Aero Vodochody se řítilo k zemi. Pak ale řízení převzal Viktor Sotona. A český výrobce letadel s ním teď znovu nabírá výšku.
Legendární výrobce letadel Aero Vodochody se ještě před rokem vznášel nad propastí. Pak ale firmu převzal nový maďarský majitel s účastí českého Omnipolu a na místo nového prezidenta a CEO nastoupil Viktor Sotona. Muž, který do té doby vedl se skvělými výsledky společnost ERA Pardubice, zvedl hozenou rukavici a vzal si pod křídla takřka krachující Aero.
Od té doby uběhlo osm měsíců a Aero Vodochody se pod jeho vedením s pozoruhodnou vervou odlepilo od země. Nové letouny L-39NG se prodávají do Maďarska i do Ghany, práce na dílech pro Airbus 220 jede na plné obrátky a firma nabírá nové zaměstnance a zvyšuje platy.
Za bránou Aera Vodochody to ale nekončí. Viktor Sotona, který s poskytnutím prvního rozhovoru exkluzivně pro Forbes vyčkával na první velký úspěch, pracuje na misi spojit celý český letecký průmysl.
Už jste viděl nový Top Gun: Maverick?
Ještě ne, ale strašně se na něj těším. Jsem takový fanda prvního Top Gunu, že mám doma v pracovně pověšený originál plakátu podepsaný od tvůrců filmu včetně Toma Cruise. Teď jen aby to nezkazili jako nového Bonda.
Jak se stane, že v takovém filmu figuruje i letoun L-39 od Aera Vodochody?
L-39 je bezesporu letecká ikona – něco jako Porsche 911 mezi auty. To letadlo se začalo vyrábět v roce 1972, vyrobilo se ho téměř tři tisíce kusů a sedm set z nich pořád létá. Polovina z toho v Americe. Je jednoduché, ovladatelné, stále bez problémů servisovatelné a díky jiné legislativě se tam používá v soukromém sektoru i pro létání pro radost.
Díky tomu v téhle ikoně z Vodochod létá i Elon Musk…
Ano, létal a velmi si chválil její letové vlastnosti. A trénovala v ní i skupina astronautů, kteří letěli na orbitu s jeho SpaceX.
Už si u vás Musk objednal novou verzi devětatřicítky L-39NG, kterou Aero chystá teď?
Ještě ne. Tak jsme napsali my jemu. Zrovna jsem si o víkendu vyzkoušel jeho teslu, ale on „engéčko“ ještě ne.
A vy jste si engéčko už vyzkoušel?
Také ještě ne. Jsem trochu pověrčivý a čekám na ten správný okamžik. Začínám mít ale pocit, že už by to možná šlo. Řekl jsem si, že si do něj sednu až ve chvíli, kdy si sednou věci tady.
Aero nyní pod vaším vedením dosáhlo zakázky na výrobu dvanácti nových L-39NG pro Maďarsko – to už si tedy věci trochu sedly, ne?
L-39NG nám stabilizovala úplně první zakázka pro Vietnam, kam zamíří dvanáct engéček. Ta ukázala, že zákazníci ten produkt chtějí. Ale ano, maďarská zakázka je stabilizační pro celé Aero a finančně nás srovná v dlouhodobém horizontu. Díky ní už vidím světlo na konci tunelu.