skip to main content
Technologie

Ze Silicon Valley utekl, ale v Česku platí za love brand. Teď Zoner chystá druhý útok na USA

Milan Behro založil Zoner software před dvaceti osmi lety se společníkem Romanem Slavičinským. Hned po skončení vysoké školy totiž snili o tom, že vybudují softwarovou společnost světového významu. Tehdejší nálada a hlad po počítačích a programech byl velký a trh prakticky prázdný.

Firma se od počátku zaměřovala na grafický software a jejich prvním produktem byl grafický editor Zebra, který tehdy vznikal v improvizovaných kancelářích v prostorách bývalé prádelny, kde ze začátku firma o dvou zaměstnancích sídlila.

Zvrat přišel v roce 2000, kdy se Behrův společník setkal v Nizozemsku se zástupci japonské společnosti Minolta. Po tomhle osudovém setkání se jejich softwarová divize začala primárně zabývat digitální fotografií a začala vyvíjet komplexní fotografický editor Zoner Photo Studio.

Ten se záhy stal love brandem a nejpoužívanějším programem v Česku, kde jako v jedné z mála zemí světa poráží v počtu uživatelů světovou jedničku Adobe. Současně se řadí mezi deset nejvíce úspěšných fotoeditorů na světě, s celkem deseti miliony uživatelů.

Reklama

Aby Zoner obstál v konkurenci, musel ale poskytovat ještě i něco navíc. Vznikla tak veřejná galerie Zonerama, která je mezi českými fotografy vůbec nejoblíbenější a dnes čítá přes dvě stě tisíc registrovaných uživatelů. A právě Zonerama chce uvést do tohoto léta novinku, která bude dalším Behrovým světovým primem.

Tak jako například v roce 2017, když byl Zoner Photo Studio prvním nástrojem pod Windows s podporou fotografického formátu HEIF na světě, chce teď Zonerama jako první z online fotogalerií zpřístupnit 4K videa v do budoucna perspektivním formátu AV1 pro osobní použití a přidat se tak ke službám jako Netflix a YouTube, které se na video specializují.

Inovace a sázka na prvenství ostatně byly vždy Behrovým hnacím motorem. V roce 1996 například spustili projekt Czechia, první komerční webhostingovou platformu v Čechách, se kterou ještě čtyři roky poté byli jedničkou na trhu. A i dnes patří k pěti nejvýznamnějším webhostingovým poskytovatelům.

Servery zpočátku provozovali v USA, kde to bylo technologicky výhodnější. Krátce poté ucítili význam internetu pro elektronický obchod a mezi prvními uvedli řešení Zoner InShop. Později také přišli s nástrojem pro jednoduchou tvorbu a provoz webových stránek Zoner InPage, který je s deseti tisíci uživateli třetí nejpoužívanější u nás.

Veškerý růst firmy vzešel z vydělaných peněz, tedy bez kapitálu a vstupu investorů. To se dařilo díky uvádění nadčasových technologií a inovacím, za které byl Zoner mnohokrát oceněn, třeba Křišťálovými disky na výstavách INVEX nebo na německém Cebitu.

Předplatné Forbesu
Forbes NEXT
Forbes NEXT podzim 2021

Dnes Behrovu firmu tvoří čtyři divize a krom hlavního sídla v Brně má své pobočky v Bratislavě, Maďarsku, Japonsku a v USA na Floridě. Ne vždy však číhal za každým krokem úspěch. Zoner také tři roky působil v Silicon Valley, kterou v roce 2014 opustil bez většího úspěchu.

Teď má ale za sebou rok s obratem 200 milionů korun, sto deset zaměstnanců a deset milionů uživatelů. Jak se tradiční brněnské firmě daří a jaké má ještě plány?

Daří se vám i přes covidový rok?

Excelentně, rosteme na českém a evropském trhu. Digitální ekonomiku covid nějak zásadně neovlivnil. Držíme si naše každoroční cíle meziročně růst o deset procent. Hlavní, o čem teď přemýšlím, ale je, jestli se víc zaměřit na Ameriku. Je to náročný trh. Chtěl bych tam zkusit prosadit Photo Studio a možná produkt inPage na tvorbu webových stránek.

Reklama
Chci urvat víc z amerického trhu

Můžete tam na něčem zásadně pohořet?

USA je extrémně konkurenční trh, působíme tam vzdáleně od roku 1998 a vždy nás něco překvapí. Třeba v roce 2019 na nás zaútočil patentový troll. Zažaloval nás za porušení patentů. Skupina několika právníků koupí nějaké patenty a vydírají firmy kvůli údajnému porušování. To je velké téma a právní systém v Americe umožňuje provádět tyto vyděračské techniky.

Jít do sporu znamená utratit hodně peněz za právní spory, které nikam nevedou. Nakonec jsme se s trollem dohodli na vyrovnání, i když jsme žádný patent neporušili, protože vést právní spor v USA jde do milionů korun. Pomohla nám s tím tehdy právní kancelář Havel & Partners.

S jakým produktem se vám stalo?

S programem Zoner Photo Studio

A kdy máte v plánu se do toho vrhnout?

Po covidu. Plánuji v USA pobývat víc času. Připravuji teď marketingovou strategii, jak si urvat více z trhu.

Jinak zůstáváte stále v Brně?

Brno je skvělé město na tyto technologie. Je blízko Prahy, Bratislavy i Vídně a přitom částečně bokem. Je to dobré na rozvoj, akorát se sem poslední dobou tlačí dost zahraničních firem a začíná být nedostatek kvalitních lidí.

Jaká je vaše cesta k úspěchu?

Mít kolem sebe mladé a kreativní lidi včetně ředitelů, to je základní kámen úspěchu, jak vydržet dlouho na trhu. Baví je to a můžete se spolehnout, že firmu podrží, když vy ztrácíte motivaci a sílu. Taky motivují vás, a samozřejmě inspirují. 

Přemýšlel jste už, komu firmu předáte?

Dětem to neplánuju, naopak se snažím vytvářet profesionální vedení firmy, budoucnost je v našich ředitelích. Jak člověk stárne, nemusí mít takový tah na branku. Ještě stále ale dávám impulzy i nestandardní a odvážné nápady. Chci trochu provokovat moje lidi, se kterými mám dobrý vztah, snažím se je vnímat citlivě a naslouchat jim, oni mezi sebou mají velké osobní vazby a to mě těší. 

Jak se vám daří stíhat v té šílené technologické době?

Je to strašně zábavné, to mě těší. Jsem technolog, těším se na nový procesor a nové technologie. Chci je vždy otestovat, co to dělá s naším softwarem. V rámci možností stíháme držet krok, musíme ale každý nápad ekonomicky počítat. 

Zoner Photo Studio je nejpoužívanější nástroj v Česku, to se povedlo...

Ano, Česko je jedna ze zemí, kde porážíme Adobe a jsme obecně známí. Už se mi stalo, že se mně policajt při kontrole techničáku ptá, jestli to je ten Zoner, co dělá ten fotosoftware. Zoner je obecně známý brand a je to neskutečný úspěch, drží se v konkurenci, v zahraničí je to ale slabší.

Proč jste se tehdy stáhli ze Silicon Valley?

Tak extrémní a nesmyslně vysoké náklady na lidi a prostory k podnikání nebo bydlení nelze ufinancovat. Pro představu, středně kvalitní zaměstnanec potřebuje minimálně 10 tisíc dolarů měsíčně. Byli jsme první, kteří po roce 2014 veřejně napsali, že být v Silicon Valley je ekonomický nesmysl. Teď o tom mluví i Hewlett & Packard, Oracle nebo Tesla.

Pořád jste jen na Windows?

Do jabka se plánujeme zakousnout, již teď se snažíme psát jádro multiplatformě, ale je to o čase. Vývoj je neskutečně nákladný a investice jde do desítek milionů.

Reklama
Reklama