V roce 1991 vydala Nirvana desku Nevermind, Whoopi Goldberg dostala Oscara za Ducha a Michail Gorbačov odstoupil z postu prezidenta Sovětského svazu, který se následně rozpadl.
A přesně 16. dubna 1991 se automobilka Škoda, mimo jiné navzdory odporu tehdejšího ministra financí Václava Klause, stala součástí koncernu Volkswagen.
Automobilka východního světa schopná smontovat ani ne 200 tisíc bolavě nemoderních aut ročně se v roce 1991 vydala na cestu, která nám dnes sice přijde samozřejmá, ale třeba pohled na zaniklý švédský Saab nebo skomírající italskou Lancii ukazuje, že tak jasné to rozhodně být nemuselo.
Přes milion aut každý rok už sedm let po sobě. Kromě tří českých závodů v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách také továrny v Číně, Rusku, na Slovensku, Ukrajině nebo v Indii. Přes čtyřicet tisíc zaměstnanců po celém světě a k tomu zisk v desítkách miliard korun.
Taková je současná škodovácká realita. A my jsme se podívali, které zásadní modely k tomu Škodě Auto pomohly.
Škoda Favorit
Tohle auto Němci přebrali už s automobilkou, takže do vývoje zasáhnout nemohli. V rámci československých reálií byl ale favorit moderním autem s motorem vpředu.
Tisíce zájemců to přesvědčilo k tomu, aby třeba i přes noc stáli před tehdejšími Mototechnami s jediným úkolem: nechat se zapsat do pořadníku a Škodu Favorit si objednat.
Když se to povedlo, pak bylo jen potřeba čekat a mít připravených zhruba 27 průměrných měsíčních platů, které stačily k tomu, aby se Škoda Favorit dala za necelých 85 tisíc korun koupit.
Nabídka se na tehdejší dobu poměrně rychle – konkrétně v roce 1991 – rozšířila ještě o verzi kombi pojmenovanou Forman a poté o užitkový pick-up. Počet vyrobených favoritů se v roce 1995 zastavil na čísle 1 077 126. Nástupcem byla Škoda Felicia.
Škoda Felicia
Když už jste ji přímo neměli, nejspíš jste v ní alespoň někdy jeli. Škoda Felicia byla i deset let po ukončení výroby nejčastějším vozem na českých silnicích. Automobilka ji představila na podzim roku 1994 a nechyběl ani slavnostní křest šampaňským na Karlově mostě.
Tady už se propojení s Volkswagenem projevilo naplno. Felicia jako první škodovka vůbec dostala ABS, airbagy, klimatizaci nebo i z Volkswagenu importovaný motor.
A zlepšení bylo vidět i uvnitř, kde ostré hrany favoritu nahradila zaoblená palubní deska a tvrdé plasty vystřídalo čalounění dveří. V roce 1995, kdy automobilka slavila stoleté výročí, se v nabídce objevila i luxusní varianta Laurin & Klement s koženými sedadly.
Zájem vzbudila i divoká kreace v podobě svítivě žluté verze Škoda Felicia Fun, postavené na základě dvoumístného pick-upu. Posuvná stěna za sedadly dovolila, aby se počet sedadel zvýšil na čtyři.
Felicia Fun vznikla jen v počtu 4016 kusů, takže dnes patří mezi sběratelsky nejvyhledávanější škodovky moderní éry. Výroba felicií skončila v roce 2001, celkem jich vzniklo přes 1,4 milionu. Nástupcem se stala Škoda Fabia.
Škoda Octavia
Když to někdo dotáhne na střední manažerskou pozici, kde má nárok na služební auto, je skoro jisté, že to bude Škoda Octavia. I tenhle vůz je pro automobilku z Mladé Boleslavi zásadní natolik, že ho nelze vynechat. Třeba jen proto, že si dlouhodobě drží pozici nejprodávanějšího auta v Česku.
Velký kufr, nízká spotřeba naftových motorů, relativně dost prostoru pro cestující a nějaký ten centimetr navíc na délku i šířku oproti konkurenci, což majiteli dává pocit, že má o třídu větší auto. Tedy pocit, po kterém tak nějak všichni toužíme.
Funguje to od roku 1996, kdy se moderní octavia představila poprvé, vlastně až dodnes. A je jedno, jestli se bavíme o krátké verzi, nebo kombíku, který se začal prodávat v roce 1998.
Dnes je octavia auto, které se pořád skvěle prodává nejen v Evropě – což se skřípěním zubů sledují paradoxně také ve Volkswagenu, protože ubírá zákazníky z jedné strany Volkswagenu Golf, ale i o třídu většímu Volkswagenu Passat.
Octavii si zamilovala například Čína a jako luxusní limuzínu, kterou často řídí najatí řidiči, si ji pořizují i tisíce bohatých Indů. Ze služby ji detailně znají i policisté například až na Novém Zélandu.
Škoda Superb
Superbem získala Škoda Auto novou vlajkovou loď, aktuálně nabízenou v třetí generaci (čtvrtá se začne vyrábět už za dva roky). Když se superb před dvaceti lety na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představil poprvé, vzbudil nadšení třeba jen tím, že jste si na zadních sedadlech mohli díky dostatku místa klidně překřížit nohy.
Druhá generace superbu, které se prodalo přes 600 tisíc kusů, nabídla nově i verzi kombi. Krátká verze pak přišla například s revoluční novinkou pojmenovanou Twindoor.
Ta dávala na výběr: když bylo potřeba do kufru naložit pouze něco menšího, dala se otevřít jen spodní část pátých dveří. Ve chvíli, kdy prostor nestačil, dalo se víko odklopit celé. U současné generace už ale automobilka tuhle raritní vychytávku nenabízí.
Škoda Enyaq iV
Tohle je budoucnost Škody Auto a téměř s jistotou i celého automobilového světa, kde se vlády ujímá elektromobilita. Enyaq je první vůz Škodovky od začátku stavěný právě jako elektromobil.
Chybí spalovací motor pod kapotou, chybí nádrž pod zadními sedadly. Nový normál je elektromotor na nápravě, baterie pod podlahou a kabel na dobíjení smotaný v kufru.
Enyaq, stejně jako další elektromobily, které se na nás řítí, nejspíš změní způsob, jak cestujeme, což se ne každému bude líbit. Je ale dobře, že u toho Škoda Auto může vůbec být. A to i díky Volkswagenu.