Majitel třiadvaceti českých hotelů Jaroslav Svoboda je pohodlně usazený v sofa v prezidentském apartmá pětihvězdičkového hotelu The Grand Mark. Šéf společnosti Czech Inn Hotels působí uvolněně, přestože právě sedíme v paláci s desítkami prázdných pokojů a mluvíme o největší krizi, kterou podnikatel za 20 let v hotelovém byznysu zažil.
„Už před covidem jsme intenzivně přemýšleli, že bychom část našich kapacit posunuli do jiné polohy. Poslední dva tři roky jsme totiž vnímali, že narůstá počet klientů, kteří jsou už z tradičního hotelu unaveni – je pro ně zkrátka moc formální, fádní a unylý,“ vypráví Svoboda.
Dilema se rozhodl řešit radikálním restartem. Šest ze třiadvaceti hotelů, které provozuje, postupně předělává na malometrážní byty a nabízí je k dlouhodobému pronájmu.
„Někde jsou nutné drobné stavební úpravy, pokoje třeba propojujeme sdílenými kuchyňkami. Jelikož jde ale často o objekty, které dříve fungovaly jako bytové domy, není tak náročné se k původní funkci stavebně vrátit,“ upřesňuje s tím, že aktuálně mají Czech Inn Hotels v nabídce přes 300 bytů. „Jsme ale schopni kopírovat potřeby trhu a kapacity navyšovat,“ říká Svoboda.
Měsíční nájem jednotky s výměrou 20 až 50 metrů čtverečních přijde od 6,5 do 16 tisíc korun, podle toho, zda jde o panelákový byt ve Strašnicích, nebo čtyřhvězdičkový apartmán s výhledem na město v centru.
„První byty si pronajaly firmy pro své zaměstnance. Teď největší poptávku registrujeme od vysokoškoláků, kteří byli nuceni opustit koleje. Přibývá taky klientů, kteří řeší vztahové krize a potřebují snížit osobní náklady,“ popisuje Svoboda novou klientelu, kterou vedle příznivých cen láká na komfort hotelových služeb.
O zájemce ostatně nemá nouzi, po několika týdnech je obsazenost přes 50 procent. Ve srovnání s průměrnou zářijovou obsazeností pražských hotelů, která klesla na 13,4 procenta (z loňských 86,2), je to docela optimistické číslo.
O ztrátách se ovšem jeden z největších hotelových správců v Česku bavit odmítá. Přestože při tržbách přes miliardu korun, které síť Czech Inn Hotels vygenerovala loni, jde o šestimístná čísla. „Sčítat ztráty nemá smysl. Trh teď nefunguje a nějakou dobu fungovat nebude,“ konstatuje Svoboda, který krizi v sektoru odhaduje minimálně na tři roky.
„Hledáme proto přechodné využití, které nám na toto období poskytne byznysovou perspektivu, zajistí našim zaměstnancům práci a baráky udrží v chodu,“ dodává. Vedle dlouhodobých pronájmů uvažuje například o službách pro seniory či zdravotních zařízeních.
První covidový hoteliér
Ostatně, už v polovině října spustila společnost provoz prvního covid hotelu v Česku, určeného pro pacienty s pozitivními testy, kteří se potřebují uchýlit do izolace.
„Byl to spontánní nápad, který jsme uvedli život v průběhu dvou dnů,“ přibližuje Svodoba koncept, který klientům nabízí čtyřhvězdičkový servis – ovšem zcela bezkontaktně, navíc se zvýšeným důrazem na hygienu. Chodby zaměstnanci čistí a ionizují několikrát za den a po odchodu klienta pokoj pečlivě vydezinfikují. Z pětapadesáti pokojů je v tuto chvíli plných dvaačtyřicet.
Mladistvě působící čtyřicátník se zjevně inovací a změn nebojí. Možná právě proto, že má branži osahanou důkladně odspodu – před lety začínal kariéru v pohostinství jako řadový číšník.
Ambice a pracovitost mu však nechyběly, takže vlastní správcovskou hotelovou firmu si s Chrisem Eddisem z britského investičního fondu Mornington Capital založil, ještě než mu bylo 30 let.
„Začínali jsme s malým regionálním hotelem v Harrachově, ke kterému jsme brzy připojili další. Zanedlouho se naše firma s pěti hotely a třemi restauracemi stala největším hotelovým podnikatelem v regionu,“ vzpomíná Svoboda na byznysové začátky.
Firma si hotely nejprve pronajímala, později je začala i sama nakupovat. V době nastupující krize v roce 2008 získala výhodně první hotel v Praze, zlomový však byl rok 2013. „Koupili jsme podíl v jednom z nejprestižnějších pražských hotelů, tehdejším Kempinski,“ líčí Svoboda.
Podnik sice nesl prémiovou značku, Svoboda ale nebyl spokojený s návratností investic. „Zákazník velkému brandu spoustu chyb odpustí, ale ten hotel zkrátka neměl dostatečnou kvalitu. Proto jsme se rozhodli tehdejšímu provozovateli vypovědět smlouvu. Začali jsme jinak vychovávat a motivovat zaměstnance, soustředili se na kvalitu servisu a během dvou let jsme zvýšili tržby o 50 procent a ještě snížili náklady,“ popisuje Svoboda.
Podobný model dokázal Svoboda se svým týmem zopakovat o pár let později i v čtyřhvězdičkovém žižkovském hotelu Dorint Don Giovani. V roce 2015 sice převzal do správy zanedbaný a vysmívaný podnik, loňský prodej hotelu norskému fondu ovšem realitní experti označují jako třetí největší hotelovou transakci roku. Primát s prodejní cenou 5,6 miliardy drží InterContinental a dráž se prodal ještě hotel Panorama, kde cena stejně jako u Dona Giovaniho zůstala neveřejná.
Na investice do hotelů není dobrý čas
„Trh se v posledních letech změnil, tlusté roky první dekády po roce 2000, kdy byl v Praze nedostatek pokojů, se už nevrátí. Přestože byl zájem o Prahu před pandemií značný a neustále rostl, na trh přišlo mnoho investorů a nabídka už v posledních letech převyšovala poptávku,“ říká Svoboda.
Významným hráčem se staly sdílené byty, zejména platforma Airbnb. „Pochopili jsme, že pokud chceme uspět, nemůžeme dál hotely dělat jako přes kopírák. Řetězce typu Hilton nebo Marriott jsou rok od roku méně úspěšné právě proto, že zákazník už tuto fádní, unifikovanou polohu nechce,“ myslí si Svoboda.
V Czech Inn na to jdou přes marketing ušitý na míru každému hotelu a personalizovaný zákaznický servis. „Vždy se snažíme, aby servis byl o třídu výš, než jaký je oficiální standard hotelu. Zákazník v tříhvězdičkovém hotelu mimořádně ocení, když najde na pokoji osobní dopis nebo přání k narozeninám. Což je servis, na který je klient zvyklý v hotelu o dvě třídy výš, ale tady ne,“ líčí Svoboda.
V době Instagramu je podle něj také nezbytné přinášet překvapivé emoce: někde to může být mluvící papoušek v lobby a po zahradách The Grand Mark si třeba vykračují bílí pávi.
Svoboda věří, že kreativní přístup je klíčem k minimalizaci ztrát i teď, kdy se tržby propadly hluboko pod hranici zisku. „Přestože jsme v extrémně těžké a depresivní situaci, věřím, že přežijeme a že z pražských hotelů bude opět skvělý byznys. Jen to nebude příští rok,“ říká.
Zároveň připouští, že řada investorů, kteří teď kolem oslabených hotelů krouží, se na Czech Inn obrací s poptávkami. „Volných peněz je na trhu stále hodně a nejsou drahé, ovšem ceny hotelů jsou pořád vysoko. Jsme manažerská firma, takže když pro klienta počítáme investici, garantujeme mu její návratnost. A v danou chvíli nikomu garantovat rozumnou návratnost nemůžu. Takže radím, počkejte,“ dodává hoteliér a vášnivý šachista.