Zkusili jste se někdy probrat ledničkou, abyste zjistili komu „platíte za jídlo“, které v ní máte? Lídři světového potravinářského průmyslu se spoléhají na to, že tím čas ztrácet nebudete. Složité vlastnické vazby v tom, jaká značka spadá pod který koncern, jim totiž velmi vyhovují. Proč?
Díky tomu se může stát, že lidé houfně kupují svůj oblíbený produkt, i když výtěžek z něj připadá společnostem, proti kterým jinak zarytě bojují. Tím spíš, že veškerá průmyslová výroba potravin a nápojů (kromě základních – voda, mléko, máslo, uzeniny, luštěniny, pečivo, zelenina, ovoce), patří pouhým deseti konglomerátům, které kontrolují veškerý obrat.
Čtěte také: #BezAndreje. Přes čárový kód odhalíte, jestli je kuře Babišovo
Toto je 10 gigantů z nákupních košíků podle serveru insider.com.
1. Nestlé (roční obrat 87 miliard dolarů)
Absolutním vítězem (byť v tomto smyslu může mít takové označení poněkud negativní nádech) je britsko-švýcarský koncern Nestlé. A i když se mu dlouhodobě daří, je na tom podobně negativně i jeho renomé. Aby vybalancoval tenkou hranu mezi ekonomickou dravostí a neetickým jednáním, zaměstnává ty nejlepší PR odborníky a advokáty z celého Švýcarska i Británie. Ti už museli za dobu existence Nestlé (od roku 1866) řešit například bojkot značky kvůli příliš agresivní reklamní kampani za náhražky kojenecké výživy, vykořisťování zaměstnanců v továrnách v Etiopii nebo dumpingové ceny čokolád v Kanadě. Přesto se společnosti daří držet vliv prakticky ve všech klíčových odvětvích (cukrovinky: Kit-Kat, Lion, Orion, Jojo, Polo, Mövenpick; dětské cereálie: Nesquik, Chocapic, Cini Minis; káva: Nescafé, Ricoré, Dolce Gusto, Caro; polotovary: Maggi, Giuseppe).
2. PepsiCo (63 mld.)
Druhým největším gigantem v žebříčku je americká společnost PepsiCo, Inc. Od roku 1965, kdy byla v New Yorku založena, je přímým a největším konkurentem Coca-Coly. Na rozdíl od ní je ovšem sortiment PepsiCo mnohem širší. Mimo nápoje a slazené limonády, které přirozeně tvoří základ její produkce (Pepsi, RC Cola, Mirinda, 7UP, Mountain Dew, Tropicana, Lipton) jde o řetězce rychlého občerstvení Taco Bell a KFC. To je mezi podobnými konglomeráty docela unikát, ale PepsiCo šla ještě dál. V roce 2001 koupila velkovýrobce cereálií Quaker Oats, který jí sám ročně zajistí kolem 5 miliard dolarů.
3. Unilever (59,1 mld.)
Bronzový Unilever je, na rozdíl od většiny svých konkurentů v tomto měření, specifický tím, že je nadnárodní. Toto nizozemsko-britské společenství má centrálu jak v Rotterdamu, tak v Londýně, kde také vstoupilo na burzu. Největší výdělky Unileveru pocházejí z nejrůznějších variant majonéz Hellmann’s, polévkového sortimentu Knorr, másel Rama, nanuků Algida a Magnum a nepotravinových produktů Dove, Axe, Rexona nebo Persil.
4. Coca-Cola (44,3 mld.)
Doménou této společnosti založené po americké občanské válce v Georgii je samozřejmě stejnojmenná slazená soda. Příběh Johna Pembertona, doktora, který se kvůli válečnému zranění stal závislým na morfiu a rozhodl se přijít na trh s legální náhražkou, je dnes už notoricky známý, stejně jako další nápoje, o které se Coca-Cola časem rozrostla: Sprite, Fanta nebo Dr. Pepper. Moc jiných velkých značek (oproti ostatním konkurentům z tohoto žebříčku) Coca-Cola ve stáji nemá – snad s výjimkou Cappy či Nestea – a přesto stojí hned v závěsu za vedoucí trojicí. Jde o vzácnou ukázku fungujícího paradoxu.
5. Mars (33 mld.)
Americká společnost Mars sice sídlí ve Washingtonu, ale obrovské pobočky má po celém světě. Asi nikoho nepřekvapí, že se jedná o vlastníka čokoládových tyčinek Mars (a též konkurenčních Snickers, Twix, Bounty, Milky-Way, bonbonů M&M’s a mnohých dalších). Zajímavější jsou však akvizice, které má Mars mimo své hřiště. Jde především o The Wrigley Company, která vyrábí žvýkačky Wrigley´s, Orbit, Airwaves, Winterfresh, Big Red, Hubba Bubba, žvýkací bonbony Skittles a Starburst, dále o společnost Uncle Ben´s – velkovýrobce rýže, luštěnin a omáček a celou řadu značek žrádla pro domácí mazlíčky, jako Cesar, Chappi, Kit-e-Kat, Pedigree nebo Whiskas. A i když bývá Mars často kritizována ochránci životního prostředí za devastaci pralesů kvůli těžbě palmového oleje, byla před třemi lety časopisem Fortune zařazena mezi top 100 firem s nejlepšími podmínkami pro zaměstnance.
6. Mondelez (29,6 mld.)
Firma z Illinoisu se zaměřuje především na výrobu sušenek a cukrovinek. Vlastní oblíbené a silné značky Oreo, TUC, Toblerone nebo Milka. Na své si přijde ale i díky prodeji nápojů v prášku Tang. Proto si mohla v posledním roce dovolit výrazně rozšířit výrobu a nyní operuje ve více než 165 zemích světa.
7. Danone (24,9 mld.)
Další evropským zástupcem v žebříčku je firma Danone, která sice byla založená ve Španělsku, ale nyní už řadu let sídlí v Paříži. Pokud někdo může překonat produkci Yoplait, je to samozřejmě Danone, ale mléčné výrobky nejsou všechno. Do výčtu brandů francouzského holdingu patří např. také Activia, Actimel, dětské výživy Bebiko nebo Nutrilon a dokonce i voda Evian.
8. General Mills (17,6 mld.)
Na osmém místě figuruje americká skupina General Mills. Na rozdíl od konkurenčních Kellogg’s je její výroba soustředěna téměř výhradně ve státě Minnesota. Značky, které vlastní, jsou ale dobře známé po celém světě. Jedná se například o téměř největšího globálního výrobce jogurtů Yoplait nebo producenta nanuků, zmrzlin a čokolád Häagen-Dazs.
9. Asociated British Foods (16,6 mld.)
Jak už název napovídá, devátá v žebříčku je britská potravinářská firma se sídlem v Londýně. Figuruje na londýnské burze a mezi její nejsilnější koně patří společnost Dorset Cereals, která obstarává (zejména) snídaňový sortiment – od müsli až po proslulé čaje Twinings, a také síť maloobchodů Primark, které jsou v Británii velmi populární.
10. Kellogg’s (13,5 mld.)
Americká společnost Kellog‘s má továrny ve více než osmnácti zemích světa a specializuje se hlavně na cereálie prodávané především ve Spojených státech (Chocos, Cinnabon, Corn Pops…), ale vlastní třeba i oblíbené chipsy Pringles.