Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země. A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka jeho šéfové, ti, kteří stojí v čele těchto firem? Na to bude hledat odpovědi nejnovější série rozhovorů a článků, které najdete tady, na Forbes.cz.

Oslovili jsme desítky žen a mužů, kteří vedou české podniky. A to nejen ty největší, ale i středně velké a z nejrůznějších oborů. Chceme znát jejich zkušenosti s nejtěžším rokem poslední dekády, chceme vědět, jak se změnili a kam směřují. Chceme vědět, jak funguje páteř a mozek české ekonomiky, a jak tím pádem funguje a bude fungovat celá země.

Věříme, že to chcete vědět také. Proto na tomto místě najdete každý den rozhovor, článek, podcast či video, jehož hlavní postavou bude CEO důležité a zajímavé firmy. Ženy a muži, kteří řídí podniky, ženy a muži, kteří řídí Česko. Mimořádně důležité a podstatné postavy, které formují i naši prosperitu, naši budoucnost, náš osud.

Když Pavel Vopařil v roce 2019 obsadil židli šéfa Bonami, stanovil si jeden hlavní cíl: dostat firmu do komfortní finanční situace. Od té doby uplynuly dva zásadní, a hlavně dynamické roky, které společnost v mnohém zcela změnily a namířily tím správným směrem, kam by se v budoucnu měla ubírat.

I díky zavedeným změnám se Bonami podařilo meziročně vyrůst: zatímco rok 2019 firma zakončila s obratem přes miliardu, loni to bylo celkem 1,55 miliardy korun. To firmě umožní investovat do dalších inovací, vylepšování zákaznických služeb i zahraniční expanze. 

„Rok 2019 pro nás nebyl o nic méně důležitý než ten pandemický,“ shrnuje Vopařil, který do Bonami přišel před třemi lety jako venture partner a investor z Mitonu. „V polovině roku jsme rozhodli, že zásadně změníme byznys model a udělali jsme několik důležitých rozhodnutí, které pro nás nakonec v době covidu-19 byly zcela klíčové.“

Sám ale přiznává, že ty největší změny probíhaly, jak už to bývá, za oponou. Týkaly se především vylepšení skladů a logistiky, což je oblast, kam firma investuje desítky milionů korun.

Od roku 2018 sklady Bonami v Jenči u Prahy vyrostly hned pětinásobně z původních pěti tisíc metrů čtverečních na dnešních pětadvacet tisíc metrů čtverečních.

Jedna z pěti prodejen Bonami

Ještě větší částky pak putují do navýšení skladových zásob, které mají zajistit, že objednaný produkt zákazník dostane maximálně v rámci několika dní, nikoli týdnů či dokonce měsíců.

„Naším dlouhodobým cílem je mít devadesát procent tržeb z prodejů ze skladu a tomu chceme přizpůsobit jejich dostupnost,“ doplňuje Vopařil. Nejvíce se chtějí v Bonami zaměřit na často objednávané položky, především nábytek.

Na zvětšení skladu a skladových zásob ihned navázal další důležitý krok, kterým bylo zrychlení a kvalita doručení objednávek i přizpůsobení se zákazníkovi. Toho se Bonami rozhodlo docílit hned dvěma způsoby: jednak zavedením služby Bonami Kurýr, tedy vlastní dopravy, která dnes slouží především k doručování objemnějších objednávek.

Druhou cestou bylo vytvoření sítě kamenných prodejen, sloužících zároveň jako výdejní místa. Ty začala společnost, do té doby soustředěná výhradně na oblast e-commerce, budovat na začátku loňského roku.

První pobočka vznikla v květnu v Praze na Černém Mostě, v druhé polovině roku pak dvě další v hlavním městě, jedna v Brně a jedna v Bratislavě. V pořadí byly další, jenže přišel covid, který plány na nějakou dobu pozastavil.

„Měli jsme nasmlouvané nové projekty, další prostory na prodejny v zahraničí a najednou nám rapidně klesly tržby,“ ohlíží se Vopařil za loňským začátkem pandemie.

„Dávalo to samozřejmě smysl, protože lidé řešili jiné věci než nové doplňky do domácnosti. Ale my zvažovali, jestli teď zatáhnout za brzdu a všechno zastavit, nebo věřit, že to ustojíme,“ vzpomíná.

Díky pevně postaveným základům z předchozího roku se ale nabízelo nepolevit – a tak se i firma rozhodla. Začala nakupovat ještě více zásob a investovat větší objemy do vylepšení služeb pro zákazníky.

CEO Bonami Pavel Vopařil přišel do firmy v roce 2018.

Pokles prodejů naštěstí netrval dlouho a jakmile si lidé nakoupili zásoby potravin, pustili se do zvelebování svých domácností a zahrad.

„Najednou trávili více času doma a uvědomili si, že se jim tam nelíbí. Od té doby poptávka stále rostla a my dělali vše pro to, abychom ji maximálně uspokojili a zákaznickou zkušenost ještě vylepšili,“ říká Vopařil.

Pro pandemickou dobu se tak staly zásadní právě nově otevřené prodejny sloužící jako výdejní místa online objednávek. Ty budou dál přibývat a nakonec by se měly otevřít na všech trzích, kde společnost funguje. Rozšiřovat se bude také služba Bonami Kurýr, která ještě v květnu startuje v Bukurešti a následně pak v Polsku a na dalších trzích. 

Loni firma přibrala stovku nových lidí.

S rapidním růstem souvisí i nábor nových posil. Celkem loni firma přibrala stovku nových lidí, většina z nich se přitom vzájemně kvůli přesunutí práce na home office dosud nepotkala.

„Pro mladou, kreativní a na silné kultuře založenou firmu je to velká facka, ale snažíme se to balancovat různými aktivitami. Zavedli jsme hodiny jógy, meditaci nebo psychoterapii pro zaměstnance. A všechno z toho se nám v téhle složité době vyplácí,“ chválí si CEO.

Víc než kdy jindy je podle něj teď důležité být k zaměstnancům férový a udržet si otevřenou a transparentní komunikaci. „Musí vědět, kam firma směřuje, proč svou práci dělají a že má smysl,“ vysvětluje.

A když jsou časy dobré, je podle něj potřeba zaměstnance za dobrou práci odměnit. Třeba vyrazit na home office do Egypta, kam se teď v květnu velká část firmy vydá.  

Vydělané peníze do dalšího rozvoje

Přestože má společnost za sebou nejúspěšnější rok vůbec, v tom letošním nepolevuje. Jen za první čtvrtletí se zdvojnásobily tržby a několikanásobně vyrostl zisk, za což můžou nejen příležitosti na lokálním, ale i na zahraničním trhu.

Vydělané peníze chce Vopařil ze své role CEO použít na další rozvoj na všech trzích, kde Bonami působí. Investice by měly putovat třemi hlavními směry.

„Jednak do budování fyzické části byznysu, tedy rozvoje skladu, prodejen a dodávkové služby. Další část peněz použijeme na budování brandu, máme rozjetých několik komunikačních kampaní. A máme i vyhrazené prostředky na expanzi na další čtyři trhy, které chceme otevřít do konce roku,“ přibližuje plán.

Nově zavedená služba Bonami Kurýr slouží především k přepravě nadměrných objednávek.

Do konce roku 2021 by tak Bonami mělo nabízet své zboží v devíti evropských zemích, z nichž ty nejnovější budou zejména v Pobaltí a na Balkánu.

Vedle zmíněných oblastí chce společnost velkou část financí investovat do rozvoje privátních značek, které firmě dávají smysl zejména z pohledu kontroly kvality, dostupnosti i spolehlivosti dodávek.

„Na některé dodavatele je náš růst příliš rychlý a nestíhají pro nás vyrábět,“ vysvětluje Vopařil. „Zároveň tím dokážeme našim zákazníkům nabídnout unikátní sortiment z pohledu jejich potřeb,“ dodává a připomíná, že už teď Bonami nabízí vlastní značku vybavení na zahradu a venkovního nábytku.

Pokud se výše uvedený krok podaří a firma si vybuduje pevný základ ve střední a východní Evropě, nebude jí nic bránit v tom, aby se vydala konkurovat firmám na Západě. S tím však plánuje ještě nějakou dobu počkat.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Vopařil zároveň vidí velkou příležitost ve vylepšování nadstandardních zákaznických služeb. Jednou z nedávno spuštěných jsou například nákupy na dálku za asistence personálu na prodejně. 

„Tato služba je teprve v pilotním provozu, ale už teď se nám osvědčuje. Pokud si chce zákazník nakupující na webu konkrétní produkt prohlédnout nebo poradit s výběrem, má možnost se na dva kliky spojit s personálem na prodejně, přes videohovor výběr zkonzultovat a následně také zrealizovat,“ vysvětluje. 

Další podobnou novinkou je plánovaná platforma pro poradenství s interiérovými designéry, kteří zákazníkům pomohou s kompletním návrhem zvoleného prostoru včetně vhodných produktů, a to bez ohledu na jejich značku a příslušnost k Bonami.

A jak potvrzuje Pavel Vopařil, i tenhle nápad má pro Bonami širší rozměr. „Souvisí s naší vizí do budoucna nebýt jen prodejcem nábytku, ale spíš prodejcem služby a komfortu.“