Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Jen tisíc kusů pro celý svět

Sportovní divize BMW M slaví padesát let. A BMW M4 CS je dárek pro všechny její fanoušky. Je ale pravda, že si za exkluzivitu s šestiválcem pod kapotou a výkonem 550 koní budou muset připlatit. Cena pro Česko, kam se dostane jen pár kusů, přesahuje 4,5 milionu korun.

Automobilka tohle auto stavěla s tím, že noví majitelé s ním budou čas trávit hlavně na závodním okruhu. I proto zrychlení z 0 na 100 za 3,7 sekundy, na 200 kilometrů za hodinu pak za 10,7 sekundy. 

Aby tohle fungovalo, jak má, bylo potřeba snižovat váhu. Zadní sedadla pryč – minus 21 kilogramů. Přední sedadla karbonová – minus 24 kilogramů. Odstranění zvukové izolace – minus 15 kilogramů. Použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny – minus 11 kilogramů. V součtu je hmotnost BMW M4 CS 1625 kilogramů, což je přibližně o sto kilogramů méně než u už tak ostrého BMW M4.

Stále zaseknutý autoland

Foto Škoda Auto

Ne, pořád to nešlape tak, jak by mělo. Z pohledu Česka nejdůležitější průmyslový obor stále trpí následky pandemie, která se znovu rozjela v Číně, i kvůli válce na Ukrajině. Výsledek je takový, že od začátku roku se u nás vyrobilo 361 349 aut, o pětinu méně než za stejné období v loňském roce.

Z trojky Hyundai, Toyota a Škoda Auto, které v Česku auta vyrábí, je na tom nejhůř domácí značka, která meziročně vyrobila o třicet procent vozů méně. Například elektrické enyaqy se kvůli přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny začaly montovat až v závěru dubna po několik týdnů trvající vynucené pauze.

Nošovický Hyundai jako jediný vyrostl o čtrnáct procent. Toyota se ale problémům nevyhnula. „V Kolíně totiž museli přerušit výrobu klíčového modelu Yaris,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Celkově tak Toyota v Česku vyrobila 46 089 automobilů, což oproti roku znamená dvacetiprocentní pokles.

Blíž k zásuvce. Škoda montuje vlastní baterie

Foto Škoda Auto

Přes tři miliardy korun Škoda Auto dala do nové výrobní linky, na které plánuje ročně vyrobit bateriové systémy pro 250 tisíc aut. Vedení koncernu Volkswagen počítá s tím, že ne všechny baterie skončí ve škodovkách, ale budou je používat i značky Audi nebo Seat.

Plány Škodovky na elektrickou budoucnost tím nekončí. Už příští rok Škoda plánuje rozšíření výrobní linky za další 1,4 miliardy, což ve výsledku bude znamenat, že čtyři stovky zaměstnanců ročně vyrobí 380 tisíc bateriových systémů.

Budou potřeba, protože Škoda Auto počítá s tím, že do roku 2030 bude v Evropě prodávat padesát až sedmdesát procent aut pouze na elektřinu. Do té doby proto hodlá rozšířit jejich současnou nabídku o další tři modely, které budou cenově a velikostí pod úrovní modelu Enyaq iV.

Další elektrický Harley-Davidson

Když Harley-Davidson začal před třemi lety prodávat první elektrickou motorku LiveWire, bylo z toho velké pozdvižení. Cena v přepočtu skoro 700 tisíc, nic moc dojezd kolem dvou set kilometrů a hlavně žádný pro harleye typický zvuk. Tohle nebyl kasovní úspěch.

Harley-Davidson si přesto elektrický byznys nechal a bojuje dál. Jen z něj sundal svůj posvátný název. Zůstal jen LiveWire. Teď navíc přišel nový model pojmenovaný Del Mar, se kterým motorkářská značka cílí hlavně na mladší zákazníky.

Novinka má totiž jen osmdesát koní, váží 190 kilogramů a dojezd má mít 160 kilometrů. Díky elektromotoru ale nabídne slušné zrychlení. Z nuly na sto kilometrů za hodinu se totiž dostane za 3,5 sekundy. V zámoří se má od příštího roku prodávat v přepočtu za 345 tisíc korun.

Elektromobily táhnou

info Foto CHUTTERSNAP, Unsplash
Foto Unsplash

V Mladé Boleslavi asi dobře ví, co dělají. Prodeje elektromobilů se totiž loni ve světě zhruba zdvojnásobily. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) se jich loni na světě prodalo 6,6 milionu.

A navzdory problémům v dodavatelských řetězcích prodeje rostou i letos. Jen v prvním čtvrtletí automobilky udaly po celém světě na dva miliony elektromobilů. Proti stejnému čtvrtletí loni je to nárůst o 75 procent. Podle IEA na konci minulého roku po světových silnicích jezdilo 16,5 milionu elektrických aut, trojnásobně víc než v roce 2018. 

Pokud jde o situaci v naší zemi, Český svaz dovozců automobilů začátkem května uvedl, že prodej nových aut s hybridním pohonem od ledna do konce dubna meziročně vzrostl o 34 procent na 8830 vozů. Z toho bylo 985 plug-in hybridů, což byl pokles o čtvrtinu. Odbyt čistých elektromobilů se naopak o 37,5 procenta zvýšil a dosáhl 1035 vozů.