Loni na jaře pád na nulu. A na podzim trojnásobná poptávka než obvykle. Rodinná firma Grund, která vyrábí designové koupelnové koberečky, zažila rok jak na horské dráze.
Vedle výrobní společnosti vlastní rodina Grundových v Mladých Bukách na Trutnovsku také golfový resort se čtyřhvězdičkovým hotelem, který byl kvůli pandemii většinu roku zavřený. Vypořádala se s tím tak, že zaměstnancům hotelu nabídla práci ve výrobě.
„Nechtěli jsme
propouštět. Jako rodinná firma máme určité hodnoty a závazky
vůči svým lidem. Ale ta pomoc je vzájemná. Když potřebujeme,
aby pracovali naši zaměstnanci přesčasy kvůli vyšší poptávce,
tak pomohou oni nám. A když vládní opatření zavřou hotely,
zase my jim,“ popisuje Jiří Grund mladší, ředitel a syn
zakladatelů společnosti Gražyny Grundové a Jiřího Grunda
staršího.
Zaměstnancům
hotelu tak běžela i v době jeho zavření základní mzda, kterou
částečně pokryla vládní podpora a zbytek rezervy z podnikání.
Firma jim zároveň nabídla možnost chodit na brigády do továrny
a nahradit si tím příjem, který jim odpadl ze spropitného.
„Uprostřed sezony
jsme museli kvůli narychlo přijatému vládnímu nařízení skoro
vyhánět hosty z pokojů. A ze dne na den nám klesly příjmy na
nulu. Byla to naprosto šílená situace. Pak jsme ale paradoxně
zažili nejlepší léto za 11 let, kdy je Grund Resort v provozu.
Češi nemohli cestovat za hranice, a tak jsme měli úplně narváno.
A přijížděla k nám movitá klientela, takže nám rostly i
útraty za služby,“ líčí Jan Grund, mladší syn zakladatelů,
který vede hotel a golfový resort od jeho otevření.
I přes několikaměsíční výpadek měl hotel k říjnu lepší výsledky než kdy předtím. S podzimním lockdownem ale přišla další rána. V Krkonoších bývá nejlepší sezona v zimě, obzvlášť kolem Silvestra. Nicméně po celou tuto dobu bylo zavřeno.
Masivní výpadek příjmů přitom zažila i výrobní společnost Grund. „Prvotní šok z jarní vlny pandemie byl obrovský. Najednou zákazníci úplně přestali objednávat a platit. Tři neděle jsme nedostali od nikoho ani korunu, ani euro,“ vypráví Jiří Grund mladší. Do toho Polsko zavřelo hranice, odkud má firma pětinu zaměstnanců, takže se dva měsíce musela obejít bez nich.
„Aktivovali jsme všechny soukromé rezervy a začali brutálně šetřit. Když máte strach, že nepřežijete, tak osekáte náklady i tam, kde by vás to do té doby nenapadlo. Zeštíhlili jsme řídicí strukturu a snížili výdaje na externí služby. Velkou úsporou bylo i to, že nám odpadly cestovní náklady. Ve výsledku jsme díky tomu měli o čtvrtinu vyšší zisk než v předchozím roce, kdy naše EBITDA dosahovala 23 milionů korun,“ líčí Grund.
V rámci úspor firma také zavřela neperspektivní trhy jako Rusko a Čínu, kde se jí byznys příliš nedařil. A pomohla jí i státní pomoc. Jako jedna z 200 firem získala podporu hned z prvního programu Covid I, kdy dostala bezúročnou půjčku pět milionů korun.
Postupně se ale
situace zlepšila a zákazníci znovu začali platit a objednávat
nové zboží. „Lidé byli zavření doma kvůli lockdownu. Nemohli
cestovat, chodit do restaurací, a tak si alespoň dělali radost
vylepšováním domácností. Začali proto ve velkém nakupovat vše
od nábytku přes elektroniku až po doplňky typu našich produktů,“
popisuje Grund.
Za normálních
okolností jsou největším odběratelem společnosti Grund její
vlastní prodejny v Německu, které provozuje v síti obchodních
galerií Kaufhof na 80 místech. Vlajková loď firmy ale byla po
většinu roku zavřená. A tak se do popředí dostaly prodejci typu
Otto, Klingel nebo Bader.
„Dříve využívali
distanční obchodování pomocí katalogů. Postupně se ale
proměnili v obrovské e-shopy. A loni na podzim jsme od nich
najednou začali dostávat trojnásobně větší objednávky, než
jsme byli zvyklí. Do toho ovšem přišly výpadky ve výrobě,
protože na Trutnovsku byla v té době neuvěřitelná nemocnost a
třetina zaměstnanců se nám postupně prostřídala na nemocenské.
Takže to byla naprosto schizofrenní situace,“ líčí podnikatel,
který dohromady zaměstnává kolem 140 lidí.
Firmě se přitom
zvýšily prodeje i na vlastním e-shopu, který jen v Česku narostl
o třetinu. A ve Spojených státech se online tržby dokonce
zdesetinásobily. Za to tržby v maloobchodě klesly v USA o 80
procent. Rostoucí poptávka z vlastních e-shopů vedla až k tomu,
že v jednu chvíli měla společnost prázdné sklady, což se za 31
let jejího působení nikdy nestalo.
Začala proto hledat
rezervy ve výrobě a posilovat noční směny a víkendový provoz.
„Má to ale své limity. Děláme vzory, které nikdo jiný
technologicky neumí. A ze strategických důvodů nechceme
outsourcovat, abychom konkurenci vše nenaučili a nepřišli o své
know-how. Nemůžeme tak skokově zvýšit výrobu. Dodací lhůta se
nám v důsledku toho prodloužila ze šesti týdnů na šest
měsíců,“ popisuje Grund.
Největší výzvou tak podle něj teď je neztratit zákazníky. Vytyčil si proto cíl vytěžit z výrobní kapacity maximum. Od října rozjíždí v podstatě nepřetržitou výrobu a nabírá nové zaměstnance. „Zvažovali jsme i, zda nekoupit nové stroje. Ale jeden stojí 1,5 milionu eur. A vzhledem k tomu, že si nejsem jistý, jestli aktuální boom není jen bublina, která po konci pandemie splaskne, zatím s větší investicí váháme,“ říká podnikatel.
I přes jarní pokles poptávky a zavření hotelu se celé skupině podařilo zakončit loňský rok s obdobnými tržbami jako v roce 2019. Za rok 2020 měla obrat 250 milionů korun, zatímco v předešlém roce 259 milionů korun. „Nakonec to dobře dopadlo. Vyplatilo se nám, že jsme měli rezervy a nejeli jsme na hranu. Ale vyhráno nemáme. Covid tady s námi bude dál a my se musíme naučit s ním žít,“ říká Grund.
Pro letošek očekává zvýšení tržeb o pětinu. Firma chce posilovat hlavně online a plánuje vstup na nové trhy. Soustředí se přitom na Evropskou unii a ráda by uspěla například v Itálii, Španělsku nebo Francii.