Možná to bude těsné, ale automobilka, která v Česku tvoří devět procent českého exportu a pět procent ročního HDP, má našlápnuto, aby už po osmé v řadě dodala zákazníkům během jednoho roku přes milion vozů.
Zájem o škodovky ve srovnání s loňskem výrazně roste. Tedy až na jediný trh. Západní Evropa plus 31 procent, Rusko plus 54 procent, střední Evropa včetně Česka plus 15 procent. Jen Čína, kde se naplno projevil nedostatek čipů, znamenala pro Škodu Auto razantní sešup prodejů o 43 procent.
Ve výsledku se tak ve víc než miliardové Číně Škodovce za první půlrok podařilo prodat stejně aut jako v Česku: 44 tisíc.
„Ohlížíme se za skvělým prvním pololetím. Navzdory nedostatku polovodičů a dopadům pandemie koronaviru se nám dokonce podařilo překonat výsledky roku 2019 před pandemií,“ okomentoval předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer pololetí, ve kterém jeho lidé vyrobili a prodali celkem 513 300 vozů, tedy o pětinu víc než loni.
Vyjádřeno penězi, tržby automobilce vzrostly v prvním pololetí o 35,2 procenta téměř na 10,2 miliardy eur, tedy přibližně na 260 miliard korun. Provozní výsledek se v porovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšil o 327,2 procenta na 974 milionů eur (asi 24,8 mld. Kč).
Nejlépe se už tradičně prodávaly Škody Octavie, kterých si zákazníci odvezli 121 tisíc. Na dalších třech pozicích se drží modely z kategorie SUV – Karoq, Kamiq a největší nabízená škodovka Kodiaq, která letos prošla poměrně výrazným omlazením.
Automobilce se také také daří naskočit na vlnu elektromobility s modelem Enyaq iV, kterého se i přes základní cenu převyšující milion korun prodalo 14 600 kusů.
Elektromobily navíc budou v nabídce přibývat. Do konce desetiletí hodlá Škoda Auto představit ještě další tři zcela nové modely do zásuvky. I díky nim by se mělo podařit naplnit cíl, který předpokládá, že podíl prodejů elektromobilů na evropských trzích bude u největší české firmy představovat padesát až sedmdesát procent.
První půlrok byl až na Čínu výborný. Dalších šest měsíců ale čekají nejen českou automobilku prohlubující se obtíže s globálním nedostatkem čipů. A to do té míry, že bude nutné zastavit výrobu. Ta se v automobilce nerozjede ani v týdnu po celozávodní dovolené, která je plánována na první dva týdny v srpnu.
Škoda Auto tak nemá problém prodávat, má problém vyrábět a dodávat auta zákazníkům, kteří na na ně v průměru čekají tři měsíce, u vybraných modelů a výbav mnohem déle. Desítky tisíc vyrobených, ale nedokončených aut zatím čekají na odstavných plochách v okolí výrobních závodů.
Tlak na výrobu se navíc během podzimu ještě zvýší. Do prodeje totiž půjde nová Škoda Fabia, momentálně čtvrtý nejoblíbenější model, a na linkách se začne rozjíždět i výroba druhé varianty elektrické Škody Enyaq, která nejspíš ponese označení iV Coupé.