Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Taxík na burze

Foto Lilium

Letecké taxíky budoucnosti Lilium „odletěly“ do New Yorku. Stejnojmenná společnost z Mnichova, která vyvinula elektrický letoun s kolmým vzletem i přistáním, totiž vstoupila na americkou burzu Nasdaq.

Začátek sice nebyl zrovna hvězdný, firma získala o 250 milionů dolarů méně, než plánovala, ale zástupci firmy si krok i tak chválí. V Liliu plánují, že do čtyř let začnou jejich sedmimístné letecké taxíky Lilium létat v několika regionech.

Děti na řadě

Pfizer a BioNTech chtějí začít očkovat proti koronaviru i menší děti. Podle výsledků nových klinických studií je totiž vakcína bezpečná a funkční i pro děti od pěti do dvanácti let. V Německu by se s jejich očkováním mělo začít na začátku příštího roku. Do konce letošního roku by také mělo být jasné, jestli vakcínu doporučí i pro nejmenší děti.

Nová doba, nová jména

Foto Volkswagen

Brzy skončí nejen auta se spalovacími motory od Volkswagenu, ale spolu s nimi bude šlus i tradičních jmen, jako jsou Golf, Passat nebo třeba Tiguan.

Podle Ralfa Brandstättera, který má v koncernu na starosti značku Volkswagen, se všechna nová elektroauta budou jmenovat ID. Podle současných plánů mají z evropských továren VW vyjet poslední auta se spalovacími motory nejpozději v roce 2035.

E-veterán

Veteráni jsou krásná auta. O jejich spotřebě a emisích se ale v pozitivních superlativech moc mluvit nedá. I to se ovšem dá v době tlaku na elektroauta vyřešit. Bavorský automechanik Heiko Fleck umí z veteránů udělat elektroauta a postavil si na tom rostoucí byznys.

Například starý VW Bus dojede na jedno nabití 250 kilometrů a pro všechny případy má dál i svůj starý spalovací motor. Jednu nevýhodu ovšem taková přestavba má: její cena se pohybuje v desítkách tisíc eur.

Díky a tschüss!

Foto Getty

Během pandemie měla Lufthansa namále, před krachem ji zachránily státní peníze. Teď se letecká společnost oklepala, byznys funguje zase lépe a společnost se chce státní půjčky zbavit.

Chystá proto navýšení základního kapitálu a plánuje, že se vymaní ze státního vlivu. Emise se spustí zítra a zájemci budou moct nakoupit až do 5. října akcie za cenu 3,58 eura. Lufthansa tak chce získat přes dvě miliardy eur.

Proč takový spěch na vrácení peněz? Vedení letecké společnosti chce půjčku urovnat ještě předtím, než vznikne nová spolková vláda. To ale není jediný důvod: bez vrácení státní podpory jsou vyloučeny fúze a akvizice. A právě v těch nyní vidí šéf Lufthansy velký potenciál.