Naučila svět, jak ve španělštině najít toalety nebo ještě užitečnější francouzskou větu „Ten medvěd je oranžový“. Pokud se na ní sami aktivně neučíte jeden z devětatřiceti jazyků, určitě jste o ní alespoň slyšeli. Nejpopulárnější aplikace na výuku jazyků Duolingo měla už koncem minulého roku po celém světě přes půl miliardy uživatelů a její popularita dál roste.
Čerstvě i mezi hráči na akciovém trhu. Pod tickerem DUOL společnost vstoupila ve středu na americkou burzu NASDAQ, kde v rámci první veřejné nabídky akcií prodala 3,7 milionu akcií za 102 dolarů za kus, i když původně cílila na cenu mezi 85 a 95 dolary.
Akcie pak uzavřely na hodnotě 139,01 dolarů a během prvního dne obchodování zvýšily svou hodnotu o šestatřicet procent. Firma tak první den svého pobytu na burze uzavřela s hodnotou pěti miliard dolarů, tedy asi 107,5 miliardy korun.
Při oznámení plánů ke vstupu na burzu přitom odborníci očekávali ohodnocení ve výši asi 3,4 miliardy dolarů. Za svou popularitu vděčí Duolingo formátu připomínajícím hru, ve které postupujete přes krátké tematické lekce a sbíráte body i cenné diamanty.
Za ty můžete nakupovat buď další úrovně, nebo třeba oblečky pro sovu, která vás provází a povzbuzuje. Máte pět životů, takže po pěti chybách si buď musíte přikoupit další, nebo počkat do příštího dne, kdy se vám srdíčka opět doplní. Aplikace je zdarma, ale nabízí uživatelům placenou prémium verzi bez reklam.
Duolingo založili už v roce 2009 na Pittsburghské univerzitě profesor Luis von Ahn se svým doktorandem Severinem Hackerem a první betaverzi dvojice spustila o dva roky později. Není to mimochodem poprvé, co se von Ahn zapsal do internetové historie – je zároveň zakladatelem společnosti reCAPTCHA, která pomáhá webovým stránkám odhalovat roboty a von Ahn ji před jedenácti lety prodal Microsoftu.
V případě Duolingo šlo původně o neziskovku, která byla financována z grantu chicagské McArthurovy nadace a kladla si za cíl poskytovat jazykové vzdělávání zdarma pro každého. Už v roce 2011 ale dvojice navázala první soukromou investicí ve výši 3,3 milionu dolarů.
V průběhu let následovaly další investice v řádech desítek milionů dolarů a Duolingo se mezitím stalo nejstahovanější vzdělávací aplikací a zaháčkovalo například i Billa Gatese, Jacka Dorseyho nebo Khloé Kardashian.
Zároveň si získalo popularitu například i mezi uprchlíky ze světových konfliktů a nebývale oblíbené je i v Česku – shodou okolností se řadíme na čtvrtou příčku v žebříčku nejhorlivějších studentů.
Další vlnu zájmu zaznamenala platforma během pandemie, kdy byli všichni připoutaní k displejům. Jen během prvních několika týdnů loni na jaře přibylo Duolingu třicet milionů uživatelů a zájem se odrazil i na příjmech aplikace.
161,7 milionu dolarů překonalo příjmy z roku 2019 o více než devadesát milionů a na konci roku se mohla firma pyšnit hodnotou 2,4 miliardy dolarů.