Šéfa Škody Auto Thomase Schäfera čeká tříměsíční sezení na dvou židlích. Českou automobilku, kam přišel předloni v létě, sice povede až do konce června, ale od dubna bude zároveň řídit i silnější kalibr – značku Volkswagen. A navíc Škodovku bude svému nástupci předávat v asi nejdivočejším období její existence.
Nový šéf, který Schäfera vystřídá, měl být představen už dnes, na výroční konferenci, na které automobilka zveřejňuje své výsledky a i další plány. Jenže to se nestalo. „Výběr stále běží. Věříme, že můj nástupce bude známý během následujících dvou týdnů,“ sdělil Schäfer. Ještě to tak byl on sám, kdo ukázal, jak se daří automobilce, která v Česku tvoří devět procent českého exportu a pět procent ročního HDP.
„Rok 2021 jsme zvládli se ctí,“ řekl Schäfer a narážel tím hlavně na problémy spojené s výrobou, kterou brzdil nedostatek čipů. A to do té míry, že automobilka musela zastavovat výrobu. I tak si ale celkově nevedla špatně. Celá skupina Škoda Auto včetně dceřiných firem totiž loni zvýšila zisk po zdanění o 65,5 procenta na 876 milionů eur, což je zhruba 21,6 miliardy korun.
Finančně růst se Škodovce dařilo i přesto, že oproti roku 2020 prodala výrazně méně aut. „Ve Škodovce jsme kvůli nedostatku polovodičů přišli o více než 280 tisíc aut,“ uvedl Schäfer. To je meziročně o 12,6 procenta méně. Za zvýšením ziskovosti tak stojí vývoj směnných kurzů, ale z velké části zejména zaměření na prodej aut s vyšší marží. Škoda Auto už zkrátka není levnou automobilkou zaměřenou na menší vozy.
Největší zájem byl opět o Škodu Octavia, které se prodalo 172 tisíc exemplářů. Následovaly ji stále úspěšnější modely kategorie SUV Kamiq s 111 tisíci vozy a Karoq se 109 tisíci vozy.
Dobře se vedlo i loni představenému a velmi výdělečnému elektromobilu Enyaq iV. Toho se prodalo téměř 45 tisíc kusů. Objednávek na něj má přitom Škodovka napříč Evropou posbíráno ještě jednou tolik.
Jenže právě výroba enyaqu momentálně už déle než týden stojí. Tentokrát za to nemůžou čipy, ale válka na Ukrajině, odkud automobilka odebírala kabelové svazky. Podle Karstena Schnakeho, člena představenstva zodpovědného za výrobu, se už však na Ukrajině podařilo výrobu svazků obnovit. „Za to před ukrajinskými kolegy smekám,“ poznamenal Schnake.
Zhruba od poloviny dubna by se pak měla rozjet další výroba kabelových svazků v alternativním závodě, kterou automobilka zajišťuje pro případ, že se situace na Ukrajině zhorší. Týden poté by se měla obnovit i výroba Škody Enyaq iV a rozjede se i produkce nejnovějšího modelu Škoda Enyaq Coupé iV.
Výroba vysokomaržových modelů bude pro Škodovku v nejbližších měsících zásadní. S ohledem na válku na Východě a s ní spojené sankce hrozí, že rovnou může škrtnout desetinu prodejů, které jí dělalo Rusko.
Dalších zhruba sto tisíc aut pak dodávala do dalších zemí bývalého Sovětského svazu. A i o ty může Škoda Auto přijít, protože tyto země zásobovala ze dvou továren v Rusku. „Uvidíme, jestli bude možné obnovit výrobu v Rusku. A pokud ne, nebudou ani žádné dodávky,“ odpověděl na dotaz Forbesu Thomas Schäfer.
Dalším problémovým a pro Škodu Auto před nástupem covidu-19 velmi důležitým trhem byla Čína. Česká značka se tam loni dostala jen na čtvrtinu prodejů oproti roku 2019, kdy Číňanům dokázala prodat 282 tisíc aut. Objevovaly se proto spekulace, jestli čínský trh úplně neopustí.
To ale odmítl Martin Jahn, ve Škodě Auto odpovědný za prodej a marketing. „Neplánujeme odejít z nějakého trhu. Máme tam naopak v plánu uvést nové modely,“ řekl Jahn. Zatímco na Východě Škodovka ztrácí, na Západě naopak zákazníky láká čím dál lépe.
Například loni ve Španělsku prodeje vyskočily téměř o pětinu. Auto z Česka si tam loni koupilo skoro 25 tisíc zákazníků. Podle Jahna by navíc čísla ve Španělsku, Itálii nebo Francii mohla být ještě vyšší, ovšem jen za předpokladu, že by nenastaly problémy s výrobou.
Nové modely i design
Výroční tiskovou konferenci Škoda Auto využila také k oznámení nových chystaných vozů. Oficiálně tak zaznělo, že v druhém pololetí tohoto roku se představí ostrá verze elektromobilu Škoda Enyaq iV RS.
Vedle toho pak Thomas Schäfer nepřímo potvrdil, že jedním ze tří elektromobilů, které se automobilka chystá začít vyrábět do konce desetiletí, bude i plně elektrická Škoda Octavia. „Pracujeme na tom, abychom ji mohli představit,“ uvedl Schäfer bez detailnějších informací.
Elektromobilita je stejně jako pro ostatní automobilky i pro Škodovku obrovské téma. Proto plánuje, že v roce 2030 bude padesát až sedmdesát procent všech jejích aut jezdit na elektřinu. Počítá také s nárůstem výrobní kapacity o 150 tisíc aut, čímž by se dostala mezi pět největších výrobců aut v Evropě. „Naším cílem je proměnit Česko na centrum elektromobility,“ plánuje Schäfer.
Vedení automobilky zároveň oznámilo, že škodovky čeká změna vzhledu, který by měla přijít zřejmě už s dalšími novými modely, například Škodou Superb. Slovy Thomase Schäfera půjde o nový designový jazyk. „Pro zákazníky i konkurenci to bude velké překvapení,“ poznamenal odcházející předseda představenstva.
Detailnější informace ale spolu s ostatními lidmi z vedení firmy tají. „Nové škodovky budou krásné, ale budou odlišné a přinesou novou úroveň mobility,“ naznačil jen Martin Jahn s tím, že podrobnější informace firma zveřejní v průběhu tohoto roku.