Zaměstnanci automobilky Volkswagen v Německu v pondělí zahájili druhou výstražnou stávku, kterou protestují proti ohlášenému snižování mezd, rozsáhlému propouštění a pravděpodobnému zavírání továren. První výstražné stávky minulé pondělí se podle odborů IG Metall zúčastnilo téměř sto tisíc lidí.
Protestem chtějí odboráři podpořit své požadavky, které vznesou na jednání s vedením koncernu. Rozhovory začnou kolem 14:00 v ústředí Volkswagenu ve Wolfsburgu. V tomto dolnosaském městě se také uskuteční protestní shromáždění tisíců zaměstnanců.
Stávka se stejně jako minule týká devíti z deseti závodů Volkswagenu v Německu. Na rozdíl od minulého pondělí ale jejich zaměstnanci nepřeruší práci na dvě, ale na čtyři hodiny. Stávka se pak bude opakovat v každé směně, a skončí tak až v noci na úterý.
Vedení koncernu tvrdí, že jsou nutné úspory. Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Byli ochotni vzdát se případného zvýšení mezd, respektive prostředky dočasně převést do takzvaného fondu budoucnosti.
Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho tento návrh není dostatečný, může však posloužit jako výchozí bod pro pondělní jednání. „Potřebujeme dál snížení nákladů, které lze uskutečnit v krátké době a je udržitelné,“ uvedl hlavní vyjednavač vedení Volkswagenu Arne Meiswinkel.
„Očekáváme od dnešních jednání, že vedení přestane trvat na maximálních požadavcích… Zaměstnanci jsou velmi rozzlobení,“ uvedl oblastní vyjednavač IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger.
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců Volkswagenu v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení automobilky požaduje snížení mezd o deset procent, avizovalo však, že bude zřejmě nutné také uzavřít některé závody v Německu. Důvodem je podle něj mimo jiné sílící konkurence, především v Asii, a zároveň klesající poptávka.
Stávka se kromě ústředí ve Wolfsburgu, kde koncern zaměstnává asi padesát tisíc lidí, týká rovněž saských měst Cvikov (Zwickau), Drážďany a Saská Kamenice (Chemnitz), dále Hannoveru, Emdenu, Kasselu-Baunatalu, Braunschweigu a Salzgitteru. Jediný závod, který se ke stávce nepřipojil, protože se na něj vztahují jiná pravidla, je Osnabrück.
Jednání mezi odboráři a vedením koncernu začnou kolem 14:00. Pokud se nepodaří najít dohodu, chtějí odboráři svůj protest rozšířit a „utáhnout šrouby“. Konkrétní kroky zatím nezveřejnili. Naposledy se ve Volkswagenu stávkovalo v roce 2018, tehdy se zapojilo zhruba padesát tisíc lidí.
Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina na konci listopadu také řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.