Ve stínu spekulantů nadšeně čekajících, která další veřejně obchodovaná firma zbankrotuje, a ve stínu zjevně nekonečných možností tiskárny Jeroma Powella bychom skoro zapomněli na… Na Teslu!
Když jsme o titulu v úsměvném kontextu už legendárního tweetu Elona Muska psali naposledy, obchodovaly se akcie Tesly zhruba za 800 dolarů. To bylo, drazí čtenáři, před dvěma měsíci a momentálně se titul s milovaným tickerem TSLA obchoduje téměř za dvojnásobek, konkrétně stojí přes 1500 dolarů. Jen při posledním – pátečním – obchodování poskočil o 10 procent, za měsíc o více než 35 procent a od začátku roku o 270 (!) procent.
No a pokud byste ještě neměli dnes čeho litovat, vězte, že kdybyste do Tesly v roce 2010 dali 10 tisíc dolarů, máte dnes plus minus půl milionu dolarů. Ale cokdybysmus stranou.
Elon Musk se minulý týden nechal slyšet, že Tesla je „velice blízko“ pátému stupni autonomního řízení, což je fáze, kdy už se počítá s nulovou interakcí mezi vozem a řidičem. „Věřím tomu, že základní funkcionalitu pátého stupně dokončíme ještě tento rok. Zásadní výzvy už před námi nejsou, pouze drobné problémy,“ pronesl Musk u příležitosti World Artificial Intelligence Conference.
Jeden si živě vybaví konverzace s nejmenovanými představiteli nejmenované německé automobilky, kteří ještě před dvěma lety tvrdili, že pátý stupeň je reálně dosažitelný v horizontu 20 až 25 let. Je fakt, že Muskovy termíny nebývají z nejpřesnějších, nicméně o jeho přední roli v automobilovém pelotonu není pochyb.
Reuters minulý týden vyrukovala s článkem sdělujícím, že Tesla je připravena elektrifikovat S&P 500, o čemž už v polovině května spekuloval Business Insider. Jinými slovy se prý Muskova automobilka může stát součástí indexu, který je považován za nejvíce relevantní odraz americké ekonomiky.
Tesla má nyní tržní kapitalizaci přesahující 286 miliard dolarů, což z ní v tomto kontextu dělá 13. největší americkou společnost, dýchající na záda firmám jako JP Morgan nebo Mastercard.
Dne 22. července se kalifornská firma pochlubí výsledky za druhý kvartál a podle posledních zpráv by měla vykázat nad očekávání dobré dodávky nových vozů. Na finančních webech se hovoří i o možné ziskovosti, což si nicméně netroufáme odhadovat, stejně jako odpovídat na tradiční otázku, zda je to „priced in“.
Zařazení do nejzásadnějšího indexu je každopádně tak trochu vyhlašování filmové soutěže – finální slovo má lidský faktor, respektive komise. Z formálních náležitostí zmiňme například sídlo v USA, většinu akcií v rukou veřejnosti, minimálně rok od IPO či pozitivní (ziskovost podle GAAP standardů) součet čtyř předchozích kvartálů včetně toho aktuálního. Nejnižší nutnou tržní kapitalizaci Tesla splní více než třicetkrát.
Pokud by se spekulace o S&P 500 staly realitou, nemusí cena 1500 dolarů za akcii (mnohými už nyní považovaná za intergalakticky šílenou) zdaleka představovat strop. Představte si všechny ty podílové fondy, ETF a další tržní giganty kopírující S&P 500 – ty by musely nakoupit miliony akcií Tesly, aby s indexem držely krok. No a pokud se nikomu nechce prodávat… Ale nepředbíhejme, navíc soudíme-li z Prahy.
„Markets are no longer free markets,“ řekl nedávno investiční matador Ray Dalio, když se vyjadřoval k aktuální situaci. A jakkoli tím komentoval činnost centrálních bank, které nepřestávájí do trhů pumpovat likviditu, čímž značně pokřivují poptávkovo-nabídkové schéma, mohl vynechat slůvko „free“. Dalio zkrátka mohl pronést, že staré pořádky přestaly platit, a Tesla toho budiž po všech stránkách důkazem.