skip to main content

Židle pro moderní kavárenské povaleče. Ton vytvořil s uznávaným švédským studiem novinku

Kavárenští hosté se na nich uvelebili natolik, že je chtěli i u sebe doma. Podobně se začal psát příběh mnoha židlí, které dnes patří mezi designové klasiky. Stejný osud naštěstí potkal i židli A811, kterou v roce 1930 navrhl rakouský architekt Josef Hoffmann.

Pionýr modernismu a jeden ze zakladatelů vídeňské secese ji tehdy vytvořil pro terasu jedné vídeňské kavárny. S rákosovými výplety i ve variantě s dvanácti kruhovými otvory se následně stala kavárenskou legendou. Firma Ton ji ostatně pod názvem 811 vyrábí dodnes.

Její nová kapitola ale vznikla ve Stockholmu, v proslulém studiu Claesson Koivisto Rune. Trojice designérů, bývalých spolužáků a přátel, tu s nábytkem vyráběným v Bystřici pod Hostýnem pracuje pravidelně.

Když je ale oslovil nový klient – majitel rodinné restaurace otevřené v budově bývalé norské burzy –, tvůrci se rozhodli vytvořit pro neobvyklý prostor něco originálního. Předlohou jim byla zmiňovaná židle A811, na které designéři často sedávají ve svém oblíbeném podniku v South Kensingtonu. 

„Původní designy židlí A811 a 811 jsou skvělé příklady raně modernistického hnutí. Jasně ale nesou odkaz romantismu 19. století. Rozhodli jsme se proto odstranit tento dojem, protože žijeme o dvě stě let později, v úplně jiné době. Do té se hodí kolekce 822,“ vysvětluje novou podobu židlí designér Mårten Claesson z ateliéru, který se svými kolegy založil v roce 1995.

Během práce na sesli pro současné kavárenské povaleče tvůrci pečlivě vybírali velikost otvorů, precizně kombinovali jejich počet i rozmístění, až vznikla židle modernější, se severským charakterem.

Reklama

Díky většímu počtu skulin v perforované překližce působí nábytek lehce a na první pohled okamžitě vybízí k usazení. Grafický design kulatých otvorů si navíc vtipně pohrává se světlem nebo s oblečením toho, kdo na židli právě odpočívá. Skvěle vypadají modely 822 zkombinované v různě barevném provedení – v bílé, černé, žluté, červené nebo v přírodní barvě bukového dřeva. 

Nový návrh od Švédů se firmě Ton nakonec zalíbil natolik, že se rozhodla investovat do její výroby, nových postupů i nutných forem. Kolekce 822 tak nakonec čítá nejen židli, ale i křeslo, stoličku, široké lounge křesílko i barovku.

„Když vidíte lidi při práci v jejich továrně, je to jako balet. Jeden z nejsilnějších momentů u designu nábytku, který můžete vidět,“ dodává designér Ola Rune o spolupráci s českou továrnou, která se výrobou ohýbaného nábytku zabývá již od roku 1861.

Tržby firmy, kterou vede majitel a ředitel Milan Dostalík, se dnes pravidelně pohybují kolem tři čtvrtě miliardy korun ročně. Společnost zaměstnává téměř sedm stovek lidí. 

„Pokud je tato židle dost dobrá pro restauraci v Norsku, pravděpodobně bude dobrá i pro ostatní restaurace. Má tedy smysl vyrábět ji ve větším počtu,“ je přesvědčen designér Claesson. Se svými kolegy si prý vybrali právě firmu Ton, protože chtějí, aby židle v podniku, pro který byla původně navržena, vydržela dalších čtyřicet nebo i šedesát let.

Tak dlouho, a možná i déle, by měla sloužit též v domácnostech. Vyzkoušet si posezení na nové židli s číslem 822 bude možné osobně během blížícího se milánského veletrhu Salone del Mobile, který proběhne v polovině června. 

Autorka je redaktorkou magazínu Esprit LN.