Máte absolutní sluch a řadíte se mezi náročné hudební nadšence? Pak sami dobře víte, že běžná sluchátka k dokonalému poslechu vašich oblíbených songů nestačí. A zdaleka nejste sami.

K podobnému přesvědčení došel před časem i Ondřej Chotovinský se svým kolegou Martinem Hřebenem. Coby průmysloví designéři pracující pro ty nejprestižnější automobilky světa, včetně značek jako Ferrari, McLaren či Aston Martin, byli zvyklí poslouchat v kanceláři muziku de facto neustále.

Zmíněná sluchátka jim však ani jednomu nevyhovovala, protože je z nich po čase začaly bolet uši, a studiové reproduktory se jim zase vzhledem k jejich standardní velikosti zdály poněkud nepraktické.      

„Hledali jsme řešení, kdy bychom mohli mít na stole High-Endovou techniku s excelentním zvukem. Přičemž jsme zjistili, že vlastně žádné takové ‚bedýnky‘ v menším kompaktním provedení na trhu neexistují,“ vzpomíná Chotovinský. A tak se s kolegou jednoho dne rozhodl, že si vyrobí své vlastní.

Šli jsme až na samou hranici fyzikálních možností a zkoušeli jsme, co všechno nám akustika dovolí

Že se podobných příběhů najde víc? Dost možná ano. Ovšem tento je přece jen něčím zvláštní, a to hned ze tří důvodů. Tím prvním je bezpochyby tvar samotných reproduktorů: kopírují totiž takzvanou logaritmickou spirálu, kterou lze v přírodě ne náhodou najít poměrně často. Podobají se jí například schránky měkkýšů nebo části lidského ucha.

Zadruhé, základním stavebním materiálem, z něhož jsou reproduktory zhotoveny, není dřevo ani plast ani nic podobného, ale křemičitý písek spolu se speciálně vyvinutým pojivem, které dodá výrobku na pevnosti.

A v neposlední řadě se nevyrábějí na standardní výrobní lince, nýbrž pomocí technologie 3D tisku. Proto je zvukový systém Deeptimu natolik výjimečný.

„Šli jsme až na samou hranici fyzikálních možností. Jinými slovy, zkoušeli jsme, co všechno nám věda jménem akustika dovolí,“ přibližuje Chotovinský a vzápětí dodává: „Nechali jsme si náš pískovcový kompozitní materiál ověřit a vyšlo nám, že má zhruba dvakrát lepší akustické vlastnosti než klasické dřevo, které se ke stavbě reproduktorů běžně používá.“

To však nebyla jediná výhoda hovořící ve prospěch písku. Neméně důležitou roli sehrál rovněž fakt, že je skvěle tvarovatelný – a věřte tomu, nebo ne, na tvaru při honbě za dokonalým zvukem skutečně záleží. Díky svému zaoblenému tělu nabízí reproduktor Spirula vyšší rozsah slyšitelných frekvencí než bedýnky podobné velikosti, což ocení především hudební nadšenci s absolutním sluchem.

A proč je podle Chotovinského perfektní hudební zážitek pro člověka natolik důležitý? Jednak podle něj dokáže zahřát na duši a jednak může být skvělým přínosem pro jeho tvůrčí schopnosti.

„Jsme přesvědčeni, že v případě lidí, kteří se živí nějakou kreativní činností – ať už se bavíme o počítačových graficích, editorech a tak podobně –, je hudební doplněk na pozadí tu a tam potřeba, neboť se tím ona kreativita stimuluje,“ říká Chotovinský. 

Přestože Deeptime působí na trhu již řadu let, technicky vzato se stále jedná o relativně malý startup. Firma má jen několik málo zaměstnanců a veškerou svoji produkci vyrábí, totiž tiskne, u německého dodavatele a následně ručně impregnuje a montuje v inovativní dílně v Buštěhradě. I to má samozřejmě dobrý důvod. 

Celý set je možné pořídit za 3142 eur, tedy nějakých 83 tisíc korun

„Pokud bychom použili klasické 3D tiskárny, které má dnes už řada lidí doma, a klasické materiály, pak bychom nikdy tak vytříbených zvukových kvalit nedosáhli. Vyrobit jeden reproduktor by navíc trvalo strašně dlouho – zhruba třicet hodin. Díky vlastní technologii a zázemí, které nám poskytuje náš zahraniční partner, jsme však schopni jich za stejnou dobu vyprodukovat až dvě stovky,“ objasňuje osmatřicetiletý designér.       

Celý set nazvaný Ionic Sound System se skládá ze tří částí – dvou reproduktorů a jednoho subwooferu, který si vysloužil pojmenování Thunderstone a jehož tvar je pro oko rovněž velice atraktivní. Ke zdroji zvuku se dá systém připojit pomocí analogových či optických vstupů nebo přes Bluetooth.

V Česku prozatím tuzemská firma příliš zákazníků nemá, v zahraničí je však po jejích luxusních produktech poptávka značná. Nejvíc reproduktorů Deeptime každoročně vyveze do Japonska.

Dobře se ovšem prodávají například i ve Spojených státech, přičemž do budoucna by Chotovinský s Hřebenem chtěli své obchodní aktivity rozšířit taktéž po celé jihovýchodní Asii a západní Evropě. „Snažíme se expandovat na trhy, kde je kupní síla obyvatel vyšší,“ přiznává vystudovaný doktor designového inženýrství.

„A to z toho důvodu, že cena našich výrobků není rozhodně zanedbatelná. Celý set je možné pořídit za 3 142 eur, tedy nějakých 83 tisíc korun, což u nás není každý ochoten zaplatit. Vysoce postavení zahraniční manažeři pracující pro velké nadnárodní společnosti s tím ale naštěstí zas tak velký problém nemají,“ vysvětluje.

Řečeno jinak, pomineme-li letošní, koronou poznamenaný rok, daří se netradičním reproduktorům od Deeptime čistě z prodejního hlediska více než dobře. I proto se vedení české firmy rozhodlo, že svoji nabídku rozšíří. Zkraje příštího roku by tak měla světlo světa spatřit zbrusu nová edice, která se bude od té současné lišit škálou barevných provedení, velikostí a také větším výkonem.

„Zatímco v případě našich současných reproduktorů se dostaneme maximálně na 25 Wattů, s těmi novými jsme na dvojnásobku. Laicky řečeno, naše nové reproduktory budou hrát na takové úrovni jako běžné bedýnky dvojnásobné velikosti,“ láká spoluzakladatel buštěhradské firmy, kterou letos porota soutěže Creative Business Cup vyhodnotila coby třetí nejlepší startup v Česku.