Projekt letadla Zuri s kolmým vzletem i přistáním podnikatele Michala Illicha, které má změnit budoucnost dopravy, se po čtyřech letech vývoje posouvá do další fáze.
Zmenšený model budoucího letadla, s rozpětím křídel jedenáct metrů, má za sebou několikaměsíční úspěšné pozemní testování a začíná s další fází prověřování na letišti ve Zbraslavicích.
„První pozemní test jsme provedli v prosinci, poslední v dubnu. V červenci jsme měli ještě jeden už na letišti, který považuji za zahájení další fáze. Všechny testy proběhly v naprostém pořádku,“ říká k tomu zakladatel projektu Michal Illich.
Technologický podnikatel zároveň vůbec poprvé od zahájení vývoje v roce 2017 ukázal fotky kompletního testovacího modelu, který je jen o něco menší než chystaný prototyp Zuri, jenž bude schopen přepravovat čtyři lidi.
Součástí testů bylo prověřování komunikace mezi jednotlivými systémy, ověření teoretických výpočtů a analýz či potvrzení výkonu a fyzického uspořádání pohonné jednotky, napájecích zdrojů a metod řízení.
Řídicí systém totiž u letadla ovládá osm elektromotorů najednou. A na rozdíl od letounů s jedním nebo dvěma motory musí při kolmém startu či přistání přesně řídit výkon každého elektromotoru zvlášť a reagovat na pohyb stroje ve vzduchu v řádu milisekund. Cílem je zajistit, aby vertikální vzlet i přistání byly co nejplynulejší.
Úspěšné výsledky testů jsou pro Zuri důležité nejen z pohledu ověření funkčnosti jednotlivých systémů a výkonů motorů, ale také proto, že projekt má nyní zelenou posunout se do další fáze testování, ve které už se odlepí od země.
„Pokud se vše podaří, příští týden budeme provádět první vzletový test, kdy se letadlo dostane do visu v řádu jednotek metrů nad zem,“ předesílá Michal Illich.
Firma, která od svého založení od investorů, mezi nimiž je například Marek Rosa z GoodAI nebo fond Pale Fire Capital, posbírala už přes třicet milionů korun, se chce v budoucnu uchytit na poli regionální letecké přepravy.
V současnosti chystá zcela nový koncept s označením Zuri 2.0, který oficiálně představí na podzim tohoto roku, pravděpodobně v říjnu.
Detaily, v čem bude Zuri 2.0 odlišný od svého předchůdce, si Illich zatím nechává pro sebe. Prozradil jen, že novinka bude lepší z pohledu aerodynamiky i hmotnosti. Současný model tak s největší pravděpodobností čekají na podzim poslední testy a pak se budou opakovat s novou verzí.
Kdy spatří světlo světa samotný funkční prototyp, který bude schopen převážet až čtyři pasažéry, si Michal Illich nyní netroufne odhadnout. Plány jsou ale takové, že se bude pohybovat rychlostí až kolem 300 kilometrů za hodinu při doletu až 700 kilometrů. Ke svému přistání i vzletu pak bude potřebovat prostor o rozměrech 15 x 15 metrů.
Na projektu nyní pracuje zhruba dvanáct lidí, z toho osm na plný úvazek. Illich chce však tým rozšířit ještě o leteckého konstruktéra, aerodynamika nebo elektrotechnika. A také o nové peníze. Proto aktuálně jedná s novým investorem, který by měl s dalším vývojem Zuri pomoci.
„Máme zájemce o investici, jednání se dobře vyvíjí a snad se nám je brzy podaří dotáhnout,“ říká k tomu Illich.
Video: Jak by jednou mohlo vypadat letadlo Zuri?