Letecká společnost Ryanair ve čtvrtek na svém YouTube kanálu zveřejnila video, kde její CEO (tedy nikoli celé skupiny, tím je stále Michael O’Leary) Eddie Wilson vysvětluje zákazníkům, jak získat refundaci za lety, k nimž kvůli pandemii nedošlo. Hned v první minutě se přitom opírá i do českého Kiwi.com.
„Spousta z vás se obrací na náš zákaznický servis s žádostí o pomoc při řešení rezervace, kterou jste učinili přes stránky jako Kiwi nebo On the Beach. Žádná z těchto služeb (Wilson používá „screen scrapers“) ale nemá licenci ani povolení naše lety prodávat,“ vysvětluje Wilson.
Podle něj nemůže Ryanair tyto zákazníky kontaktovat stran refundace, protože nemá k dispozici jejich reálné e-mailové adresy a bankovní účty – ty prý Kiwi.com při rezervaci uvádí nepravé, respektive skutečným pasažérům nevlastní. Kiwi.com a další tak údajně činí z důvodu, že si k taxám Ryanairu lepí vlastní přirážky, jejichž výši před zákazníkem chtějí tajit.
„Ryanair má od nás veškeré údaje nutné k tomu, aby udělal refundace. To, že kvůli bookingu přes třetí strany nemohou vrátit peníze, je naprostý nesmysl,“ říká pro Forbes Oliver Dlouhý. Důkazem je i prý fakt, že 10 procent refundací již proběhlo. „Devadesát procent si nechávají a drží zákazníky jako rukojmí,“ dodává Dlouhý.
Otázku stran nereálných údajů explicitně nevyvrací ani nepotvrzuje, ale říká, že pakliže by Ryanair chtěl, mohl by peníze zřejmě bezproblémově vrátit Kiwi.com. To by je následně převedlo zákazníkům, což by představovalo standardní transakční cestu na vstupu, jen obráceně.
„Nejnovější taktika Ryanairu – zadržování refundací našich zákazníků za účelem podkopat byznysmodel Kiwi.com – je teď díky videu Eddieho Wilsona veřejná,“ argumentuje dále Dlouhý. Wilson naopak na konci videa doporučuje, ať veškeré další rezervace zákazníci provádějí přímo přes stránky Ryanairu či jeho mobilní aplikaci.
Vedení největší evropské aerolinky se už v minulosti nechalo slyšet, že třetí strany považuje za „zbytečné“. Loni česká společnost uzavřela strategické partnerství s německým letištěm Kolín/Bonn, na jehož základě Ryanair dokonce oba hráče napadl soudně.
Kiwi.com na refundacích stále čeká na řádově miliardy korun od aerolinek, které zákazníci požadují přímo od brněnské firmy, přes niž si letenky koupili.