Vývojáři a vývojářky za rozšířenými grafickými programy dali světu nástroje založené na umělé inteligenci. Právě kvůli nim jsme se ale posunuli do časů, kdy mohou skrze tyto programy vznikat přesvědčivé digitální padělky fotografií i videií.

Generální ředitel společnosti Adobe Shantanu Narayen se rozhodl zamést před svým prahem a pomáhat v boji proti deepfakes.

Vytvořit falešné video projevu, ve kterém jsou politik či politička sprostí nebo urážliví, není v dnešní době obtížné. Záběr bude možná nezřetelný, a slova pouze sestříhaná, ale dokáže to i grafický začátečník s několika programy. Nyní si představte, že technologie použitá k vytvoření takového videa bude ještě sofistikovanější a manipulace zcela neodhalitelná.

To je dilema, kterému čelí i společnost Adobe, výrobce celosvětově nejpoužívanějších nástrojů pro úpravu fotografií a videí – Photoshopu a Premiere Pro. Společnost nyní prochází revizí svých nástrojů a programů a zavádí nové postupy s využitím umělé inteligence včetně technik deepfake. Právě tuto realitu si uvědomuje Shentanu Narayen, generální ředitel Adobe.

„Nejdůležitější funkcí internetu je nyní ověřování obsahu. Když vytváříme úpravy obsahu pro celý svět, v podstatě je naší povinností pomoci i s ověřením autenticity,“ řekl pro Forbes Narayen.

Před třemi lety tedy jeho společnost ve spojení s partnery z mediálního a technologického průmyslu spustila službu, kterou nazývá Content Authenticity Initiative. Je to samostatný projekt, který se rozrostl na více než 700 drobných společností a pořádá celosvětové akce propagující snahu o jakousi „digitální prokazatelnost původu“.

Z té se divák dopátrá, kdo je odpovědný za dané video nebo obrázek – a jaké jsou změny, které na něm někdo provedl. Snaha převzít v novém oboru iniciativu nicméně neodráží jen čistě altruistické sklony společnosti Adobe. Vloni vykázala tržby ve výši 15,8 miliardy dolarů, jenže v posledních dvou nedosáhla odhadů Wall Street.

Na vině jsou obvyklí podezřelí: rostoucí úrokové sazby, výpadky v dodavatelských řetězcích a obchodní embarga v Rusku a Bělorusku. Od listopadového maxima 688 dolarů se akcie Adobe propadly o 47 procent na nedávných 366 dolarů za akcii – zatímco Nasdaq klesl o 26 procent.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

„Společnost stále roste, ale zaznamenává výrazné zpomalení,“ komentuje vývoj Cornelio Ash, analytik společnosti William O’Neil & Co. Adobe se po léta opírala o sadu úctyhodných stěžejních produktů, které sdružuje do skupiny Digital Media. Programy jako Photoshop (poprvé vydaný v roce 1990), Illustrator (1987), Premiere Pro (2003) a Acrobat (1993) generovaly vloni 73 procent jejích příjmů.

I přes úspěšný přechod na cloudová řešení, když si uživatelé programy neplatí jednorázově, ale formou předplatného, však softwarové výdělky skupiny zpomalují. Dravěji se tak tváří takzvaná Digital Experience, kterou Adobe spustila v roce 2012. Služba poskytuje firmám data na základě analýzy digitální stopy jejích zákazníků – například kolik času stráví na konkrétní webové stránce a které produkty si prohlížejí.

„Pokud se obchodník snaží interagovat se zákazníkem, být angažovaný a vycházet mu vstříc, ale vlastně svého zákazníka sám nezná, je to frustrující,“ vysvětluje Narayen. Právě to chce společnost Adobe změnit prostřednictvím své divize Digital Experience.

Přestože se jedná o nejrychleji rostoucí segment společnosti Adobe, který v roce 2021 vygeneroval tržby ve výši čtyř miliard dolarů, čelí silné konkurenci ze strany společností jako Salesforce a Google, ale i menších rivalů typu australské platformy pro grafický design Canva a amerického Docusignu.

„Adobe zareagovala trochu pozdě na tržní prostor, který Canva ostře sledovala – prostor nikoli profesionálních, ale amatérských tvůrců obsahu,“ vysvětluje Chris Ross, analytik společnosti Gartner.

Canva je levnější – od 120 dolarů ročně – a jednodušší na používání než Photoshop. Rychle z ní proto vyrostla skutečná hrozba pro Adobe. Kdo by chtěl platit 600 dolarů ročně za předplatné Creative Suite a strávit hodiny učením se funkcí Illustratoru, jen aby navrhl jídelní lístek nebo svatební oznámení?

Adobe proto v prosinci spustila Creative Cloud Express: novou aplikaci, která je ještě levnější než Canva a cílí na začínající uživatele od studentů po influencery ze sociálních sítí. A tady opět nastupují v úvodu zmíněné algoritmy umělé inteligence. Dříve časově náročné úpravy ve Photoshopu jsou tak náhle možné během několika minut.

„Umělá inteligence zvládne například nahradit oblohu, kdy jedním kliknutím změníte modrou barvu na šedou,“ popisuje jeden z mnoha příkladů Dana Rao, výkonný viceprezident Adobe. Jde o přímé pokračování dřívějších nástrojů typu Adobe Sensei z roku 2016, umožňujících uživatelům například zbavit videozáznamy nežádoucích objektů, vyhladit tón pleti, změnit výraz obličeje nebo výšku hlasu.

Stejné nástroje samozřejmě dokážou z fikce udělat „skutečnost“. Snaha o autentičnost obsahu je tak jednou z reakcí na problém, který s sebou nové softwarové nástroje přinášejí. Rao proto předsedá rozsáhlému internímu procesu, jehož cílem je podrobit nové funkce a produkty Adobe přísnému etickému přezkoumání.

Abhishek Gupta, zakladatel Montrealského institutu pro etiku umělé inteligence, se však domnívá, že přiřazování nálepek autenticity nic nezmění. Publikum chce velmi často věřit, že je obsah pravdivý. A to navzdory přímým důkazům opaku.

„Falešný obsah je přizpůsoben té části publika, která interaguje rychle a věnuje jen málo času na posouzení, zda je obsah autentický,“ varuje Gupta.