Po měsících čekání mu zkraje roku konečně svitla naděje, jenže epidemie koronaviru ji zřejmě zase pohřbila. Martin Šonka, nejlepší český akrobatický pilot, tvář obálky Forbesu a předloňský mistr světa v letecké sérii Red Bull Air Race, se mezi nafouknuté pylony hned tak nevrátí.
Populární seriál adrenalinových závodů, kterým se přezdívá formule 1 ve vzduchu, se poté, co ho loni zrušil jeho organizátor Red Bull, chystala na přelomu letošního a příštího roku vzkřísit skupina investorů z Hongkongu, nadějný plán ale zřejmě kvůli současné krizi skončí u ledu.
„Vypadalo to nadějně, byli jsme v kontaktu s firmou, která za tím stála, najali si i experty, kteří byli zapojení už do původního Red Bull Air Race, dokonce už existoval harmonogram, první závod měl být v prosinci. Ale předpokládám, že z toho sejde, nikdo se už dlouho neozval, takže čekám nějaké oficiální vyjádření o tom, že se to odkládá,“ přiznává Šonka.
Loňské zrušení celé série byl obrovský šok pro všechny. Závody Red Bull Air Race totiž po celém světě dokázaly přilákat statisíce diváků, Šonka kvůli nim dokonce ukončil svou kariéru armádního pilota a kromě něj se se světovou elitou pral ještě druhý Čech Petr Kopfstein.
„Přiznávám se, že jsem se na tu naději, že se Air Race obnoví, upnul a věřil jsem, že se to opravdu stane. Letadlo mám pořád připravené a čekám. Letos z toho asi už nic nebude, ale úspěch by byl, kdyby to nezhaslo úplně, aby se na tom alespoň dál pracovalo,“ přeje si Martin Šonka.
Koronavirová epidemie mu ale do života zasáhla i v dalších ohledech. Od začátku karantény totiž ani on nesměl oficiálně do vzduchu, takže pilot, který je za normálních okolností jedním z nejsvobodnějších Čechů, protože ho nestresují ani zácpy na silnicích, byl hodně nesvůj.
„Podle některých výkladů bylo létání zakázané, podle jiných zase ne. Pro mě je létání práce, takže bych asi do vzduchu teoreticky směl, ale stejně bylo všechno tak komplikované, tak jsem se rozhodl radši dodržet karanténu a do letadla jsem se ani nepokoušel sednout,“ popisuje.
Vzlétl nakonec až po třech týdnech, když se zapojil do filantropického projektu Piloti lidem, ve kterém piloti nabídli svou pomoc s přepravou zdravotnického materiálu – Šonka tak minulý týden v Brně vyzvedl obličejové masky, se kterými pak letěl do Ostravy, kde si je převzala tamní nemocnice.
Do projektu se ale zapojily dvě stovky pilotů, kteří se o „zakázky“ musí podělit, takže teď Šonka čeká, jestli ještě bude jeho pomoc potřeba. „Není toho zase tolik, aby mohlo 200 pilotů letět denně. Možná by na mě zase něco mohlo vyjít příští týden,“ uvažuje Šonka, který už teď ale může do vzduchu i na vlastní pěst, protože před pár dny dostali v rámci uvolňování dalších restrikcí zelenou i všichni sportovní piloti.
„Je to možné za určitých podmínek, na letišti se pořád nesmí shlukovat větší množství lidí a podobně, ale už to jde,“ oddechl si Šonka. „Moje smůla je, že akrobacii stejně trénovat nemůžu, protože mám letadlo v opravě a čekám na díly, které se kvůli složité situaci s dopravou po celém světě zpozdily.“
Právě na akrobacii se chtěl Šonka letos při čekání na obnovení Red Bull Air Race zaměřit – na srpen je totiž v Česku naplánované mistrovství Evropy, které Šonka v minulosti už třikrát vyhrál. Teď už se ale smiřuje s tím, že ani tenhle šampionát nejspíš v naplánovaném termínu neproběhne. „Pokud budou ještě v létě zavřené hranice, těžko to proběhne,“ tuší.
Do toho se mu zrušily i letecké show, které pro populárního pilota představovaly důležitý zdroj příjmů, takže teď musí Šonka narychlo vymýšlet plán B.
„Prohloubil jsem ještě víc spolupráci s českým výrobcem letadel Zlin Aircraft a asi začnu i učit létat. Zatím se ale nechystám létat pro některou z aerolinek, nechci se uvázat k něčemu časově náročnému, co by mi znemožnilo zapojit se do závodů, pokud se zase rozeběhnou. Sportovní kariéře ještě dávám přednost,“ dodává.