Začalo to jako studentský projekt, po jedenácti letech je to firma se sto padesáti zaměstnanci a tržbami kolem jedné miliardy korun. Jenže letošní rok byl pro streetwearový řetězec oblečení a tenisek Footshop ten nejnáročnější. Nejdříve pandemie covidu a posléze válka na Ukrajině i vysoké ceny energií růst společnosti zastavily.
Firmu musel její zakladatel Peter Hajduček zeštíhlit, propustit desítky lidí a zavřít několik kamenných obchodů – po jednom v Praze a v Bratislavě, k tomu ještě prodejny firmy Queens, kterou předtím Footshop koupil. Teď po devíti měsících ale původně bolestivý řez oceňuje.
„Byl to správný krok, firma dobře funguje,“ říká. „Ty uzavřené obchody měly dlouhodobé problémy a ty, které jsme si ponechali, teď skvěle prosperují. Pakliže historicky byl poměr tržeb z kamenných obchodů okolo deseti procent, pak poslední měsíce vidíme až dvacet procent.“ A dodává, že navzdory významným jednorázovým nákladům na začátku roku firma letošek ukončí s pozitivní Ebitdou v desítkách milionů korun.
V tom, že se firmě zase daří, pomáhá také fakt, že právě český Footshop zařadila značka Nike do své mobilní aplikace SNRKS. „Evropský tým Nike přijel do Prahy a natočili video, o historii značky, o nás jako o firmě. Jako jednomu z mála nízkých desítek partnerů na celém světě poskytli prostor ve své mobilní aplikaci, kterou používají miliony lidí. Tím nám dělají velkou reklamu,“ přibližuje Peter Hajduček.
Jeho streetwearový řetězec prodává kolem padesáti značek, většinou tu nejvyšší kategorii, mezi největší dodavatele pak patří kromě Nike i Adidas. Ten je pro Footshop v kategorii lifestylového segmentu exkluzivním prémiovým partnerem na nejnovější kolekce spojené třeba se zpěvačkou Beyoncé nebo s raperem Kanyem Westem. S ním ale Adidas před několika týdny ukončil spolupráci kvůli jeho antisemitským výrokům, což zasáhlo negativně i Footshop.
„Jsme jediná firma ve střední Evropě, která kolekci Kanyeho Westa prodávala. To už teď nemůžeme, takže o nějaké tržby jsme určitě přišli. Na druhou stranu si myslím, že udělat takový krok a ukončit tak velkou část byznysu, která Adidasu přinášela deset procent z tržeb, to chtělo odvahu. A my to hrdě podporujeme, protože některé věci jsou důležitější než byznys,“ vysvětluje zakladatel Footshopu.
Konec spolupráce s jinou známou osobností oznámila v uplynulých dnech i značka Nike. Ta z takřka totožných důvodů předčasně vypověděla smlouvu s basketbalovou hvězdou Kyriem Irvingem. Jeho kolekci basketbalové obuvi ale Footshop neprodával, o tržby tak v tomto případě nepřijde.
Ve Footshopu nakupují převážně mladí zákazníci – ve věkovém průměru od patnácti do třiceti let. Přes Instagram oslovuje kolem sedmi set tisíc followerů a podobný počet lidí zachovává firmě přízeň i na Facebooku, na YouTube má pak firma sto tisíc fanoušků.
Kromě obuvi prodává už dnes víc doplňků a oblečení, a třeba také kolekce lega či velké modely aut. A Peter Hajduček stále hledá cesty, kam až lze nabídku posouvat. Budoucnost tak vidí třeba ve sběratelských hračkách, designových věcech do domácnosti nebo parfémech. Prodejny má dnes v Praze, Budapešti, Bukurešti a v každém obchodě se snaží vystavovat i umění. Třeba v tom rumunském je pro něj vyhrazeno celé jedno patro.
Větší tržby ale proudí z e-commerce, kde je nabídka v patnácti jazycích. „Mluvíme řecky, polsky, německy, španělsky nebo anglicky, ale ten náš podíl na těchto trzích je velmi malý a objednávky posíláme z Prahy. Proto bychom rádi měli zhruba do tří let kamenný obchod v Sofii, v Athénách, v Berlíně, Paříži a ve Varšavě. A záleží na tom, v jakém městě najdeme vhodný prostor nejdříve. Musí to být výjimečné lokality, rohové prodejny, výlohy do ulice,“ přibližuje.
Peter Hajduček si teď více než kdykoli jindy také uvědomuje, že není samozřejmost oslavit v byznyse další rok. I proto se rozhodl pro akci, která spojí Footshop se slavným umělcem Martinem Lukáčem a v kontextu negativních a smutných věcí přinese hravost, barvy, umění a správné lidi. A využil k tomu jedenácté výročí firmy. Narozeniny firma slaví celý týden akcí ve Výstavní síni Mánesu, za podpory značky Adidas.
„Dřív jsme organizovali stovky různých eventů a poslední dva roky nic. Přitom my jsme zvyklí být blízko zákazníkům, partnerům, společně se potkávat, a to nešlo. Takže tohle je taková první velká oslava,“ upozorňuje.
Před dvěma lety prošlo logo firmy po téměř deseti letech proměnou. Nahradilo ho nové, od studia Najbrt, kdy je nápis Footshop vyvedený ve vlastním fontu, přes který se dá nakreslit cokoli. A protože je v podobném stylu, v jakém své obrazy maluje umělec Martin Lukáč, rozhodl se Peter Hajduček spojit právě s ním. „Chtěli jsme, aby do svých obrazů zakomponoval naše logo, a my k jeho jedenácti olejomalbám pak vybrali kolekci oblečení a grafik,“ prozrazuje.
Projekt však zastavily na začátku letošního roku změny ve Footshopu. Martin Lukáč ale přesto mezitím, bez jistoty honoráře, obrazy dokončil. „Lákalo mě to, nikdy ve svých obrazech písmo nepoužívám, takže tohle byla taková výzva. Navíc se mi líbí spojení byznysu a umění,“ svěřuje se.
Poprvé prý něco takového viděl na ulici Rodeo Drive v Beverly Hills v Los Angeles, kde má značka Louis Vuitton svůj obchod designovaný jako galerii. „Nebo ve Florencii má Gucci krásné muzeum plné umění, doplněné svými výrobky. Něco takového patří i k nám,“ dodává Martin Lukáč. V kolekci navíc nechybí ani ručně malovaný boxovací pytel, boxovací rukavice nebo thaiboxerské kraťasy. Právě tento sport je totiž součástí Martinova života.
Série obrazů je k vidění až do neděle v pražské Výstavní síni Mánes.