Asi jste si už všimli, že kola jdou neuvěřitelně na dračku. Společnost Bikero, která provozuje e-shop a kamenné prodejny, se nejenže svezla na vlně obrovského zájmu o cyklistiku během covidu, dokonce tvrdí, že ji odstartovala. 

Firma už existuje šest let a její začátky nebyly nic moc. Jak obchod v Hradci Králové, tak e-shop se při rozjezdu plazily ve ztrátě. Změna přišla až v posledních dvou letech. Poprvé bylo Bikero v černých číslech v roce 2019 a v roce 2020 se jeho výsledky dokonce se zdvojnásobily.

A společnost může slavit dál, protože letošní výsledky vypadají ještě lépe, zvýšily se o dalších více než šedesát procent v porovnání s rekordním předchozím obdobím. Zatímco loni se jeho tržby pohybovaly okolo 115 milionů korun, za letošních sedm měsíců je to už 76 milionů a očekává se další růst. 

Obrovský zájem o kola dokládá zakladatel a majitel společnosti Jan Coufal na jednoduchém příkladu: „Když dostaneme zprávu, že je kamion s koly proclený, uvolníme zásilku pro sklad e-shopu. A do deseti minut je pryč. Kdybychom přivezli dvacet kamionů kol, prodali bychom je všechny,“ popisuje. 

Zdejší úspěch se prý koná nejen zásluhou pandemie, která vyhnala lidi z městské hromadné dopravy a přinutila sportovat mimo davy na čerstvém vzduchu. Svou roli sehrála také účinná a masivní reklamní kampaň a posílení manažerského týmu o odborníka Martina Kudrnu, který napravil strategické chyby, poskládal správně nabídku a vykopl tím firmu vzhůru. 

Za to mu teď původní jediný vlastník a zakladatel Bikera Jan Coufal přenechal podíl ve firmě. A udělal ještě jedno zásadní rozhodnutí – svoji majoritu prodal vlastní společnosti Czech Promotion, ve které je čtyřicetiprocentním společníkem, zbytek patří Milanu Drozenovi a Michalu Růžičkovi.

Důvod je zřejmý – společnost má větší kapitálovou sílu a zajistí zdroje pro další investice. Do osmi let totiž majitelé chtějí dosáhnout obratu okolo jedné miliardy korun.

Na svém cíli už usilovně pracují, během několika měsíců otevírají novou, v pořadí již třetí, pražskou prodejnu a také stěhují logistické centrum z Hradce Králové, kde stojí jejich první obchod, na sever Prahy a zároveň ho zvětšují. Investice do rozšíření počítají řádově v desítkách milionů korun. 

Tím jízda nekončí. Firma chce obsadit prodejnami celou Prahu, expandovat do větších měst a do budoucna zamířit i za hranice.

Na začátku úspěchu a velkých plánů byly přitom prodřené pláště. Jan Coufal, zapálený cyklista, jezdil tak usilovně, až je zničil, a když si chtěl koupit na internetu nové, zjistil, že je nikdo nenabízí. A tak si spolumajitel reklamní a marketingové společnosti Czech Promotion a mimo jiné spolutvůrce zeleného reklamního mužíčka alzáka řekl, ejhle, díra na trhu. Proč ji nevyužít! 

info Foto Klára Mariňáková
Foto Klára Mariňáková

Byl to tak trochu i pocit prázdných rukou. „Naše firma Czech Promotion začala být tak úspěšná, že jsme předali kompetence manažerům, což skvěle zafungovalo, a my najednou měli mnohem víc času. V rámci něj jsem začal víc jezdit na kole, i proto abych za chvíli neměl dvě stě kilo,“ směje se a dodává, že musí být pořád v pohybu. Nový byznys se tak přímo nabízel. 

Založil Bikero a pár let se pral s minusovými výsledky. Jeho filozofie byla ale od začátku jasná – když velmi dobře fungují obchody typu Alza nebo Mall, proč by stejně skvěle nemohl prosperovat i cyklistický e-shop.

„Navíc mě štval způsob nakupování v kamenných prodejnách. Stojí tu spousta kol a prodavač jich musí mnoho odsunout, když chce ukázat to, které jste si vybrali. A pak je z toho většinou protivný,“ líčí Coufal. 

K tomu měl občas pocit, že se obyčejný smrtelník, který jen rád jezdí na kole, ale není zrovna odborník, v kamenných prodejnách trochu ztrácí. „Vychrlí tu na vás spoustu názvů a značek a vy si připadáte až hloupě,“ říká a dodává, že jsme sice národem cyklistů, ale hodně z nás jezdí na špatném kole.

„Většina Čechů vlastní horské kolo, ale přitom jezdí na zpevněných cestách a vůbec ho nepotřebuje. V tom je velký potenciál,“ odkrývá jedno ze svých es v rukávu. Myslí si, že lidé přezbrojí ve chvíli, kdy jim někdo bude umět poradit, jaké kolo si mají koupit, když ho používají každý den na několikakilometrovou cestu nebo ho vytáhnou třikrát za rok na delší výlet. 

I když mu hodně lidí na začátku říkalo, že prodávat kola po internetu je nesmysl, protože si ho přece každý potřebuje osedět a ohmatat, nezalekl se. 

A současná čísla ukazují, že jeho sázka vyšla. Loni prodala společnost okolo tří tisíc kol – jejich prodej se na celkových tržbách podílel čtyřiceti procenty, zbylých šedesát tvořily doplňky a vybavení. 

„Počítali jsme s tím, že budeme muset do firmy zpočátku nalít spoustu peněz jako do každého startupu, ale mysleli jsme, že nebude nic moc složitého poskládat sortiment a hned vydělávat. Jenže to se nejdřív moc nedařilo, není to tak jednoduché,“ přiznává chyby, které v prvních letech táhly společnost dolů. 

Jenže pak přišel Martin Kudrna a pomohl napravit omyly, sestavil sortiment tak, aby byl optimální a firma ho nakupovala ve správném čase a za dobrou cenu.

„Intuitivně jsme zároveň začali šlapat do komunikační kampaně a využívat nástroje, které máme a umíme s nimi pracovat,“ vzpomíná Coufal na dobu, kdy z televize útočila poměrně agresivní, jak sám říká intenzivní reklama, díky které značku Bikero zná podle průzkumů sedmdesát procent lidí.

„V tomto ohledu se můžeme směle označovat za lídra trhu. Za pět let je to slušný výkon. Jsem na to pyšný, vnímám značku jako obrovskou hodnotu,“ pochvaluje si.

Za úspěchem stojí i odvaha trochu zariskovat v objednávkách. Kola jsou celosvětově horký sortiment, čeká se na ně a jejich dodací lhůty jsou dlouhé. Když se na začátku pandemie někteří prodejci zalekli a rušili předobjednávky u distributorů, protože se báli zavřených prodejen a ležáků na skladě, bikero naopak zrušené objednávky skupovalo.

„Byla to síla. Podle čísel jsme zpětně zjistili, že na začátku pandemie u nás prodejní boom nastal už čtrnáct dní před konkurencí. Zpočátku sezony prodeje rostly o šest set procent měsíčně, v konečném součtu pak o 360 procent meziročně,“ říká. Svoji vítěznou jízdu zvládají s dvaceti zaměstnanci, jejichž tým by se měl v dohledné době rozrůst o další desítku. 

Ve strategii velkých objednávek pokračují i teď, kdy se jejich konkurence přestává koly zásobovat, protože potřebuje peníze na nákup zimního zboží. „Rozhodli jsme se, že nebudeme prodávat lyže a zimní výbavu a plně se soustředíme na kola. Chceme lidi naučit, že cyklistika je celoroční sport,“ usmívá se Coufal. Nasednout a jet podle něj v Česku nejde jen pár dní v roce.