V byznysu se spodním prádlem se minulý týden objevily dvě výrazné zprávy: Rihanna a Kim Kardashian vyhlásily, jakých výsledků dosáhly se svými módními značkami ve štědrých investičních kolech.
Rihannina značka spodního prádla Savage X Fenty si v Series C vysloužila 125 milionů dolarů. A hned další den přinesla agentura Bloomberg zprávu, že Skims, značka tvarovacího spodního prádla Kim Kardashian, získala od investorů 240 milionů dolarů a zdvojnásobila svou valuaci na 3,2 miliardy dolarů.
Obě ženy – dolarové miliardářky – se s růstem svých společností zejména na sociálních sítích rády okamžitě pochlubí. Stejně jako mnohé další celebrity v byznysu jsou mnohem opatrnější, co se týče odkrývání klíčových finančních dat. Obecně spíše nechtějí zveřejňovat, kolik samy investovaly, a už vůbec nerady mluví o číslech týkajících se prodejů.
„U veřejnosti se podobné firmy těší velké oblibě. Pokud je s nimi navíc spojeno velké jméno, mají to mnohem snadnější,“ říká Sucharita Kodali, analytička prodeje pro Forrester. Ohledně své valuace si podle ní většina startupů vymýšlí – většinou ji nadhodnotí dvakrát až desetkrát.
Celebrity často používají v boji o uznání startupu své tváře jako meč i štít. Už dříve jsme to mohli sledovat u Gwyneth Paltrow, která v roce 2008 rozjela lifestylovou značku Goop. Než za deset let v Series C získala padesát milionů dolarů, odhadovaly různé zdroje tržby značky na patnáct až dvacet milionů dolarů. Oficiálně však čísla nikdo nepotvrdil.
Dnes již značka Goop víc než ze slávy své zakladatelky těží z kontroverzní nabídky ezoterických výrobků – například vajíčka Jade Egg, které má po zavedení do vaginy údajně rozproudit sexuální energii. Zatímco se tedy značka s diskutabilními produkty rozhodně nekrotí, se zveřejňováním ročních prodejů otálí.
Country zpěvák Blake Shelton, sedmdesátá nejvýdělečnější celebrita podle amerického Forbesu, těží většinu svého jmění z role kouče v pěvecké soutěži The Voice. Loni časopis Rolling Stone informoval o tom, že v tichosti prodal svůj hudební katalog za padesát milionů dolarů. Když byl nedávno na tento obchod tázán, typicky hovorný Shelton rázem ztichl.
Poté co se princ Harry s Meghan Markle zřekli svých královských povinností i výsad, začali živit svou popularitu v Americe a oznámili spolupráci s Netflixem a Spotify. Smlouvu uzavřeli také s Harry Walker Agency, sdružující světové řečníky.
Když však mají hodnotu těchto spoluprací vyčíslit, jsou bývalí šlechtici tajemní o nemnoho méně než ona královská „Firma“, z níž utekli.
Zatímco některé celebrity tedy mlží a mlží, jiné prostě lžou. Třeba jako Kylie Jenner. Hvězda reality show a zakladatelka značky Kylie Cosmetics se chlubila s tržbami 390 milionů dolarů za rok 2019 a tyto cifry z ní teoreticky udělaly nejmladší self-made miliardářku.
Veřejně obchodovaná společnost Coty následující rok koupila jedenapadesát procent Kylie Cosmetics a firmu ohodnotila na 1,2 miliardy dolarů. Brzy však vyšlo najevo, že hodnota značky je oproti výrokům Jenner zhruba poloviční – a dotyčná tak ze seznamu miliardářů vypadla.
Proč lhát nebo tajit informace? „Americká Komise pro kontrolu cenných papírů nemá nad výroky privátních společností moc a nepodléhají žádnému správnímu úřadu,“ vysvětluje Kodali. „Venture kapitálová komunita hraje velkou roli v propagaci těchto lží, nikdo je nezpochybňuje.“
Analytička upozorňuje, že než se takováto společnost rozhodne vstoupit na burzu, neexistuje způsob, jak exaktněji určit pevnost jejích základů. „Když Jessica Alba rozjížděla společnost The Honest Co., zdála se věrohodná od počátku, ale že jsou skutečně „honest“ i finanční údaje, se ukázalo teprve po vstupu na burzu,“ nastiňuje Kodali.
Z pozitivnějších příkladů poukazuje na nedávnou padesátimilionovou investici Rogera Federera do tenisek On Running. Společnost na burzu vstoupila v září 2021 s valuací 11,3 miliardy dolarů.
„Růst téhle značky se nezdá být založen jen na něčí slávě,“ vysvětluje Kodali. „Neslyšela jsem o ní z novinového titulku, ale od běžecké a investorské komunity. Než se začaly prodávat akcie, v médiích byla o značce sotva někdy zmínka,“ připomíná.
Zatím zůstává spíše záhadou, jak moc do trhu se spodním prádlem skutečně hovoří v úvodu zmíněné Savage X Fenty či Skims. Simeon Siegel, analytik prodeje v BMO Capital Markets, poukazuje na jejich snahu vydělat na aktuální zranitelnosti Victoria’s Secret. Rihannina značka nicméně i s celkovým objemem investic 310 milionů dolarů hraje jinou ligu než Victoria’s Secret, která měla za rok 2021 tržby pět miliard dolarů.
Zároveň platí, že Rihannu i Kim Kardashian na sociálních sítích sleduje téměř neuvěřitelných 300 milionů lidí a jejich sláva funguje už nyní jako tryskový výtah k ještě většímu bohatství.
„Já
za nimi spíše tuším startupy, které přeceňují svůj výkon. A
děje se tak ve vlnách, jak se trh přehřívá,“ domnívá se
Kodali. „Jakmile jste však na burze, už nemáte, kam se schovat.“