Když se zeptáte profesionálního investora, co bylo z jeho pohledu pro akciové trhy nejdůležitější zprávou posledních dvou týdnů, velice pravděpodobně ukáže prstem na data z amerického trhu práce. Od stavu americké ekonomiky se koneckonců odvíjejí předpoklady o délce tamní měnové podpory.
Když se jej však zeptáte, co bylo nejzajímavější zprávou, dost možná se bude jeho odpověď skládat ze tří písmen: AMC.
Pro ty, kdo tuto zkratku zatím neznají, jedná se o největší řetězec kin na světě, který se po koronavirových lockdownech ocitl blízko kolapsu. Tíha dluhu ve výši jedenácti miliard dolarů spojená s nulovými příjmy jej nepřekvapivě skoro položila na lopatky.
AMC se i proto stalo populárním cílem shortařů neboli investorů sázejících na pokles ceny akcií. Což byl zároveň primární důvod, proč se firma dostala koncem ledna do hledáčku další skupiny investorů, tentokrát retailového spekulativního davu organizujícího se na redditovém subfóru r/wallstreetbets.
Ten rozpoutal na akciích společností AMC, GameStop a dalších doslova spekulativní mánii, ve které využil vlastní sílu shortařů proti nim (přes takzvaný short squeeze) a například akcie AMC vyhnal za dva týdny z dvou dolarů na téměř dvacet.
Teoretický výnos 900 procent za pouhé dva týdny na obyčejné akciové pozici! Teoretický v tom smyslu, že se asi našel jen málokdo, kdo dokázal nastoupit na dně a vyskočit přesně na vrcholu.
Právě redditoví investoři se znovu hlasitě připomenuli před dvěma týdny. A zatímco předtím bylo v jejich kruzích nejvíc skloňované jméno GameStop, nyní to bylo jednoznačně AMC a pár dalších jmen.
Cesta vzhůru je sice o něco pozvolnější, avšak neméně impozantní – zhodnocení 500 procent za poslední dva týdny. Tedy v nejvyšším bodě, jelikož po posledním ochladnutí je to již „jen“ 260 procent.
Ještě víc fascinující než nárůst ceny jsou ale asi zobchodované objemy. Ve středu směnilo ruce dechberoucích 770 milionů kusů akcií!
Jen pro srovnání, denní průměr na Tesle je za posledních šest měsíců 24 milionů kusů akcií, na Applu 75 milionů kusů a na průmyslovém konglomerátu General Electric 65 milionů kusů. A to se bavíme o nejaktivnějších titulech. A jelikož společnost AMC má celkem přibližně 500 milionů kusů akcií, tak ve středu byla celá zobchodována celkem 1,5krát!
Kromě zmiňovaného efektu short squeeze, kdy jsou shortaři kvůli rostoucí ceně akcií nuceni opouštět své pozice, čímž pomáhají hnát cenu dál nahoru, se do hry zapojily i opční efekty delta squeeze a gama squeeze. Jejich vysvětlování by ale bylo na delší debatu.
Jak moc se jednotlivé prvky projevily, těžko odhadnout, protože konzistentní data buď neexistují, nebo si protiřečí. Výsledek je ale ten, že shortaři prodělali v posledním klání dle odhadů až 4,5 miliardy dolarů.
Jak dlouho bude tato party pokračovat a akcie AMC růst, těžko říct. Na první pohled se může zdát, že ji v tom nejlepším utnulo samotné AMC, které logicky využilo nastalé situace a rozhodlo se upsat dvanáct milionů akcií za aktuální očividně a jednoznačně přemrštěnou valuaci.
Mou otázkou sice je, kdo od nich akcie za tuto cenu koupí, ale budiž. Nápad, jak snížit dluh, je to dobrý a každý milion pomůže. Zároveň je vidět, že zobchodované objemy od vrcholové středy postupně klesají.
Na stranu druhou, stejný pocit jsem měl již po pátku 28. května, kdy se AMC během dne propadlo až o 25 procent. Zjevně ale jen proto, aby se zhluboka nadechlo a během týdne vyšplhalo o 150 procent!
Dle agentury S3, která mapuje aktivity shortařů, navíc k poctivému short squeeze pořád nedošlo a zmíněné 4,5 miliardy dolarů jen hasily první požáry. Pevnost ale dle S3 pořád stojí.
Stejně odhodlaný se zdá být i dav na fóru wallstreetbets, který své tažení pokládá v podstatě za křížovou výpravu proti velkým hamižným hedge fondům, které většinou stojí právě na shortovací straně.
Po finančních trzích se navíc poslední rok pohybuje velký objem rizikově naladěného kapitálu, který bude po ochlazení kryptotrhu hledat další příležitost, jak vydělat. Boje se tedy můžou klidně ještě protáhnout.
Pozn. autora: Tento text byl psán během slunného nedělního odpoledne a situace může být v době jeho publikace, ostatně stejně jako počasí, už úplně jiná.