Pavel Šíma viděl, že v marketingovém odvětví něco chybí – způsob, jak vyhodnotit spravedlivě jednotlivé marketingové kanály. Proto se s dalšími partnery rozhodl založit startup na vývoj nástroje, analyzujícího reklamní data.
Startup dostal název Roivenue a jeho úspěch nedávno stvrdilo zařazení do žebříčku stovky nejinovativnějších firem podle magazínu Analytics Insight. Roivenue se snaží identifikovat finanční prostředky, které nejsou vynaloženy efektivně, protože marketing je miliardový byznys a nedostatek informací o vynaložených penězích se vám může prodražit.
„Naše algoritmy ukazují na ten nejvýdělečnější onlinový marketingový kanál. Veškeré předchozí metody dávaly zásluhu poslednímu kliknutí na reklamu, ale ze statistiky se může ukázat, že produkt by si zákazník koupil stejně a ovlivněn byl jiným marketingovým kanálem dávno před tím,“ konstatuje Šíma.
„Než si typický zákazník koupí něco online, klikne víc než na jednu reklamu. Některé kanály jsou parazitické a nadhodnocují svůj vliv, protože jsou to ti poslední, kteří dají pomyslný gól do branky,“ vysvětluje podnikatel, podle kterého takovému „gólu“ předchází spousta promyšlených nahrávek, bez kterých by nebylo nic.
Roivenue se pohybuje na pomezí online marketingu, datové analytiky a automatizace reklamy. Tedy odvětví, která jsou neuvěřitelně konkurenční.
„Každý den se něco posune dopředu a my musíme pružně reagovat. Kdybychom neinovovali, tak neobstojíme,“ říká Šíma a mezi řádky tím poodhaluje, díky čemu se Roivenue dostalo mezi 100 nejinovativnějších firem světa.
Nejde přitom o první firmu, kterou Pavel Šíma založil. Má rád změnu, dýchá z něj nadšení a trochu neklid. Nespokojí se s něčím zaběhnutým, chce inovovat.
Ve svých 33 letech má za sebou dvě knihy a svého času nejposlouchanější český podcast o marketingu, Demarketing. Určitou neposedností se ostatně projevoval už na vysoké škole. „Zapsal jsem si filologii, programování, arabštinu nebo žurnalistiku. Je to výzva a nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit,“ shrnuje Šíma svůj přístup.
Možná se mu všechny znalosti dohromady hodily zrovna ve chvíli, když založil agenturu, která se věnovala politickému marketingu. Byl úspěšný, dokonce zavedl do českého slovníku pojem Volební kalkulačka. Pak si ale uvědomil, že by ho čekal život, který by musel celý strávit po boku politiků. V tu chvíli toho skoro ze dne na den nechal.
Jeho další úspěšnou zkušeností byl online marketing. Marketingem žil a sbíral ceny, ale ani to ho nenechalo zůstat na jednom místě. Založil s kolegy startup Roivenue, jehož cesta k úspěchu však nebyla bez ostrých zatáček.
První dva roky se firmě dařilo, rostl počet klientů i smluv s velkými značkami, získal peníze od investorů. A tak chtěl expandovat do zahraničí. Spálil spoustu peněz, začaly rozpory ve firmě a přišlo vyčerpání. Takže musel vše přehodnotit, vzdát se svých plánů na zahraniční růst, snížit marketingový rozpočet na nulu a propustit půlku týmu.
Právě propouštění ho zasáhlo nejvíc. Po celodenních rozhovorech s každým zaměstnancem o tom, jestli zůstává, nebo končí, poprvé v životě plakal kvůli práci.
Roivenue 2.0
Výše uvedená zkušenost donutila Pavla Šímu spoustu věcí přehodnotit. Ubral pracovní tempo. Vydal se cestou sebereflexe, prošel španělskou část Svatojakubské cesty. Nakonec se mu povedlo Roivenue zachránit, vstoupit i s firmou do roku 2020 v dobré kondici a zakončit ho s několika miliony zisku – prvním kladném výsledku firmy od jejího založení před šesti lety.
„Museli jsme se stáhnout, děláme to promyšleněji a strukturovaněji. Člověk se asi musí spálit, aby to napodruhé udělal lépe,“ připouští s pokorou muž, který už se mezitím ale pustil do dalšího nového projektu: se svým novým YouTube pořadem 4D se snaží do hloubky diskutovat důležité společenské problémy.
„Tradiční média jsou v krizi a nedávají prostor odlišným názorům. Nová sociální média zase nutí ke zkratce a zavírají nás do bublin. Tím se dusí inovace i pluralita názorů a přispívá to k rozkladu společnosti,“ zdůvodňuje Pavel Šíma, proč vrhá energii do dalšího nového počinu.