Dlouhé měsíce plánovaná a laděná operace už zná svůj výsledek a zapisuje se do dějin českých technologických firem. Ataccama, společnost specializující se na správu firemních dat, dostává výměnou za minoritní podíl od globálního fondu Bain Capital Tech Opportunities investici 150 milionů dolarů, což je v přepočtu 3,6 miliardy korun.
A je to také nejvyšší suma, jakou kdy tuzemská společnost získala v investičním kole Series A. I v absolutní hodnotě se pak řadí velmi vysoko, byť až za částky, které vybral Rohlík.cz Tomáše Čupra, tedy loňských pět miliard korun a letošních 5,4 miliardy korun. Pro srovnání, Productboard Huberta Palána letos například v investičním kole Series D získal 125 milionů dolarů, tehdejším kurzem zhruba 2,7 miliardy korun.
„Společnost Bain Capital Tech Opportunities sdílí naši obchodní vizi a poslání a tento dodatečný kapitál nám umožní uspokojit rostoucí poptávku, rozšířit naše operace a zároveň urychlit inovace,“ uvedl za Ataccamu její CEO Michal Klaus.
Bain Capital Tech Opportunities patří mezi přední investiční fondy v celosvětovém měřítku a spravuje majetek v hodnotě téměř čtyř bilionů korun. Co to znamená pro valuaci Ataccamy, její vedení nekomentuje. Respektovaný web TechCrunch nicméně uvádí na základě svých zdrojů sumu 550 milionů dolarů, téměř třináct miliard korun.
Dodatkem k mimořádné sumě je, že Ataccama hodlá být nejpozději do dvou let jednorožcem, tedy privátně vlastněnou firmou s valuací minimálně jedné miliardy dolarů, přičemž Michal Klaus věří, že se vše může podařit už na přelomu let 2022 a 2023. Do čtyř let pak firma hodlá vstoupit na americkou burzu NASDAQ.
To vše dodává další speciální kontury příběhu, který se roky bez většího zájmu médií nenápadně rodil v jedné z karlínských budov. Ataccama byla založena v roce 2008 jako spinoff Adastry, softwarové konzultační firmy vlastněné triem českých podnikatelů Janem Mrázkem, Janem Červinkou a Petrem Jechem.
Jelikož první z
nich za komunismu emigroval do Kanady, mají obě firmy punc
česko-kanadské společnosti. Té mladší z nich od začátku velí
právě Michal Klaus.
„Naší modlou ale
není ani status jednorožce, ani Nasdaq,“ řekl Klaus nedávno ve
velkém rozhovoru pro Forbes. „Naše motivace je dvojí. Velká
část zlepšování světa, kterou táhnou hlavně komerční firmy
či úspěšné digitální země, se děje a bude dít díky
softwaru, potažmo datům. Vidíme, že v tom můžeme hrát roli,
pomoci ke zlepšování světa. Náš mindset je, že chceme být u
toho, že by byla chyba tohle nevyužít a nedělat.“
Za druhou motivaci pak označil tým zaměstnanců, který se v průběhu let v deseti pobočkách Ataccamy po světě rozrostl na současných 500 lidí a letos mají další dvě stovky přibýt. „Je radostné, když lidé dělají svoji práci, má pro ně smysl a jsou za ni určitě velmi dobře placeni, dnes už ve světovém měřítku,“ řekl Klaus.
Čím si však Ataccama zájem klientů a nyní i miliardy z investorského fondu vysloužila? Ve zkratce velkým společnostem umožňuje lépe pracovat se všemi datovými vstupy. Pod přece jen abstraktní definicí se konkrétněji skrývá to, že společnosti, jako jsou Google, Amazon a mnoho dalších, dnes pracují s konceptem zvaným big data.
„To obrovské množství dat musí firmy sbírat a vytěžit z nich nějaké znalosti, díky kterým potom lépe obsluhují zákazníky, rozvíjejí svůj byznys, vytvářejí produkty,“ popsal Michal Klaus pro Forbes. „Schopnost pracovat s velkými daty má jednu složku, které se říká kvalita dat. Nemůžete je jen tak vzít v surové podobě, musíte je předzpracovat, vyčistit. To je jádro toho, co děláme my.“
Teď firmu čeká období, v němž se velmi svižný běh s neustálým překonáváním osobních rekordů promění ve sprint. A na jeho konci může být role globálního lídra oboru. Dalším podpůrným argumentem v tom, že má Ataccama našlápnuto, je mimo jiné třeba nedávné otevření pobočky v Melbourne.
Anglosaský svět je ostatně pro Ataccamu podle Klause od začátku klíčový. „Z hlediska vzniku, myšlenky a energie jsme firma česká, z hlediska toho, kde máme zákazníky, víc severoamerická. Kanada a Amerika jsou pro nás primárním trhem, zdrojem příjmů, růstu, konkurence, impulzů, inovace,“ vysvětloval pro Forbes.
Vyjádřeno čísly, Ataccama za rok 2021 zdvojnásobila své opakované roční tržby (ARR), které činí přibližně 900 milionů korun. Ziskovost svých firem majitelé nezveřejňují, mají však interní zásadu vyjádřenou anglickým spojením double digit profitability – tedy že se zisky musí pohybovat ve dvouciferných hodnotách neboli od deseti procent výše.
Vyjádřeno seznamem klientů, mezinárodní portfolio Ataccamy obsahuje Starbucks, Heineken, Bank of Montreal, T-Mobile US, skupinu Société Générale, francouzský řetězec Auchan, aerolinky Finnair, filipinský Globe Telecom a další a další.
„Podniky potřebují datově dospět, aby si na dnešním dynamickém trhu udržely konkurenceschopnost. Stále více firem chápe, že se neobejdou bez silnější spolupráce mezi IT a byznysovými analytiky. A Ataccama buduje nejlepší cloudovou platformu ve své třídě. Poptávka po této platformě způsobila značný nárůst velikosti průměrné transakce a díky této dynamice vidíme v této investici obrovský potenciál,“ uvedl v tiskové zprávě Dewey Awad, managing director Bain Capital Tech Opportunities.
Obrovský potenciál
má totiž celá společnost datových mágů z Karlína. Příští
zastávka: jednorožec.