňte do počítače jen ty nejlepší. Myslete i na to, že stačí mít jeden nejpovedenější exemplář každého záběru. Tak šup, mažeme!

Aktuální vydání magazínu

Dokumenty: Stejný přístup pak můžete aplikovat i na dokumenty. Pamatujte si jednu jednoduchou poučku: Čím více věcí máte, tím déle je budete hledat, až je budete potřebovat. Vymažte tedy všechny dokumenty, které nepoužíváte, nebo si je alespoň nahrajte na externí disk a nezahlcujte si jimi prostor, ve kterém pracujete.

Kabely: Asi nemusíme připomínat, že není nic otravnějšího než hledat kabel k foťáku ve změti drátů, u kterých ani nevíme, k čemu patří. Udělejte si proto doma inventuru a vyhoďte všechna nehrající sluchátka, kabely, které fungují jen občas, a s neidentifikovatelnými kousky drátů se nadobro rozlučte.

Sociální sítě: I na sociálních sítích je nutné mít pořádek. A to hlavně v tom, koho na nich sledujete. Uvědomte si, že pokud máte mezi přáteli i lidi, kteří vás svými příspěvky štvou, zvyšujete tím pravděpodobnost, že budete během dne rozčilení. Pamatujte, že máme jen omezenou kapacitu a maličkostmi bychom se stresovat neměli. Tak si na sítích (alespoň na těch nepracovních) ponechte jen lidi, kteří vás baví.

Podívejte se, co vás čeká

Abyste mohli vstoupit do nového školního roku s čistou hlavou, podívejte se, co vás během něj čeká. Udělejte si seznam všech úkolů a aktivit, rozřaďte si je podle stupně urgentnosti a udělejte si systém, jak budete postupovat v jejich plnění. Zkusit můžete klasický to-do list nebo klidně i novější japonskou Kanban metodu

Pořádek byste si měli udělat také v plánovaných schůzkách, setkáních, výletech a jiných akcích. Zaneste je do kalendáře, abyste na ně nezapomněli. 

Reklama
Reklama