Zakladatel a spolumajitel Vinografu Jan Horešovský byl v pozici šéfa vinných barů vystřídán. Ty nyní vede původní investor Libor Winkler s advokáty Radovanem Kubáčem a Martinem Nedelkou. Bývalý šéf namísto toho buduje nový projekt.

Síť vinných barů Vinograf se stejnojmennou restaurací na pražském Senovážném náměstí prošla letos v tichosti zásadní změnou, navíc se mezi jejími dosavadními majiteli rozhořel spor. Zavedená dvojice v obsazení Libor Winkler a Jan Horešovský je na jejím konci minulostí.

Hlavní změnou je, že z vedení firmy už v dubnu tohoto roku odstoupil její zakladatel a tvůrce konceptu Jan Horešovský, který byl dekádu hlavní tváří Vinografu.

Zbylí investoři, mezi kterými je od samého počátku podnikatel a investor ze skupiny RSJ Libor Winkler a od covidu nově i dvojice advokátů Radovan Kubáč a Martin Nedelka, se podle svých slov rozhodli Horešovského kvůli čím dál větším finančním nárokům odchylujících se od původních plánů z pozice šéfa značky vytlačit.

„Na začátku jsme s panem Horešovským vše financovali půl napůl. Ale po vstupu kolegů Kubáče a Nedelky jsme všechny prostředky poskytovali už sami bez účasti Horešovského. A těch provozních financí potřeboval Vinograf poměrně hodně a požadavky byly čím dál urgentnější,“ vysvětluje pro Forbes Libor Winkler.

Ten v gastronomii kromě Vinografu zainvestoval i do Fieldu nebo nově otevřené restaurace 420 v domě U Červené lišky. Vinograf pro něj zároveň nikdy nebyl investicí, která by se mu ve velkém vracela.

„Byla to celou dobu kladná nula,“ dodává v zasedačce skupiny RSJ v pražském Florentinu.

Advokát Radovan Kubáč (vlevo) a investor Libor Winkler

„Do Vinografu jsme v době covidu vstupovali mimo jiné z emotivních důvodů. Zkrátka a dobře šlo o místo, kam jsme chodili rádi, i protože je blízko naší kanceláře. Ukázalo se ale, že společnost nebyla dobře vedena po ekonomické stránce, což se naplno projevilo při rekonstrukci hlavní provozovny na Senovážném náměstí,“ doplňuje Radovan Kubáč.

Zlom nastal během její rekonstrukce, která probíhala od minulého roku a nakonec stála více než dvojnásobek původních plánů. O jejích průtazích ostatně už loni hovořil sám Horešovský – tehdy rekonstrukce vycházela na vyšší jednotky milionů korun.

Na důvody svého odvolání má však zakladatel odlišný pohled. „Strategie byla od vstupu nových investorů postavená na expanzi. A to přestalo fungovat kvůli financování. To je v podstatě celé. A teď jsou kolem toho různé názory, různé pocity a různé spory,“ konstatuje pro Forbes.

Spolumajitel Vinografu Jan Horešovský
Jan Horešovský | Foto Jan Rasch

Z vyjádření všech stran vyplývá, že záležitost mezi spolumajiteli Vinografu není dořešená a zřejmě dospěje až k soudu – i kvůli tomu, že ve firmě se podle Libora Winklera objevily nesplacené závazky. Konkrétní ohledně jejich výše ale nebyl. 

„Ve firmě jsme po převzetí objevili dluhy například vůči moravským vinařům, což je pro mě no-go, protože sám mám na jižní Moravě kontakty a známé a nechci jim nic dlužit,“ tvrdí Winkler.

„Investoři byli pravidelně informováni o situaci a vyzýváni, aby splnili svůj závazek financovat expanzi, což neučinili,“ nesouhlasí Horešovský, podle kterého tím dostali Vinograf do provozního podfinancování. „Nezbývalo než investice platit z provozu,“ říká muž, podle něhož šlo jen o promyšlený způsob, jak „odstřelit jednatele“.

Jádrem sporu tedy zřejmě bude vyrovnání. Libor Winkler drží ve Vinografu přes firmu Enosfera čtyřicet procent, tentýž podíl připadá na dvojici advokátů Kubáč a Nedelka a zbylých dvacet procent stále Janu Horešovskému. Ten podle Úřadu průmyslového vlastnictví drží i ochrannou známku Vinografu.

Ať už spor mezi majiteli dopadne jakkoli, vzkaz pro zákazníky je pozitivní: restaurace na Senovážném náměstí i bary v pražské Korunní ulici a v Ostravě fungují dál a pracuje se na jejich rozvoji, přestože Winkler s Kubáčem a Nedelkou uvažovali o poslání firmy do insolvence.

Nakonec se však rozhodli, že pobočky ještě zainvestují a zkusí z nich udělat ekonomicky fungující podnik. „Nechtěli jsme být spojováni s něčím, co zkrachovalo a po čem zůstane díra v zemi,“ shodují se Winkler s Kubáčem. Podle svých slov ale vždy chtěli být hlavně tichými společníky, proto je nyní příliš netěší, že museli vkročit do aktivnější role.

Firmu přes léto zasanovali dalšími penězi, transformovali ji a najali zkušeného kuchaře a provozního Philippa Jansu, který ji dnes z pozice výkonného ředitele dennodenně vede.

Jan Horešovský ovšem nezůstává nečinný a vedle řešení sporu chystá zbrusu nový projekt. Nedávno o sobě dal v médiích vědět, když si zaregistroval obchodní značku Bublina – jen pár dní předtím, než si ji chtěl registrovat Vinařský fond. 

Ten měl v plánu z ní udělat národní značku podporující prodej sektů a perlivých vín v Česku. Vinařský fond do kampaně investoval stovky tisíc korun, registraci u Úřadu průmyslového vlastnictví si ale nepohlídal.

„Byla to opravdu náhoda, žádný záměr,“ říká Horešovský, který je otevřen jednání, avšak dodnes ho na toto téma nikdo z Vinařského fondu nekontaktoval a on jednání iniciovat nehodlá. 

Dívá se hlavně opět dopředu, na nový Bublina bar v paláci Dunaj na pražské Národní třídě. Hotový by měl být na podzim příštího roku a zákazníci mají na 230 metrech čtverečních najít gastronomii propojenou se šumivými víny.

Vizualizace chystaného Bublina Baru v pražském Paláci Dunaj | Zdroj Bublina.bar

V zádech má Horešovský dle svých slov nového investora, jehož jméno zatím nechce prozradit. 

„Bublina neznamená jen bublinu. Nejde o prvoplánový název. Znamená i sociální bublinu, která se kolem podniku bude tvořit,“ slibuje si.

„Od velké bubliny na Národní třídě by měly časem prostupovat i menší bubliny v podobě menších barů,“ plánuje zakladatel Vinografu už dnes další síť vinných barů.