Americká společnost Peloton Interactive proslula výrobou rotopedů připojených k internetu. Je to solidní byznys model: díky propojení stacionárního bicyklu se vzdálenými servery se z cvičenců stávají současně předplatitelé onlinových tréninků, streamovaných až do domácí tělocvičny.
Marketingový model firmy už tak neprůstřelný není. Respektive v posledních pár měsících se mu do předního kola zasekly dva příslovečné klacky. A pozor: obnášejí i spoilery pro televizní seriály Sex ve městě a Miliardy.
Prvním byla nešťastná událost v novodobém pokračování seriálu Sex ve městě, kdy po cvičení na rotopedu právě od firmy Peloton zemřel na infarkt božský pan Božský. Druhý obdobný incident následoval v aktuální šesté řadě seriálu Miliardy, v níž malý infarkt postihl po jízdě na rotopedu od téže společnosti postavu Mikea „Wagse“ Wagnera.
Peloton se ani jedné ze seriálových událostí nezalekl a s větším či menším ohlasem na ně mediálně zareagoval. Humbuk vzbudil virální klip, v němž firma ve spolupráci se společností Maximum Effort pana Božského vzkřísila – aby po krátké době klip zase smazala v reakci na to, že byl představitel Božského Chris North nařčen dvěma ženami ze sexuálního obtěžování v letech 2004 a 2015.
Když se však podíváte na vývoj akcií Pelotonu z vyšší perspektivy, televizní problémy sice hodnotu titulu trochu rozhodily, ale její celkový nevábný vývoj závisí na něčem mnohem zásadnějším.
Ano, po smrti pana Božského akcie Pelotonu zaznamenaly propad o 11,3 procenta, ale ve hře už delší dobu figurovalo více faktorů. Peloton zažil vrchol v předchozích dvou pandemických letech, kdy se lidé přesunuli z veřejných posiloven domů, kam si nastěhovali kupříkladu rotopedy.
Virální trend přinesl Pelotonu až kultovní ohlas. Aby společnost uspokojila gigantickou poptávku, investovala do produkce v USA v květnu 2021 400 milionů dolarů.
Jak ale začala protipandemická opatření postupem loňského roku odeznívat, lidé se ze stacionárních domácích bicyklů vrátili na stacionární bycikly ve fitcentrech – a také na ty opravdické. Poptávka po rotopedech Pelotonu společně s akciemi společnosti tento vývoj věrně kopírovala.
Firma proto snižuje výrobu a nově propustila 2800 zaměstnanců, tedy zhruba dvacet procent své korporátní pracovní síly. Globální propouštění má zasáhnout „všechny úrovně společnosti“ a na jejím vrcholu proběhla rošáda: uvolněné místo CEO obsadil Barry McCarthy, někdejší CFO Spotify, který už zastával rovněž vysokou pozici v Netflixu.
McCarthyho předchůdce John Foley (na úvodní fotografii) v otevřeném dopisu zaměstnancům zdůraznil, že jeho nahrazení – přičemž zůstává v představenstvu společnosti – je vyvrcholením plánu na nové směřování firmy, rozjetého už před několika měsíci.
Nespokojenost investorů přitom získala na obrátkách především během letošního ledna. Server TechCrunch informoval, že investorská společnost Blackwells Capital přímo vyzvala k odstoupení Foleyho a prošetření prodejů Pelotonu, neboť „je pozoruhodné, že společnost je na tom dnes hůře než před pandemií“.
Odkazovala přitom na fixní ceny, přeplněné sklady a apatickou strategii. K tomu doplňte skutečnost, že Peloton v posledních měsících zaostával za každou další firmou v Nasdaq 100 a máte celkem jasno, že smrt seriálové postavy je nejmenším z jeho problémů.