Nejdůležitější auto české automobilky už nemá být manažerská Škoda Superb ani vysoké SUV Škoda Kodiaq. Přednost dostává sedmimístný elektromobil.
Doba elektrická je pořád na začátku a vývoj novinek polyká miliardy. V případě Škody Auto to během pěti let bude miliard dohromady skoro sto šedesát. ČástkNa je to obrovská, ale je odpovědí na otázku, proč v roce 2026 uvádět na trh sedmimístný elektromobil s dojezdem přes 600 kilometrů.
Jestliže totiž elektrická Škoda Enyaq iV vyjde na víc než 1,1 milionu, je jasné, že finální auto, které vzejde ze studie Vision 7S, bude dražší. A s vyšší marží. Že větší fokus na výdělečnější auta vychází, dokazuje úspěch enyaqu, jehož prodeje letos stouply o 47 procent.
Daří se ale i Škodě Kodiaq, kde přes polovinu prodejů tvoří sedmimístná verze. Podle Klause Zellmera to naznačuje poptávku po elektrickém ekvivalentu. „Vidíme, že pro takový vůz existuje jasný trh,“ řekl nový šéf Škody Auto.
Oznámení, že Škoda Auto do konce desetiletí začne prodávat čtyři nové elektromobily, potvrzuje, že někdy přisuzovanou cestu low-cost značky rozhodně neplánuje. Studie Vision 7S to ukazuje v praxi.
„Ve Škodovce se podobné změny dělají po důkladných úvahách a dlouhých diskusích a je jasné, že se designový jazyk musel posunout a reagovat na změny, které se kolem dějí. Hodnoty, které si stanovili, dobře zachycují to, jak je Škoda vnímaná. To se podařilo prolnout i do výrazu Vision 7S – solidní a moderní. Přesně to v konceptu vidím,“ říká automobilový designér a nezávislý publicista Radek Laube.
Jak dál hodnotí představenou novinku?
Nesází se jen na displeje
Interiér má už z principu mnohem větší potenciál k tomu, aby se v něm děly opravdu zásadní změny. Platí to obzvlášť nyní, kdy technologie i postupné změny způsobu používání auta jsou velkou příležitostí opravdu se zamyslet a zásadně proměnit celou architekturu interiéru.
Líbí se mi, jak ve Škodovce uvažují nad proporcí mezi displeji a fyzickými ovladači, které z auta úplně nezmizely. Je asi jasné, že v takové podobě interiér v sériové podobě neuvidíme, ale zároveň není pochyb, že jasně naznačuje, jakým směrem se budou další škodovky ubírat.
Úkryt pro senzory
Designovým evergreenem posledních let je řešení přední masky, která u elektromobilů ve své klasické podobě postrádá smysl. Ale představte si, že tradiční značka jako Škoda roky úspěšně buduje svoji hodnotu právě na výrazném ‚grilu‘.