Petr Svoboda začal podnikat v roce 2003 ve svých šestnácti letech. Jako kluk s dredy a podomácku vytuněným autem oslovoval byznysmeny v oblecích, že jim naprogramuje e-shop. Dnes jeho společnost Shopsys staví internetové obchody pro největší hráče na trhu, mezi zákazníky patří miliardové firmy jako Mountfield, Okay, Sconto nebo Prusa Research.

„Začátky byly hodně punkové. Za e-shop jsem dostával pět tisíc, dnes začínáme na pěti milionech. V dřevních dobách e-commerce jsem byl jedním z mála, kdo se této oblasti věnoval, takže zákazníky neodradilo ani to, že za nimi přišel středoškolák s dredy,“ vypráví Svoboda, který dnes firmu vede společně s Matějem Kapošvárym a Václavem Macíčkem.

info Foto Libor Fojtík
Matěj Kapošváry, Petr Svoboda a Václav Macíček

Začínal ale sám a programoval na volné noze. Napadlo ho přitom, že vytvoří platformu, na které může e-shopy vytvářet. Pracoval pro menší firmy, kterých se postupně nabalovalo víc a víc. Přibral k sobě tak i své spolužáky z elektrotechnické školy.

„Ze školy jsme jezdili do kanceláře, kde jsme seděli do jedenácti do večera, a ráno znovu tohle kolečko školy a práce,“ vzpomíná zakladatel ostravské firmy.

Mezi jeho zákazníky byli často podnikatelé odchovaní devadesátkami, kteří neváhali použít i poněkud nestandardní metody jednání. „Zažili jsme výhrůžky bombami pod autem, jestli něco nedokončíme včas. A jednou mi dokonce jeden podnikatel ukazoval fotku se slovy: To jsem já, to je Krejčíř a to je jeho tygr. Prostě nám vyhrožoval tygrem,“ líčí se smíchem Svoboda.

Jindy se zase jeho firma stala obětí hackerského útoku, kdy ji někdo vydíral, že zveřejní databáze jejích klientů, když nezaplatí bitcoinové výkupné. I přes podobné zážitky ale Shopsys dál rostl, až měl tým o padesáti lidech. A přišel tvrdý náraz.

Přišel tvrdý náraz.

Firma měla spoustu rozpracovaných projektů, ale nikdo nechtěl platit, než budou stoprocentně hotové. „Dostali jsme se až do fáze, kdy jsme neměli na výplaty. Najali jsme si krizového manažera, společně zadali pár čísel do excelu a na konci svítila trojka. Ptal jsem se ho, co to znamená. Odpověděl, že počet dní, než musíme vyhlásit insolvenci,“ vypráví Svoboda.

Během jediného týdne se tak musel rozloučit s polovinou firmy, přičemž neměl ani na odstupné. „Snažil jsem se to všem kamarádsky vysvětlit a dohodit jim jinou práci ve spřátelených firmách. Ale bylo to nesmírně těžké. V Shopsysu nakonec zůstali jen opravdoví srdcaři, kteří tam vydrželi i přesto, že věděli, že ještě několik měsíců nedostanou zaplaceno,“ líčí Svoboda.

info Foto Libor Fojtík

Tehdy se mu potvrdilo, že ode dna se odráží nejlépe. Firma se postupně otřepala z nejhoršího a nabrala druhý dech. Největší zásluhu na tom podle Svobody mají právě zaměstnanci, a to jak ti, kteří setrvali, tak nová krev, která do společnosti přišla.

Ostatně aby své pracovníky ocenil, dal jim před časem zaměstnanecké akcie. V současnosti ve firmě pracuje kolem sedmdesáti lidí a každý v ní má podíl, který se v průběhu kariérního růstu zvyšuje.

„Nějaký čas po tom, co jsme téměř zbankrotovali, jsme si mohli dovolit znovu nabírat nové lidi. Do firmy tehdy přišli sice nezkušení kluci, ale o to víc snaživí a hladoví po příležitostech. Celý dnešní management s výjimkou finančního ředitele vyrostl z lidí, kteří u nás začínali jako brigádníci nebo na stáži,“ říká Svoboda.

Skutečný zlom nastal v roce 2015. Do té doby firma dostala od klienta zadání a to naprogramovala. Nově ale začala nejprve zjišťovat potřeby zákazníků svých klientů – a teprve podle toho stavět e-shopy.

„Ještě než začneme tvořit internetový obchod, jdeme nejdřív do kamenné prodejny a díváme se, jak tam lidé nakupují. Zároveň analyzujeme, s jakými problémy volají zákazníci na call centrum. A ptáme se jich, co by si od e-shopu představovali,“ popisuje projektový ředitel Václav Macíček.

Firma zároveň využívá takzvané agilní řízení, kdy si klient kupuje její čas, ale dopředu přesně neví, jaký výsledek dostane. Shopsys s tímto přístupem začal v Česku jako první e-commerce agentura a tehdy nikdo nevěřil, že by to mohlo fungovat. Dnes je to standardní model, jakým se v tuzemsku vyvíjejí velké e-shopy.

Každou položenou cihlu průběžně vidíte a můžete ji kamkoli posunout.

„Na první pohled to zní šíleně. Je to, jako kdybyste si nechali postavit dům, ale nevěděli, jak bude vypadat. Každou položenou cihlu či dlaždičku ale průběžně vidíte a můžete je kamkoli posunout. Kdybyste měli dopředu dvěstěstránkovou specifikaci, tak sice dostanete hotový dům, ale až následně zjistíte, že tři sta věcí chcete změnit,“ přibližuje analogií Macíček.

Odvážným krokem bylo i rozhodnutí dát platformu, na které firma e-shopy vyvíjí, k dispozici jako open source. Na tento projekt získal Shopsys investici 25 milionů korun od Ondřeje Fryce a jeho fondu Reflex Capital. Díky tomu si zákazník může najít jakéhokoli programátora nebo agenturu, která staví na této platformě. A není rukojmím jednoho dodavatele.

„Chceme, aby u nás naši klienti nezůstávali, protože musí, ale protože jsou spokojení. Většina agentur si své platformy chrání jako rodinné stříbro, ale když nemají na klienta čas nebo zkrachují, tak je to obrovský problém. U nás tohle nehrozí. A nebojíme se do našich procesů zahrnout i zákazníka a vyvíjet e-shop společně s ním,“ vysvětluje provozní ředitel Matěj Kapošváry.

To je třeba případ výrobce 3D tiskáren Prusa Research, který má vlastní vývojáře a sám si vyvíjí viditelnou část e-shopu (frontend), zatímco jeho vnitřní fungování (backend) má na starosti tým Shopsysu. Podobně to bylo i u obchodníka s nábytkem Sconto, kde Shopsys postupně předal vývoj interním programátorům firmy a dnes už působí pouze v roli konzultanta.

Spuštěním e-shopu přitom pro Shopsys práce nekončí. Obvykle klientům dál pomáhá internetový obchod rozvíjet a vylepšovat pomocí analýzy dat a měření, rozšiřovat ho třeba v souvislosti s expanzí do zahraničí a získávat nové zákazníky.

Za osmnáct let vytvořil Shopsys přes 800 e-shopů, z toho drtivou většinu v prvních osmi letech. V poslední době se soustředí na velké projekty, jejichž vývoj trvá někdy i dvanáct a více měsíců. Těch ročně spustí kolem čtyř až pěti.

„Pro malou firmu se dá vytvořit e-shop na pár kliknutí. Ale velcí hráči mají složité systémy a procesy a potřebují na ně internetový obchod perfektně napasovat,“ připomíná Kapošváry.

„To trvá měsíce a stojí to miliony korun. Velcí hráči už e-shopy měli před pandemií, ale díky tomu, že se jim na nich za poslední rok výrazně zvýšil obrat, se nebáli do nich dál investovat, což nám hodně pomohlo,“ popisuje.

Shopsys tak loni vyrostl o 44 procent, což je víc než oblast e-commerce, která se v Česku zvedla o 26 procent. Fiskální rok společnost uzavřela se 78 miliony korun a letos míří ke stovce. Čeká přitom, že skutečný boom zájmu o její služby v souvislosti s covidem ještě přijde.

80 %

Až tolik e-commerce obratu generuje v Česku stovka největších e-shopů

Cílí na sto největších e-shopů, které v Česku generují sedmdesát až osmdesát procent obratu trhu. Celkem tady působí kolem padesáti tisíc e-shopů, ale obvykle jde o velmi malé obchody. Právě na ty se zaměřuje většina agentur nabízejících vývoj internetových obchodů – e-shopy v hodnotě pěti a více milionů korun staví podobně jako Shopsys jen několik firem.

„Přál bych si, abychom na českém trhu obsadili drtivou většinu příček v první stovce e-shopů. Zatím jsme zhruba na desetině, takže nás čeká ještě hodně práce,“ říká Petr Svoboda. Do budoucna by rád udržel roční tempo růstu okolo dvaceti až čtyřiceti procent a své podnikání rozšířil i do zahraničí.