Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.
Dax frčí
Koncernům obchodovaným na indexu DAX německé burzy se daří famózně. Dokonce dobře jako nikdy dřív. Zisk všech firem na Daxu se v prvním čtvrtletí víc než zdvojnásobil, a byl tak vůbec nejvyšší v dějinách. Přitom je dobré poznamenat, že obrat rostl menším tempem.
Trojici nejziskovějších firem vede Daimler. A hned za ním je Volkswagen a Deutsche Telekom. To všechno je hezké, ale nedělá to radost všem: některé z firem s tučnými zisky totiž profitují i díky státní protipandemické pomoci.
Megadeal
Jestli tohle klapne, vznikne největší firma zaměřená na pronájmy bytů v Evropě. Společnost Vonovia, která pronajímá přes 400 tisíc bytů hlavně v Německu, ale i v Rakousku a ve Švédsku, se chce spojit s konkurenční společností Deutsche Wohnen, která má v portfoliu přes 150 tisíc bytů.
Hodnota všech pronajímaných nemovitostí by dosáhla osmdesát miliard eur. Vonovia se o převzetí pokouší už potřetí a na rozdíl od předchozích pokusů se zdá, že tenhle obchod za osmnáct miliard eur vyjde.
Foukej, foukej, větříčku
Větrníky, kam až oko dohlédne, by měly stát v Severním moři. Plánují to chemický koncern BASF a energetický RWE, kteří chtějí vybudovat jeden z největších větrných parků na světě. Jeho kapacita by měla být dva gigawatty.
Cílem projektu je, aby rozsáhlá chemička v Ludwigshafenu jela od roku 2030 na zelený proud. Stavba větrného parku, ze kterého má být ukázkový příklad, jak může průmysl pohánět zelená elektřina, by měla vyjít na čtyři miliardy eur.
Bez masa
Během pandemie Němce přešla chuť na maso. Počet vegetariánů a veganů se v zemi za poslední rok zdvojnásobil. Sice jich je stála menšina, ale trend je jednoznačný: ještě před rokem bylo vegetariánů pět procent, nyní je jich už deset procent. K veganství se pak hlásí dvě procenta Němců.
Zároveň s tím roste v Německu prodej náhražek a imitací masa a masných výrobků, hlavně u mladých lidí a ve městech v tom vidí potravináři velký potenciál.